Developing countries privatize
ports with several expectations such as shifting the vast amount of investment responsibility to private parties and
increasing the efficiency of the port.
Turkey is one of the countries where port privatization practices have been
significantly experienced in recent years. The
majority of large ports in Turkey operated by the government were
successfully privatized through transfer of the operational rights and
concessionaires made considerable investments at these ports. However,
privatization of Port of İzmir was interrupted after an extended period, and
the port has not received a significant investment in infrastructure and
superstructure. This paper investigates the case of Port of İzmir to discuss
the effects of lengthy port privatization process on users as well as on the
competitiveness of the port by examining cargo handling statistics and conducting
semi-structured interviews with port users and related practitioners. The case
of Port of İzmir Alsancak suggests that although the benefit of port privatization to the public is controversial in port literature, prolonged process
of port privatization is detrimental to port users, competitiveness of ports,
and to the public.
Port privatization Port of İzmir Alsancak effects of privatization privatization process port competitiveness
Gelişmekte olan ülkeler, büyük miktardaki yatırım
sorumluluklarını özel sektöre sevk etmek ve limanların verimliliğini arttırmak
gibi beklentilerle limanları özelleştirmektedir. Türkiye son yıllarda liman
özelleştirme faaliyetlerinin önemli ölçüde gerçekleştiği ülkelerden birisidir.
Devlet tarafından işletilen büyük limanların çoğu işletme hakkının devri yolu
ile başarıyla özelleştirilmiş, imtiyaz sahipleri bu limanlara önemli oranda
yatırımlar yapmışlardır. Ancak, İzmir Limanı özelleştirmesi uzun süreçten sonra
sekteye uğramış, liman bu süreçte önemli altyapı ve üstyapı yatırımlarını
alamamıştır. Bu çalışma istatistiki
veriler ile liman kullanıcıları ve sektör uzmanlarıyla yapılan mülakatları
inceleyerek, uzun süren liman özelleştirme sürecinin liman kullanıcılarına ve
limanın rekabetçiliğine olan etkilerini tartışmak için İzmir Limanı vakasını
incelemektedir. Liman özelleştirilmesinin kamuya faydalı olup olmadığı
konusunda liman yazınında fikir birliğine varılamasa da İzmir Limanı vakası,
uzun süren liman özelleştirme sürecinin liman kullanıcılarına, liman
rekabetçiliğine ve kamuya zarar verdiğini göstermektedir.
Liman özelleştirilmesi İzmir Alsancak Limanı özelleştirmenin etkileri özelleştirme süreci liman rekabetçiliği
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 |
Dergimizde yayınlanmış makaleler kaynak gösterilmeden kullanılamaz
Dergideki yazıların bilimsel sorumluluğu yazarlarına aittir.
Denizcilik Fakültesi Dergisinin içeriği tüm kullanıcılara ücretsiz olarak sunulmaktadır.
Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınevi Web Sitesi
https://kutuphane.deu.edu.tr/yayinevi/
Dergi İletişim Bilgileri Sayfası
https://dergipark.org.tr/tr/pub/deudfd/contacts