Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OTONOM GEMİ TEKNOLOJİSİNE DAİR GELİŞMELER İLE TÜRK DENİZCİLİK VE GEMİ İNŞA SEKTÖRÜNE ETKİLERİ ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2019, , 57 - 86, 13.09.2019
https://doi.org/10.18613/deudfd.614836

Öz

Bu çalışmanın amacı; son yıllarda “4.Sanayi
Devrimi” veya “Endüstri 4.0” olarak adlandırılanküresel ölçektekiteknolojik
dönüşüm sürecinin uluslararası denizcilik sektöründeki en belirgin yansıması
olanotonom gemiteknolojisiyle ilgiligelişmelerive Türk denizcilik ve gemi inşa
sektörüne yönelik olası etkilerini incelemektir. Bu amaçla;dünya denizcilik
sektöründe gelişen otonom gemi konseptleri ve teknolojileri,Ar-Ge çalışmaları, deniz
ve çevre emniyeti ile güvenlik ve gemiadamı istihdamına yönelik olası etkileri
veBirleşmiş Milletler (BM)-Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO)-Deniz Emniyeti
Komitesi(MSC) tarafından yürütülen düzenleyici kapsam belirleme çalışmalarıyla
ilgili literatürincelenmiş ve ayrıca alanında uzman profesyonellerin görüşleri
alınarak otonom gemilerin Türk denizcilik ve gemi inşa sektörüne olası
etkilerine ilişkin bir SWOT analizi gerçekleştirilmiştir. Yapılan analiz
sonucunda; zayıf ve güçlü yönler ile fırsatlar ve tehditler belirlenmiş ve buna
bağlı olarak uygun strateji önerileri sunulmuştur. Sonuç itibariyle ise; otonom
gemi teknolojisinin beraberinde gemi tasarımı, gemi inşaatı,gemi işletmesi ve deniz
sigortacılığı ile liman ve tersanecilik altyapısında ve denizcilik
işletmeciliği süreçlerindeteknolojik dönüşümlere yol açacağı ve şimdiden Türk
denizcilik ve gemi inşa sektörünün bu muazzam dönüşüme hazırlıklı olması için gecikmeksizin
bir yol haritası belirlenmesinin faydalı olacağı değerlendirilmektedir.

Kaynakça

  • Acar, E. ve Sey, Y. (2006). Teknolojik yenilik üzerine kalitatif bir araştırma deneyimi. İtüdergisi Mimarlık, planlama, tasarım, 5 (2): Kısım 1, 56. Ahvenjärvi, S. (2016). The Human Element and Autonomous Ships. The International Journal on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation, 10 (3), 517-520. Bulut, E. ve Akçacı, T. (2017). Endüstri 4.0 ve İnovasyon Göstergeleri Kapsamında Türkiye Analizi.ASSAM Uluslararası Hakemli Dergi, 4 (7), 50-51. Chyuan, C.J., (2018). Impact of maritime autonomous surface ships (MASS) on VTS Operations. World Maritime University Dissertations, Malmö-Sweden. Deketelaere, P. (2017). The Legal Challenges of Unmanned Vessels, Master Dissertation, Universiteit Gent, Belgium. DNVGL.(2019a).https://www.dnvgl.com/technologyinnovation/revolt/ index.html, Erişim Tarihi: 01.01.2019. DNVGL.(2019b).https://www.dnvgl.com/maritime/autonomous-remotely-operated-ships/index.html, Erişim Tarihi: 01.01.2019. Ece, J.N. (2018). Uluslararası Ticaretin Geleceği İnsansız Gemiler: GZFT Analizi ve Hukuki Boyutları. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, 10 (2), 279-302. , IMO (Uluslararası Denizcilik Örgütü). (2015). IMODOCS MSC 95/INF.20 - Any Other Business-The IMO regulatory framework and its application to Marine Autonomous Systems-Submitted by the United Kingdom, International Association of Institutes of Navigation (IAIN) and IMarEST. https://docs.imo.org/Shared/Download.aspx?did=92029, Erişim Tarihi: 01.01.2019. IMO (Uluslararası Denizcilik Örgütü). (2017a). IMODOCS MSC 98/20/2 - Work Programme-Maritime Autonomous Surface Ships Proposal for a regulatory scoping exercise-Submitted by Denmark, Estonia, Finland, Japan, the Netherlands, Norway, the Republic of Korea, the United Kingdom and the United States. https://docs.imo.org/Shared/Download.aspx?did=101921, Erişim Tarihi: 01.01.2019. IMO (Uluslararası Denizcilik Örgütü). (2017b). IMODOCS MSC 98/20/13 - Work Programme - Maritime Autonomous Surface Ships Proposal for a regulatory scoping exercise - Comments on MSC 98/20/2 - Submitted by the International Transport Workers' Federation (ITF). https://docs.imo.org/Shared/Download.aspx?did=102800, Erişim Tarihi: 01.01.2019. IMO (Uluslararası Denizcilik Örgütü). (2017c). IMODOCSMSC 98/23 - Report of the Maritime Safety Committee On Its Ninety-Eighth Session. https://docs.imo.org/Shared/Download.aspx?did=104253, Erişim Tarihi: 01.01.2019. IMO (Uluslararası Denizcilik Örgütü). (2018a). IMODOCS MSC 99/INF.5 - Regulatory Scoping Exercise for the Use of Maritime Autonomous Surface Ships (MASS) - Nautilus Federation’s Report of a survey on what maritime professionals think about autonomous shipping - Submitted by IFSMA and ITF. https://docs.imo.org/Shared/Download.aspx?did=108497, Erişim Tarihi: 01.01.2019. IMO (Uluslararası Denizcilik Örgütü). (2018b). IMODOCS MSC 99/INF.16 - Regulatory Scoping Exercise for the Use of Maritime Autonomous Surface Ships (MASS) - Presentation by Norway on 21 May 2018 on the "YARA Birkeland" development Submitted by Norway. https://docs.imo.org/Shared/Download.aspx?did=109185, Erişim Tarihi: 01.01.2019. IMO (Uluslararası Denizcilik Örgütü). (2018c). IMODOCS MSC 99/INF.13 - Regulatory Scoping Exercise for the Use of Maritime Autonomous Surface Ships (MASS) - Establishing international test area "Jaakonmeri" for autonomous vessels Submitted by Finland. https://docs.imo.org/Shared/Download.aspx?did=109182, Erişim Tarihi: 01.01.2019. IMO (Uluslararası Denizcilik Örgütü). (2018ç). IMODOCS MSC 100/INF.10 - Regulatory Scoping Exercise for the Use of Maritime Autonomous Surface Ships (MASS) - Results of technology assessment on Maritime Autonomous Surface Ships (MASS) Submitted by Republic of Korea. https://docs.imo.org/Shared/Download.aspx?did=112690, Erişim Tarihi: 01.01.2019. IMO (Uluslararası Denizcilik Örgütü). (2018d). IMODOCS MSC 100/5 - Regulatory Scoping Exercise for the Use of Maritime Autonomous Surface Ships (MASS) - Report of the Correspondence Group on MASS - Submitted by Finland. https://docs.imo.org/Shared/Download.aspx?did=112543, Erişim Tarihi: 01.01.2019. IMO (Uluslararası Denizcilik Örgütü). (2018e). IMODOCS MSC 99/5 - Regulatory Scoping Exercise for the Use Of Maritime Autonomous Surface Ships (MASS) - Comments on the regulatory scoping exercise - Note by the Secretariat, https://docs.imo.org/Shared/Download.aspx?did=109090, Erişim Tarihi: 01.01.2019. JaloNen, R., Tuominen, R. and Wahlström, M. (2017). Research Report on Safety of Unmanned Ships - Safe Shipping with Autonomous and Remote Controlled Ships. Aalto University, Finland. https://aaltodoc.aalto.fi/bitstream/handle/123456789/28061/isbn9789526074801.pdf?sequence=1&isAllowed=y, Erişim Tarihi: 01.01.2019. Korea Institute of Marine Science and Technology Promotion (KIMST). (2018). Technology Assessment: Autonomous Ships. Repuclic ofKorea. https://www.researchgate.net/publication/328090361_Technology_Assessment_-_Autonomous_Ships, Erişim Tarihi: 01.01.2019. Kozanhan, M.K. (2019). Maritime Tanker Accidents and Their Impact on Marine Environment, Scientific Bulletin of Naval Academy, Vol. XXII 2019, pg. 324-342. DOI: 10.21279/1454-864X-19-I1-047 http://www.anmb.ro/buletinstiintific/buletine/2019_Issue1/03_NTM/10.pdf, Erişim Tarihi: 01.01.2019. Kurt, I. ve Önaçan, M.B.K. (2018). “Endüstri 4.0 Kavramı ve Kattığı Değerlerin Silahlı Kuvvetlerde Günümüzde ve Gelecekte Kullanım Alanları”, 9. Savunma Teknolojileri Kongresi (SAVTEK 2018), Ankara. Marineinsight.com.(2019).https://www.marineinsight.com/shipping-news/rolls-royce-and-finferries-demonstrate-worlds-first-fully-autonomous-ferry/, Erişim Tarihi: 01.01.2019. MÜSİAD. (2018). 2017 Lojistik Sektör Raporu – Endüstri 4.0 ve Geleceğin Lojistiği. Ankara. Quinisio, B. (2018). Development of a strategy for management of autonomous ships by coastal states.World Maritime University Dissertations, Malmö-Sweden. Rensburg, D. (2018). The impact of autonomous ships on the containerised shipping interface of global supply chains- and networks: a literature examination of selected stakeholder perspectives. World Maritime University Dissertations, Malmö-Sweden. Rolls-royce.com.(2019).https://www.rolls-royce.com/media/press-releases/2018/03-12-2018-rr-and-finferries-demonstrate-worlds-first-fully-autonomous-ferry.aspx, Erişim Tarihi: 01.01.2019. Şenol, Y.E., Gökçek, V., Seyhan, A. (2017). Swot-Ahp Analysis of Autonomous Shipping. IV.IMCOFE 2017, Rome, 58-69. Şahin, A.E. (2001). Eğitim Araştırmalarında Delphi Tekniği ve Kullanımı, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 215-220. Tirado, A.M.M., Brown, R., Banda, O.A.V. (2019). Risk and safety management of authonomous sytems: a literature review and initial proposals for the matirime industry. Aalto University Science Technology, 2010(1):26-30. https://aaltodoc.aalto.fi/bitstream/handle/123456789/37509/isbn9789526084992.pdf?sequence=1&isAllowed=y, Erişim Tarihi: 01.01.2019. Uçar, D. ve Doğru, A. (2005). CBS Projelerinin Stratejik Planlaması ve SWOT Analizinin Yeri. TMMOB Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası 10. Türkiye Harita Bilimsel ve Teknik Kurultayı. Ankara. https://www.hkmo.org.tr/resimler/ekler/P3K5_99_ek.pdf, Erişim Tarihi: 01.01.2019. Usta, A. (2012). Bilimsel araştırmalarda yapısal etmenler ve evreler. İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 102-103. Wrobel, K. ve Krata, P. (2016). Towards the Development of a Risk Model for Unmanned Vessels Design and Operations. TransNav. 10(2), 270-273. Yara.com.(2019).https://www.yara.com/knowledge-grows/game-changer-for-the-environment/, Erişim Tarihi: 01.01.2019. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi. Yılmaz, F. (2013). Denizcilik ve Gemi İnşa Sektörü. Ankara: Mattek Yayınevi – MersinDeniz Ticaret Odası Yayınları.

A QUALITATIVE RESEARCH ON DEVELOPMENTS INAUTONOMOUS SHIP TECHNOLOGYAND EFFECTS ONTURKISH MARITIME& SHIPBUILDING SECTOR

Yıl 2019, , 57 - 86, 13.09.2019
https://doi.org/10.18613/deudfd.614836

Öz

In this study, it isaimed to examine the developments in autonomous ship technologywhich is considered as the most significant reflection in the international maritime sector of global technological transformation process in the world called as “4th Industrial Revolution” or “Industry 4.0” and its possible effects on the Turkish maritime and shipbuilding sector. With this aim,the literature on concepts and technologies of autonomous ships and R&D studies in the world maritime industry,possible effects on maritime and environmental safety,security, employment of seafarers and regulatory scoping exercise being conducted by the United Nations (UN)-International Maritime Organization (IMO)-Maritime Safety Committee (MSC) have been examined and a SWOT Analysisby taking into acount opinions of maritime professionals who are experts in their own fieldshas been carried out in order to determine possible effects of autonomous ships on the Turkish maritime and shipbuilding sector.As a result of the analysis; possible opportunities, threats, weaknesses and strengths have been determined and appropriate strategies have been expressed in this study.It has also been concluded that the autonomous ship technology willlead a siginificanttechnological transformation in ship design, shipbuilding, ship operation, marineinsurance, port and shipyard infrastructures and maritimebusiness processes.Therefore, it would be beneficial for the Turkish maritime and shipbuilding sector to define a road map in advanceand to be ready without delay for this great transformation process.

Kaynakça

  • Acar, E. ve Sey, Y. (2006). Teknolojik yenilik üzerine kalitatif bir araştırma deneyimi. İtüdergisi Mimarlık, planlama, tasarım, 5 (2): Kısım 1, 56. Ahvenjärvi, S. (2016). The Human Element and Autonomous Ships. The International Journal on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation, 10 (3), 517-520. Bulut, E. ve Akçacı, T. (2017). Endüstri 4.0 ve İnovasyon Göstergeleri Kapsamında Türkiye Analizi.ASSAM Uluslararası Hakemli Dergi, 4 (7), 50-51. Chyuan, C.J., (2018). Impact of maritime autonomous surface ships (MASS) on VTS Operations. World Maritime University Dissertations, Malmö-Sweden. Deketelaere, P. (2017). The Legal Challenges of Unmanned Vessels, Master Dissertation, Universiteit Gent, Belgium. DNVGL.(2019a).https://www.dnvgl.com/technologyinnovation/revolt/ index.html, Erişim Tarihi: 01.01.2019. DNVGL.(2019b).https://www.dnvgl.com/maritime/autonomous-remotely-operated-ships/index.html, Erişim Tarihi: 01.01.2019. Ece, J.N. (2018). Uluslararası Ticaretin Geleceği İnsansız Gemiler: GZFT Analizi ve Hukuki Boyutları. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, 10 (2), 279-302. , IMO (Uluslararası Denizcilik Örgütü). (2015). IMODOCS MSC 95/INF.20 - Any Other Business-The IMO regulatory framework and its application to Marine Autonomous Systems-Submitted by the United Kingdom, International Association of Institutes of Navigation (IAIN) and IMarEST. https://docs.imo.org/Shared/Download.aspx?did=92029, Erişim Tarihi: 01.01.2019. IMO (Uluslararası Denizcilik Örgütü). (2017a). IMODOCS MSC 98/20/2 - Work Programme-Maritime Autonomous Surface Ships Proposal for a regulatory scoping exercise-Submitted by Denmark, Estonia, Finland, Japan, the Netherlands, Norway, the Republic of Korea, the United Kingdom and the United States. https://docs.imo.org/Shared/Download.aspx?did=101921, Erişim Tarihi: 01.01.2019. IMO (Uluslararası Denizcilik Örgütü). (2017b). IMODOCS MSC 98/20/13 - Work Programme - Maritime Autonomous Surface Ships Proposal for a regulatory scoping exercise - Comments on MSC 98/20/2 - Submitted by the International Transport Workers' Federation (ITF). https://docs.imo.org/Shared/Download.aspx?did=102800, Erişim Tarihi: 01.01.2019. IMO (Uluslararası Denizcilik Örgütü). (2017c). IMODOCSMSC 98/23 - Report of the Maritime Safety Committee On Its Ninety-Eighth Session. https://docs.imo.org/Shared/Download.aspx?did=104253, Erişim Tarihi: 01.01.2019. IMO (Uluslararası Denizcilik Örgütü). (2018a). IMODOCS MSC 99/INF.5 - Regulatory Scoping Exercise for the Use of Maritime Autonomous Surface Ships (MASS) - Nautilus Federation’s Report of a survey on what maritime professionals think about autonomous shipping - Submitted by IFSMA and ITF. https://docs.imo.org/Shared/Download.aspx?did=108497, Erişim Tarihi: 01.01.2019. IMO (Uluslararası Denizcilik Örgütü). (2018b). IMODOCS MSC 99/INF.16 - Regulatory Scoping Exercise for the Use of Maritime Autonomous Surface Ships (MASS) - Presentation by Norway on 21 May 2018 on the "YARA Birkeland" development Submitted by Norway. https://docs.imo.org/Shared/Download.aspx?did=109185, Erişim Tarihi: 01.01.2019. IMO (Uluslararası Denizcilik Örgütü). (2018c). IMODOCS MSC 99/INF.13 - Regulatory Scoping Exercise for the Use of Maritime Autonomous Surface Ships (MASS) - Establishing international test area "Jaakonmeri" for autonomous vessels Submitted by Finland. https://docs.imo.org/Shared/Download.aspx?did=109182, Erişim Tarihi: 01.01.2019. IMO (Uluslararası Denizcilik Örgütü). (2018ç). IMODOCS MSC 100/INF.10 - Regulatory Scoping Exercise for the Use of Maritime Autonomous Surface Ships (MASS) - Results of technology assessment on Maritime Autonomous Surface Ships (MASS) Submitted by Republic of Korea. https://docs.imo.org/Shared/Download.aspx?did=112690, Erişim Tarihi: 01.01.2019. IMO (Uluslararası Denizcilik Örgütü). (2018d). IMODOCS MSC 100/5 - Regulatory Scoping Exercise for the Use of Maritime Autonomous Surface Ships (MASS) - Report of the Correspondence Group on MASS - Submitted by Finland. https://docs.imo.org/Shared/Download.aspx?did=112543, Erişim Tarihi: 01.01.2019. IMO (Uluslararası Denizcilik Örgütü). (2018e). IMODOCS MSC 99/5 - Regulatory Scoping Exercise for the Use Of Maritime Autonomous Surface Ships (MASS) - Comments on the regulatory scoping exercise - Note by the Secretariat, https://docs.imo.org/Shared/Download.aspx?did=109090, Erişim Tarihi: 01.01.2019. JaloNen, R., Tuominen, R. and Wahlström, M. (2017). Research Report on Safety of Unmanned Ships - Safe Shipping with Autonomous and Remote Controlled Ships. Aalto University, Finland. https://aaltodoc.aalto.fi/bitstream/handle/123456789/28061/isbn9789526074801.pdf?sequence=1&isAllowed=y, Erişim Tarihi: 01.01.2019. Korea Institute of Marine Science and Technology Promotion (KIMST). (2018). Technology Assessment: Autonomous Ships. Repuclic ofKorea. https://www.researchgate.net/publication/328090361_Technology_Assessment_-_Autonomous_Ships, Erişim Tarihi: 01.01.2019. Kozanhan, M.K. (2019). Maritime Tanker Accidents and Their Impact on Marine Environment, Scientific Bulletin of Naval Academy, Vol. XXII 2019, pg. 324-342. DOI: 10.21279/1454-864X-19-I1-047 http://www.anmb.ro/buletinstiintific/buletine/2019_Issue1/03_NTM/10.pdf, Erişim Tarihi: 01.01.2019. Kurt, I. ve Önaçan, M.B.K. (2018). “Endüstri 4.0 Kavramı ve Kattığı Değerlerin Silahlı Kuvvetlerde Günümüzde ve Gelecekte Kullanım Alanları”, 9. Savunma Teknolojileri Kongresi (SAVTEK 2018), Ankara. Marineinsight.com.(2019).https://www.marineinsight.com/shipping-news/rolls-royce-and-finferries-demonstrate-worlds-first-fully-autonomous-ferry/, Erişim Tarihi: 01.01.2019. MÜSİAD. (2018). 2017 Lojistik Sektör Raporu – Endüstri 4.0 ve Geleceğin Lojistiği. Ankara. Quinisio, B. (2018). Development of a strategy for management of autonomous ships by coastal states.World Maritime University Dissertations, Malmö-Sweden. Rensburg, D. (2018). The impact of autonomous ships on the containerised shipping interface of global supply chains- and networks: a literature examination of selected stakeholder perspectives. World Maritime University Dissertations, Malmö-Sweden. Rolls-royce.com.(2019).https://www.rolls-royce.com/media/press-releases/2018/03-12-2018-rr-and-finferries-demonstrate-worlds-first-fully-autonomous-ferry.aspx, Erişim Tarihi: 01.01.2019. Şenol, Y.E., Gökçek, V., Seyhan, A. (2017). Swot-Ahp Analysis of Autonomous Shipping. IV.IMCOFE 2017, Rome, 58-69. Şahin, A.E. (2001). Eğitim Araştırmalarında Delphi Tekniği ve Kullanımı, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 215-220. Tirado, A.M.M., Brown, R., Banda, O.A.V. (2019). Risk and safety management of authonomous sytems: a literature review and initial proposals for the matirime industry. Aalto University Science Technology, 2010(1):26-30. https://aaltodoc.aalto.fi/bitstream/handle/123456789/37509/isbn9789526084992.pdf?sequence=1&isAllowed=y, Erişim Tarihi: 01.01.2019. Uçar, D. ve Doğru, A. (2005). CBS Projelerinin Stratejik Planlaması ve SWOT Analizinin Yeri. TMMOB Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası 10. Türkiye Harita Bilimsel ve Teknik Kurultayı. Ankara. https://www.hkmo.org.tr/resimler/ekler/P3K5_99_ek.pdf, Erişim Tarihi: 01.01.2019. Usta, A. (2012). Bilimsel araştırmalarda yapısal etmenler ve evreler. İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 102-103. Wrobel, K. ve Krata, P. (2016). Towards the Development of a Risk Model for Unmanned Vessels Design and Operations. TransNav. 10(2), 270-273. Yara.com.(2019).https://www.yara.com/knowledge-grows/game-changer-for-the-environment/, Erişim Tarihi: 01.01.2019. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi. Yılmaz, F. (2013). Denizcilik ve Gemi İnşa Sektörü. Ankara: Mattek Yayınevi – MersinDeniz Ticaret Odası Yayınları.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Tam Sayı
Yazarlar

Fatih Yılmaz

Mehmet Bilge Kağan Önaçan

Yayımlanma Tarihi 13 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Yılmaz, F., & Önaçan, M. B. K. (2019). OTONOM GEMİ TEKNOLOJİSİNE DAİR GELİŞMELER İLE TÜRK DENİZCİLİK VE GEMİ İNŞA SEKTÖRÜNE ETKİLERİ ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, 11(1), 57-86. https://doi.org/10.18613/deudfd.614836
AMA Yılmaz F, Önaçan MBK. OTONOM GEMİ TEKNOLOJİSİNE DAİR GELİŞMELER İLE TÜRK DENİZCİLİK VE GEMİ İNŞA SEKTÖRÜNE ETKİLERİ ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. Eylül 2019;11(1):57-86. doi:10.18613/deudfd.614836
Chicago Yılmaz, Fatih, ve Mehmet Bilge Kağan Önaçan. “OTONOM GEMİ TEKNOLOJİSİNE DAİR GELİŞMELER İLE TÜRK DENİZCİLİK VE GEMİ İNŞA SEKTÖRÜNE ETKİLERİ ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi 11, sy. 1 (Eylül 2019): 57-86. https://doi.org/10.18613/deudfd.614836.
EndNote Yılmaz F, Önaçan MBK (01 Eylül 2019) OTONOM GEMİ TEKNOLOJİSİNE DAİR GELİŞMELER İLE TÜRK DENİZCİLİK VE GEMİ İNŞA SEKTÖRÜNE ETKİLERİ ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi 11 1 57–86.
IEEE F. Yılmaz ve M. B. K. Önaçan, “OTONOM GEMİ TEKNOLOJİSİNE DAİR GELİŞMELER İLE TÜRK DENİZCİLİK VE GEMİ İNŞA SEKTÖRÜNE ETKİLERİ ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA”, Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, c. 11, sy. 1, ss. 57–86, 2019, doi: 10.18613/deudfd.614836.
ISNAD Yılmaz, Fatih - Önaçan, Mehmet Bilge Kağan. “OTONOM GEMİ TEKNOLOJİSİNE DAİR GELİŞMELER İLE TÜRK DENİZCİLİK VE GEMİ İNŞA SEKTÖRÜNE ETKİLERİ ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi 11/1 (Eylül 2019), 57-86. https://doi.org/10.18613/deudfd.614836.
JAMA Yılmaz F, Önaçan MBK. OTONOM GEMİ TEKNOLOJİSİNE DAİR GELİŞMELER İLE TÜRK DENİZCİLİK VE GEMİ İNŞA SEKTÖRÜNE ETKİLERİ ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. 2019;11:57–86.
MLA Yılmaz, Fatih ve Mehmet Bilge Kağan Önaçan. “OTONOM GEMİ TEKNOLOJİSİNE DAİR GELİŞMELER İLE TÜRK DENİZCİLİK VE GEMİ İNŞA SEKTÖRÜNE ETKİLERİ ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, c. 11, sy. 1, 2019, ss. 57-86, doi:10.18613/deudfd.614836.
Vancouver Yılmaz F, Önaçan MBK. OTONOM GEMİ TEKNOLOJİSİNE DAİR GELİŞMELER İLE TÜRK DENİZCİLİK VE GEMİ İNŞA SEKTÖRÜNE ETKİLERİ ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. 2019;11(1):57-86.

Dergimizde yayınlanmış makaleler kaynak gösterilmeden kullanılamaz

Dergideki yazıların bilimsel sorumluluğu yazarlarına aittir.

Denizcilik Fakültesi Dergisinin içeriği tüm kullanıcılara ücretsiz olarak sunulmaktadır.

Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınevi Web Sitesi
https://kutuphane.deu.edu.tr/yayinevi/

Dergi İletişim Bilgileri Sayfası
https://dergipark.org.tr/tr/pub/deudfd/contacts


download    download   download

                                               18441     23882   23881      13875                                                                     27606  13880 13876  27184   download