Literature implies that in developing countries, the level and nature of public investments should be adjusted to stimulate private investments for economic growth. This study aims to assess the outcome of Turkey’s recent privatization process by analyzing the industry concentration and competition in the specific context of container ports. For this purpose, the concentration dynamics of Turkish container ports are examined by applying statistical measures of market concentration and competition throughout the port privatization period. The statistical findings of this study suggest that the recent port privatizations have been successful in stimulating private investments and competition. However, for the post-privatization performance, macro-economic and institutional factors are influential. Therefore, the continuous improvements in the port policy and regulatory framework are required for using the competitive advantage of the newcomers to the sector as a future advantage for Turkey’s global competitiveness.
Araştırmalara göre, gelişmekte olan ülkelerde ekonomik büyümenin sağlanması için, kamu yatırımlarının mahiyeti, özel sektör yatırımlarını teşvik edecek şekilde ayarlanmalıdır. Bu çalışmanın amacı, Türkiye’deki güncel özelleştirme sürecini, konteyner limanları açısından değerlendirmektir. Bu amaçla, Türkiye’deki konteyner limanlarındaki yoğunlaşma eğilimleri ve rekabet şartları, özelleştirme dönemi boyunca, istatistiksel ölçütler ile incelenmiştir. Çalışmanın bulgularına göre, Türkiye’deki limanların özelleştirilmesi süreci, özel sektör yatırımlarının teşviki açısından başarılıdır. Ancak, özelleştirme sonrası liman performansında makroekonomik ve kurumsal faktörler önemlidir. Bu nedenle, sektöre yeni giren yatırımcıların rekabet avantajlarının Türkiye için küresel bir rekabet gücüne dönüşebilmesinde liman politikaları ve sektörel düzenlemelerin sürekli gelişimi gerekmektedir
Varan, S., & Cerit, A. (2015). CONCENTRATION AND COMPETITION OF CONTAINER PORTS IN TURKEY: A STATISTICAL ANALYSIS. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, 6(1), 91-110. https://doi.org/10.18613/deudfd.91502
AMA
Varan S, Cerit A. CONCENTRATION AND COMPETITION OF CONTAINER PORTS IN TURKEY: A STATISTICAL ANALYSIS. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. Kasım 2015;6(1):91-110. doi:10.18613/deudfd.91502
Chicago
Varan, Seçil, ve A.güldem Cerit. “CONCENTRATION AND COMPETITION OF CONTAINER PORTS IN TURKEY: A STATISTICAL ANALYSIS”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi 6, sy. 1 (Kasım 2015): 91-110. https://doi.org/10.18613/deudfd.91502.
EndNote
Varan S, Cerit A (01 Kasım 2015) CONCENTRATION AND COMPETITION OF CONTAINER PORTS IN TURKEY: A STATISTICAL ANALYSIS. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi 6 1 91–110.
IEEE
S. Varan ve A. Cerit, “CONCENTRATION AND COMPETITION OF CONTAINER PORTS IN TURKEY: A STATISTICAL ANALYSIS”, Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, c. 6, sy. 1, ss. 91–110, 2015, doi: 10.18613/deudfd.91502.
ISNAD
Varan, Seçil - Cerit, A.güldem. “CONCENTRATION AND COMPETITION OF CONTAINER PORTS IN TURKEY: A STATISTICAL ANALYSIS”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi 6/1 (Kasım 2015), 91-110. https://doi.org/10.18613/deudfd.91502.
JAMA
Varan S, Cerit A. CONCENTRATION AND COMPETITION OF CONTAINER PORTS IN TURKEY: A STATISTICAL ANALYSIS. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. 2015;6:91–110.
MLA
Varan, Seçil ve A.güldem Cerit. “CONCENTRATION AND COMPETITION OF CONTAINER PORTS IN TURKEY: A STATISTICAL ANALYSIS”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, c. 6, sy. 1, 2015, ss. 91-110, doi:10.18613/deudfd.91502.
Vancouver
Varan S, Cerit A. CONCENTRATION AND COMPETITION OF CONTAINER PORTS IN TURKEY: A STATISTICAL ANALYSIS. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. 2015;6(1):91-110.