BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, , 113 - 145, 03.11.2015
https://doi.org/10.18613/deudfd.84938

Öz

Due to the increase in individual yachting and the seek for cleaner seas, higher quality services and affordable prices, there has been more demand for Turkish marinas in recent years so accordingly the demand has risen the number of marinas and investments in Turkey. However, in order to have worldwide-known brand marinas and get the advantages of being brand, it is important to determine existing and potential market segments and also select target markets and position these marinas by using the most suitable strategies. This study had been sought answers for determination process of brand positioning strategies and the factors which affect those processes in Turkish marinas. From that point of view, a comparison had been made between Turkish marinas and foreign marinas which located nearby region. Eventually, this study had been aimed to give a suggestion on reviewing brand positioning of Turkish marina sector’s future configuration.To achieve to this aim, in-depth interviews had been made with Çeşme and Didim Marinas’ executives. As a result, it had been shown that, although there are similarities between compared marinas, both Didim and Çeşme Marinas should implement different brand positioning strategies in order to be “Preferred Marina”

Kaynakça

  • AAKER, D. A.(1996) Building Strong Brands, FreePress: New York.
  • AK, R. ve SAĞDIÇ Ş. (2011) Markalaşma Kılavuzu, Sanayi Odası
  • Yayınları: İstanbul
  • AK, M. (1998) Firmalarda/Markalarda Kurumsal Kimlik ve İmaj,
  • Reklam-Halkla İlişkiler – Grafik Sanatlar Dizisi: İstanbul
  • BUHALIS, D. (2000) Marketing the Competitive Destination of the
  • Future, Tourism Management, No.21, pp. 97-116.
  • BOURNE, S. (1993) The Issues Facing Marina Management in Today’s
  • Market, 1993, 1, ICOMIA Kütüphanesi, www.icomia.org, (Erişim Tarihi:
  • 02.2012).
  • BULUÇ A. (2013) Konumlandırma: AlRies ve JackTrout, Pazarlama
  • Biliminde 29 İnsan 29 Kavram, (Der.) Güngör M. Özgür. Beta
  • Yayıncılık: İstanbul, s.159-170.
  • CAN, E. (2007) Marka ve Marka Yapılandırma, Marmara Üniversitesi
  • İİBF Dergisi, Cilt: 22, Sayı:1, ss. 225-237.
  • CERİT, A.G., KİŞİ, H., TUNA, O. (1995) Strategic Marketing Planning
  • for the Yachting Companies, Marinas and Yacht Builders: An
  • Application for Turkey, 1st International Yachting Technology
  • Conference, Çeşme, 3-10 October 1995, Tekoğul, N., Neşer, G. (Eds.).
  • İzmir: Piri Reis Foundation for Maritime Research, Development and
  • Education Publication, 1997, ss.175-186.
  • DİNÇER, Z. (1987) Türkiye’de Yat Turizmi, Türkiye Kalkınma Bankası
  • Turizm Yıllığı 1987, Ankara.
  • ERCANİK, C.T. (2003) Türkiye’de Yat Turizminin Coğrafya Açısından
  • İrdelenmesi, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi; Ankara Üniversitesi,
  • Coğrafya (Beşeri ve İktisadi) Anabilim Dalı.
  • ERİŞ, E.D. (2007) Uluslararası Pazarlarda Türk Marinalarının Çekiciliği
  • ve Pazarlama Stratejileri. Ege Akademik Bakış Dergisi, Sayı: 7, No: 1,
  • -55.
  • GÜÇLÜ, T. (2012) Yat Limanı ve Kent Etkileşimleri: Marmaris Örneği,
  • Uzmanlık Tezi, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yatırım ve İşletmeler Genel
  • Müdürlüğü.
  • GÜRBÜZ, A. (2005) Kastamonu’ya Gelen Yerli Turist Profilini
  • Belirlemeye Yönelik Bir Uygulama, Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm
  • Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:2, 75–92.
  • İLBAN, M. (2008) Seyahat Acenta Yöneticilerinin Destinasyon Marka
  • İmajı Algıları Üzerine Bir Araştırma, Ege Akademik Bakış Dergisi,
  • Cilt:8, Sayı:1, 121-152.
  • İNCEKARA, B., DÖRDÜNCÜ,H. ve ÖZER,K.O. (2015) Turizmin
  • Ulaştırmasının Denizyolu Ulaştırmacılığı Yönünden gelişimi, İktisat
  • Politikaları Araştırmaları Dergisi, Cilt:2, Sayı:1, 1-16.
  • KAPFERER, J.N. (1992) Strategic Brand Management, The Free Press:
  • New York
  • KIRDAR,Y.(2003) Marka Stratejilerinin Oluşturulması; Coca-Cola
  • Örneği, Review of Social, Economic& Business Studies, Vol.3/4, pp. 233-
  • -
  • KOTLER, P. ve ARMSTRONG, G. (2010) Principles of Marketing,
  • Pearson-PrenticeHallEducation International: New Jersey
  • KOZAK, N. (2008) Turizm Pazarlaması, 2. Baskı, Detay Yayıncılık:
  • Ankara
  • MANHAS, P. S. (2010). Strategic Brand Positioning Analysis Through
  • Comparison of Cognitive and Conative Perceptions, Journal of
  • Economics, Finance and Administrative Science, Vol:15, No:29, pp. 15-
  • -
  • ELDEN, M. (2013) Reklam ve Reklamcılık. Say Yayıncılık: İstanbul
  • SUTTON, D. ve KLEIN, T. (2007) Kurumsal Pazarlama Yönetimi-
  • Pazarlama Sanat Değil Bilimdir. Çev., Dinç Tayanç. MediaCat
  • Yayıncılık: İstanbul
  • ÖZDEMİR, G. (2007) Destinasyon Yönetimi ve Pazarlama Temelleri:
  • İzmir İçin Bir Destinasyon Model Önerisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi,
  • İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ÖZER (2007) Stratejik Açıdan Konumlandırma, Ankara Üniversitesi,
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Bölümü
  • TANDOĞAN, V.U. (1998) Dünya Turizm Talebi Eğilimleri Işığında
  • Türkiye’ye Yönelik Yat Turizm Talebinin Değerlendirilmesi, Balıkesir
  • Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi ,Cilt: 1, Sayı:1, ss.145
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yatırım ve İşletmeler Genel Müdürlüğü
  • (2011) Türkiye’de Yat Turizminin Gelişimi, Standart Ekonomik ve
  • Teknik Dergi
  • TROUT, J. ve RIES A. (1981) Positioning: The Battle For Your Mind,
  • McGraw Hill:USA
  • URAL, T. (2009) Markalamada Yol Haritası, Nobel Yayın Dağıtım:
  • Ankara.
  • YAVUZ, M.C. (2007) Uluslararası Destinasyon Markası
  • Oluşturulmasında Kimlik Geliştirme Süreci: Adana Örneği,
  • Yayınlanmamış Doktora Tezi, Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal
  • Bilimler Enstitüsü.
  • Çeşme Marina http://www.cesmemarina.com.tr/marina_cesmemarina_
  • html (19.03.2015)
  • Didim Marina http://www.d-marin.com/en/about_us (19.03.2015)
  • Deniz Ticaret Odası,DTO (2015) 2013 Yılı Deniz Sektör Raporu,
  • http://www.denizticaretodasi.org.tr/sayfalar/sektor-raporu.aspxErişim
  • Tarihi (20.03.2015).
  • Yat Turizmi Yönetmeliği, Resmi Gazete Tarihi: 4/8/1983 Resmi Gazete
  • Sayısı: 18125 http://teftis.kulturturizm.gov.tr/TR,14972/yat-turizmiyonetmeligi.
  • html Erişim Tarihi: (19.03.2015).
  • http://www.caribbeannewsnow.com/topstory-OECS-seeks-data-to
  • develop -Eastern-Caribbean-yachting-sector-25092.html (21.06.2015)
  • http://www.grenadaworld.com/LinkClick.aspx?fileticket=RXkaiLkLGAg
  • %3D&tabid=58(21.06.2015)
  • http://www.tuyed.org.tr/yat-turizminin-gelisme-raporu/(21.06.2015)
  • http://www.denizticaretodasi.org.tr/sayfalar/sektor-raporu.aspx;
  • (19.03.2015)
  • http://www.denizticaretodasi.org.tr/Shared%20Documents/faaliyet2012.p
  • df).(15.06.2015)
  • http://www.haberturk.com/yasam/haber/1043031-akdenizde-yaristigimizmarinalar-
  • hangileri (15.06.2015)
  • http://www.portsainttropez.com/en-us/ (20.06.2015)
  • http://www.denizhaber.com.tr/dogus-grubu-karadagdaki-marina-budvaicin-
  • masaya-oturdu-haber-62607.htm (29.06.2015)

ULUSLARARASI PAZARLARDA TÜRK MARİNALARININ MARKA KONUMLANDIRMA STRATEJİLERİ: ÇEŞME VE DİDİM MARİNA ÖRNEKLERİ

Yıl 2015, , 113 - 145, 03.11.2015
https://doi.org/10.18613/deudfd.84938

Öz

Yat sahipliğinin artması ve yatçıların daha temiz denizlere, kaliteli hizmet ve uygun fiyatların olduğu kıyılara yönelmesi ile ülkemize olan talep artışına bağlı olarak son yıllarda marina sayıları ve yatırımları artmıştır. Ancak dünyada marka olmuş marinalara sahip olabilmek ve marka olmanın avantajlarından faydalanabilmek için marina pazarındaki mevcut ve potansiyel pazar bölümlerini belirlemek, hedef pazar seçimi ve belirlenen hedef pazara uygun stratejiler ile marinaların kendini en uygun şekilde konumlandırmasını sağlamak gerekmektedir. Çalışma ile Türk marinalarında uygulanan marka konumlandırma stratejilerinin ne şekilde belirlendiğinin ve bu aşamada hangi faktörlerin etkin olduğunun tespitiyle birlikte marina sektörünün gelecekteki yapılandırılmasında, çevre ülkelerdeki marka olmuş marinalar ile kıyaslayarak, marka konumlandırmalarını tekrar gözden geçirmeleri için bir öneri sistemi sunabilmek amaçlanmıştır. Bu amaca ulaşmak için Çeşme ve Didim Marina yöneticileri ile derinlemesine mülakatlar yapılmıştır. Bu görüşmeler sonucunda, kıyaslanan marinalar ile Didim ve Çeşme Marina arasında benzer özellikler bulunmuş olsa da, “tercih edilen marina olmak” için her iki marinanın yeniden marka konumlandırma konusunda farklı stratejiler uygulamaları gerektiği ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • AAKER, D. A.(1996) Building Strong Brands, FreePress: New York.
  • AK, R. ve SAĞDIÇ Ş. (2011) Markalaşma Kılavuzu, Sanayi Odası
  • Yayınları: İstanbul
  • AK, M. (1998) Firmalarda/Markalarda Kurumsal Kimlik ve İmaj,
  • Reklam-Halkla İlişkiler – Grafik Sanatlar Dizisi: İstanbul
  • BUHALIS, D. (2000) Marketing the Competitive Destination of the
  • Future, Tourism Management, No.21, pp. 97-116.
  • BOURNE, S. (1993) The Issues Facing Marina Management in Today’s
  • Market, 1993, 1, ICOMIA Kütüphanesi, www.icomia.org, (Erişim Tarihi:
  • 02.2012).
  • BULUÇ A. (2013) Konumlandırma: AlRies ve JackTrout, Pazarlama
  • Biliminde 29 İnsan 29 Kavram, (Der.) Güngör M. Özgür. Beta
  • Yayıncılık: İstanbul, s.159-170.
  • CAN, E. (2007) Marka ve Marka Yapılandırma, Marmara Üniversitesi
  • İİBF Dergisi, Cilt: 22, Sayı:1, ss. 225-237.
  • CERİT, A.G., KİŞİ, H., TUNA, O. (1995) Strategic Marketing Planning
  • for the Yachting Companies, Marinas and Yacht Builders: An
  • Application for Turkey, 1st International Yachting Technology
  • Conference, Çeşme, 3-10 October 1995, Tekoğul, N., Neşer, G. (Eds.).
  • İzmir: Piri Reis Foundation for Maritime Research, Development and
  • Education Publication, 1997, ss.175-186.
  • DİNÇER, Z. (1987) Türkiye’de Yat Turizmi, Türkiye Kalkınma Bankası
  • Turizm Yıllığı 1987, Ankara.
  • ERCANİK, C.T. (2003) Türkiye’de Yat Turizminin Coğrafya Açısından
  • İrdelenmesi, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi; Ankara Üniversitesi,
  • Coğrafya (Beşeri ve İktisadi) Anabilim Dalı.
  • ERİŞ, E.D. (2007) Uluslararası Pazarlarda Türk Marinalarının Çekiciliği
  • ve Pazarlama Stratejileri. Ege Akademik Bakış Dergisi, Sayı: 7, No: 1,
  • -55.
  • GÜÇLÜ, T. (2012) Yat Limanı ve Kent Etkileşimleri: Marmaris Örneği,
  • Uzmanlık Tezi, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yatırım ve İşletmeler Genel
  • Müdürlüğü.
  • GÜRBÜZ, A. (2005) Kastamonu’ya Gelen Yerli Turist Profilini
  • Belirlemeye Yönelik Bir Uygulama, Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm
  • Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:2, 75–92.
  • İLBAN, M. (2008) Seyahat Acenta Yöneticilerinin Destinasyon Marka
  • İmajı Algıları Üzerine Bir Araştırma, Ege Akademik Bakış Dergisi,
  • Cilt:8, Sayı:1, 121-152.
  • İNCEKARA, B., DÖRDÜNCÜ,H. ve ÖZER,K.O. (2015) Turizmin
  • Ulaştırmasının Denizyolu Ulaştırmacılığı Yönünden gelişimi, İktisat
  • Politikaları Araştırmaları Dergisi, Cilt:2, Sayı:1, 1-16.
  • KAPFERER, J.N. (1992) Strategic Brand Management, The Free Press:
  • New York
  • KIRDAR,Y.(2003) Marka Stratejilerinin Oluşturulması; Coca-Cola
  • Örneği, Review of Social, Economic& Business Studies, Vol.3/4, pp. 233-
  • -
  • KOTLER, P. ve ARMSTRONG, G. (2010) Principles of Marketing,
  • Pearson-PrenticeHallEducation International: New Jersey
  • KOZAK, N. (2008) Turizm Pazarlaması, 2. Baskı, Detay Yayıncılık:
  • Ankara
  • MANHAS, P. S. (2010). Strategic Brand Positioning Analysis Through
  • Comparison of Cognitive and Conative Perceptions, Journal of
  • Economics, Finance and Administrative Science, Vol:15, No:29, pp. 15-
  • -
  • ELDEN, M. (2013) Reklam ve Reklamcılık. Say Yayıncılık: İstanbul
  • SUTTON, D. ve KLEIN, T. (2007) Kurumsal Pazarlama Yönetimi-
  • Pazarlama Sanat Değil Bilimdir. Çev., Dinç Tayanç. MediaCat
  • Yayıncılık: İstanbul
  • ÖZDEMİR, G. (2007) Destinasyon Yönetimi ve Pazarlama Temelleri:
  • İzmir İçin Bir Destinasyon Model Önerisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi,
  • İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ÖZER (2007) Stratejik Açıdan Konumlandırma, Ankara Üniversitesi,
  • Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Bölümü
  • TANDOĞAN, V.U. (1998) Dünya Turizm Talebi Eğilimleri Işığında
  • Türkiye’ye Yönelik Yat Turizm Talebinin Değerlendirilmesi, Balıkesir
  • Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi ,Cilt: 1, Sayı:1, ss.145
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yatırım ve İşletmeler Genel Müdürlüğü
  • (2011) Türkiye’de Yat Turizminin Gelişimi, Standart Ekonomik ve
  • Teknik Dergi
  • TROUT, J. ve RIES A. (1981) Positioning: The Battle For Your Mind,
  • McGraw Hill:USA
  • URAL, T. (2009) Markalamada Yol Haritası, Nobel Yayın Dağıtım:
  • Ankara.
  • YAVUZ, M.C. (2007) Uluslararası Destinasyon Markası
  • Oluşturulmasında Kimlik Geliştirme Süreci: Adana Örneği,
  • Yayınlanmamış Doktora Tezi, Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal
  • Bilimler Enstitüsü.
  • Çeşme Marina http://www.cesmemarina.com.tr/marina_cesmemarina_
  • html (19.03.2015)
  • Didim Marina http://www.d-marin.com/en/about_us (19.03.2015)
  • Deniz Ticaret Odası,DTO (2015) 2013 Yılı Deniz Sektör Raporu,
  • http://www.denizticaretodasi.org.tr/sayfalar/sektor-raporu.aspxErişim
  • Tarihi (20.03.2015).
  • Yat Turizmi Yönetmeliği, Resmi Gazete Tarihi: 4/8/1983 Resmi Gazete
  • Sayısı: 18125 http://teftis.kulturturizm.gov.tr/TR,14972/yat-turizmiyonetmeligi.
  • html Erişim Tarihi: (19.03.2015).
  • http://www.caribbeannewsnow.com/topstory-OECS-seeks-data-to
  • develop -Eastern-Caribbean-yachting-sector-25092.html (21.06.2015)
  • http://www.grenadaworld.com/LinkClick.aspx?fileticket=RXkaiLkLGAg
  • %3D&tabid=58(21.06.2015)
  • http://www.tuyed.org.tr/yat-turizminin-gelisme-raporu/(21.06.2015)
  • http://www.denizticaretodasi.org.tr/sayfalar/sektor-raporu.aspx;
  • (19.03.2015)
  • http://www.denizticaretodasi.org.tr/Shared%20Documents/faaliyet2012.p
  • df).(15.06.2015)
  • http://www.haberturk.com/yasam/haber/1043031-akdenizde-yaristigimizmarinalar-
  • hangileri (15.06.2015)
  • http://www.portsainttropez.com/en-us/ (20.06.2015)
  • http://www.denizhaber.com.tr/dogus-grubu-karadagdaki-marina-budvaicin-
  • masaya-oturdu-haber-62607.htm (29.06.2015)
Toplam 100 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Güneş Sipahi

Meltem Onay

Mustafa Tanyeri

Yayımlanma Tarihi 3 Kasım 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015

Kaynak Göster

APA Sipahi, G., Onay, M., & Tanyeri, M. (2015). ULUSLARARASI PAZARLARDA TÜRK MARİNALARININ MARKA KONUMLANDIRMA STRATEJİLERİ: ÇEŞME VE DİDİM MARİNA ÖRNEKLERİ. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, 7(1), 113-145. https://doi.org/10.18613/deudfd.84938
AMA Sipahi G, Onay M, Tanyeri M. ULUSLARARASI PAZARLARDA TÜRK MARİNALARININ MARKA KONUMLANDIRMA STRATEJİLERİ: ÇEŞME VE DİDİM MARİNA ÖRNEKLERİ. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. Kasım 2015;7(1):113-145. doi:10.18613/deudfd.84938
Chicago Sipahi, Güneş, Meltem Onay, ve Mustafa Tanyeri. “ULUSLARARASI PAZARLARDA TÜRK MARİNALARININ MARKA KONUMLANDIRMA STRATEJİLERİ: ÇEŞME VE DİDİM MARİNA ÖRNEKLERİ”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi 7, sy. 1 (Kasım 2015): 113-45. https://doi.org/10.18613/deudfd.84938.
EndNote Sipahi G, Onay M, Tanyeri M (01 Kasım 2015) ULUSLARARASI PAZARLARDA TÜRK MARİNALARININ MARKA KONUMLANDIRMA STRATEJİLERİ: ÇEŞME VE DİDİM MARİNA ÖRNEKLERİ. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi 7 1 113–145.
IEEE G. Sipahi, M. Onay, ve M. Tanyeri, “ULUSLARARASI PAZARLARDA TÜRK MARİNALARININ MARKA KONUMLANDIRMA STRATEJİLERİ: ÇEŞME VE DİDİM MARİNA ÖRNEKLERİ”, Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, c. 7, sy. 1, ss. 113–145, 2015, doi: 10.18613/deudfd.84938.
ISNAD Sipahi, Güneş vd. “ULUSLARARASI PAZARLARDA TÜRK MARİNALARININ MARKA KONUMLANDIRMA STRATEJİLERİ: ÇEŞME VE DİDİM MARİNA ÖRNEKLERİ”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi 7/1 (Kasım 2015), 113-145. https://doi.org/10.18613/deudfd.84938.
JAMA Sipahi G, Onay M, Tanyeri M. ULUSLARARASI PAZARLARDA TÜRK MARİNALARININ MARKA KONUMLANDIRMA STRATEJİLERİ: ÇEŞME VE DİDİM MARİNA ÖRNEKLERİ. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. 2015;7:113–145.
MLA Sipahi, Güneş vd. “ULUSLARARASI PAZARLARDA TÜRK MARİNALARININ MARKA KONUMLANDIRMA STRATEJİLERİ: ÇEŞME VE DİDİM MARİNA ÖRNEKLERİ”. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi, c. 7, sy. 1, 2015, ss. 113-45, doi:10.18613/deudfd.84938.
Vancouver Sipahi G, Onay M, Tanyeri M. ULUSLARARASI PAZARLARDA TÜRK MARİNALARININ MARKA KONUMLANDIRMA STRATEJİLERİ: ÇEŞME VE DİDİM MARİNA ÖRNEKLERİ. Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi. 2015;7(1):113-45.

Dergimizde yayınlanmış makaleler kaynak gösterilmeden kullanılamaz

Dergideki yazıların bilimsel sorumluluğu yazarlarına aittir.

Denizcilik Fakültesi Dergisinin içeriği tüm kullanıcılara ücretsiz olarak sunulmaktadır.

Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınevi Web Sitesi
https://kutuphane.deu.edu.tr/yayinevi/

Dergi İletişim Bilgileri Sayfası
https://dergipark.org.tr/tr/pub/deudfd/contacts


download    download   download

                                               18441     23882   23881      13875                                                                     27606  13880 13876  27184   download