It
is highly important to provide sustainable work conditions for seafarers in maritime sector and it is thought one of the biggest
barriers in this issue is “burnout”. The purpose of this study is to
investigate burnout and to define the proffessional factors affecting burnout
syndrome on masters and officers serving in managerial level on board ships.
For this purpose, measurements were performed using Maslach Burnout Inventory
and personal information and evaluation form. According to results it
was concluded that when the level of emotional exhaustion and depersonalization
of masters and officers is “normal”, “personal accomplishment” is at the least
level. Also the highest score of burnout feeling is seen in 25-29 year-olds,
and 1-5 year sea experienced seafarers. When
the most important reasons are to stay away from the families and lonelines, lonelines
and stress are expressed as most demanding
individual elements. Also the most frustrating and most unlovable elements
affecting burnout was found as paperwork required for the safety management
system and ship and port security practices, and having to deal with the other
seafarers problems. It is also seen that the demographic specifications
of seafarers are not so important a factor in experiencing burnout.
Burnout emotional exhaustion Maslach burnout inventory marine transportation ship management
Denizcilik açısından gemi adamlarının
sürdürülebilir koşullarda çalışmalarını sağlamanın önemi oldukça yüksektir ve bu
hususun önündeki en büyük engellerden birisinin “tükenmişlik” olduğu
düşünülmektedir. Bu çalışmanın amacı, gemilerde yönetim seviyesinde görev yapan
Kaptan ve güverte zabitlerinde tükenmişliğin araştırılması, tükenmişlik
sendromuna etki eden mesleki unsurların tanımlanmasıdır. Bu amaçla Maslach
Tükenmişlik Ölçeği ve kişisel bilgi ve değerlendirme formu kullanılarak
ölçümler yapılmıştır. Araştırma sonucunda Kaptan ve Zabitlerin normal seviyede
duygusal tükenme ve duyarsızlaşma yaşadıkları ancak yüksek seviyede kişisel
başarısızlık yaşadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca en fazla tükenmişlik
duygusunun 25-29 yaş arasında, 1-5 yıl deniz tecrübesine sahip bireylerde
görüldüğü ortaya çıkmıştır. En önemli nedenler aileden uzak kalma ve yalnızlık
olurken, yalnızlık ve stres bireyi en çok zorlayan hususlar olarak ifade
edilmiştir. Emniyet yönetim sistemleri, gemi ve liman güvenliği kodu gibi uygulamalardan
dolayı istenen evrak işlemleri ve diğer gemi adamlarının sorunları ile ilgilenmek zorunda
kalmak en sevilmeyen ve en çok yıldıran unsurlar olarak tükenmişlik üzerinde
etkili bulunmuştur. Ayrıca, demografik özelliklerin tükenmişlik üzerinde önemli
etkileri olmadığı saptanmıştır.
Tükenmişlik duygusal tükenme Maslach tükenmişlik ölçeği deniz ulaştırması gemi yönetimi
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Haziran 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 8 Sayı: 1 |
Dergimizde yayınlanmış makaleler kaynak gösterilmeden kullanılamaz
Dergideki yazıların bilimsel sorumluluğu yazarlarına aittir.
Denizcilik Fakültesi Dergisinin içeriği tüm kullanıcılara ücretsiz olarak sunulmaktadır.
Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınevi Web Sitesi
https://kutuphane.deu.edu.tr/yayinevi/
Dergi İletişim Bilgileri Sayfası
https://dergipark.org.tr/tr/pub/deudfd/contacts