Among the transportation modes, road has always been the mostpreferred form of transport mode due to having advantage of the timerequired for the infrastructure. However, it has the highest share in thepercentage of transportation-related emissions, noise and visual pollution,fatalities and accidents with injuries. Minimizing the adverse effects thatcaused by the road is always on the transport strategy of most of thedeveloped and developing countries. It was agreed in the studies that thecurrent demand and the adverse effects caused by the volume of roadtransport can be reduced by shifting demands to the other modes oftransportation.Combined transportation taking into consideration the geographicalconditions that contains a large part of the sea and railway in transportchain is the optimum solution for the transfer of road transport demand togreener mode. Turkey is in an advantageous position with its peninsularstructure in terms of combined transport. Combined transportation with sea,rail and road could be utilized even for parallel transportation of goods.Although it has potential in Turkey, combined transportation has notdeveloped much yet. In this study, short haul sea transport and combinedtransport mode as an alternative to highway transport mode, is comparedwith road transportation in terms of emissions, fuel consumption,transportation time, transportation costs and the advantages of combinedtransport are highlighted.
Ulaştırma sistemlerinin gelişim süreci içerisinde karayolları,altyapısı kısa zamanda tamamlanan ve bu nedenle en çok tercih edilentaşımacılık şekli olurken, günümüzde bu taşımacılık şekli; ulaştırma kaynaklıhava kirliliği, ses ve görüntü kirliliği, ölümlü ve yaralanmalı kazaistatistikleri içerisinde en büyük paya sahiptir. Bu ulaştırma modunun sebepolduğu olumsuz etkileri en aza indirmek çoğu gelişmiş ve gelişmekte olanülkelerin ulaştırma stratejilerinde yer almaktadır. Yapılan çalışmalarda,karayolundaki taşımacılık hacminin ve sebep olduğu olumsuz etkilerin,mevcut talebin diğer taşıma modlarına kaydırılarak azaltılabileceğikonusunda görüş birliğine varılmıştır. Kombine taşımacılık, içinde bulunulancoğrafi koşullar da göz önünde bulundurularak, taşıma zincirinin büyükkısmı denizyolu ve demiryolunu içerdiği için modlar arası taşıma talebiaktarımında optimum çözüm şeklidir. Türkiye, yarımadaya benzer coğrafiyapısı ile kombine taşımacılık açısından avantajlı bir ülke konumundadır.Yatay taşıma rotalarında direkt olarak karayolu yerine deniz yolunu tercihedilebilir veya denizyolu ve demiryolu ağırlıklı kombine taşımacılık yapılmasısağlanabilir. Türkiye’de kombine taşımacılık yeterince gelişememiş ve bahsigeçen avantajları iyi değerlendirilememiştir. Bu çalışmada, karayolu taşımamoduna alternatif olan kısa mesafe deniz taşıması ve kombine taşımacılıkmodu; emisyon, yakıt tüketimi, taşıma maliyetleri ve taşıma zamanıdeğişkenleri bazında karayolu taşıması ile karşılaştırılmış ve kombinetaşımacılığın avantajlarının gösterilmesi amaçlanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 5 Sayı: 1 |
Dergimizde yayınlanmış makaleler kaynak gösterilmeden kullanılamaz
Dergideki yazıların bilimsel sorumluluğu yazarlarına aittir.
Denizcilik Fakültesi Dergisinin içeriği tüm kullanıcılara ücretsiz olarak sunulmaktadır.
Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınevi Web Sitesi
https://kutuphane.deu.edu.tr/yayinevi/
Dergi İletişim Bilgileri Sayfası
https://dergipark.org.tr/tr/pub/deudfd/contacts