Floating breakwaters which have usually been constructed for marinas in the milder wave climate regions of Turkey can be an efficient alternative for the harbors with high water depth, steep bottom slope and poor soil conditions. This study presents a model for Çandarlı Container Terminal with a floating breakwater where the water depth is reaching to 40 m and the soil is too weak. However, breakwater of Çandarlı Container Terminal was designed as a combination of rubble mound breakwater with 800m length and piled breakwater with 1000 m length. According to the design, two rows of 90m length piles with a diameter of 1.778m will be driven with 0.2m distance between two piles. Although the construction of the breakwater has already been started in Çandarlı, in this study, floating breakwater scenario is studied to investigate the performance of the floating breakwater and the possibility of its usage for the harbors with moderate wave climate. The results of the model study show that the required wave agitation could be gained when a port is constructed through floating breakwater scenario
Floating breakwater wave transmission hydraulic modeling oblique wave
Türkiye’de şimdiye kadar genelde yat limanlarında, sakin deniz
iklimleri olan bölgelerde kullanılan yüzer dalgakıranlar, derin, dik eğimli
topoğrafya ve zayıf zemine sahip alanlarda yapılacak limanlar için de alternatif
olabilir. Bu çalışmada Çandarlı Limanı’nın yüzer dalgakıranla modellenmesi
senaryosu çalışılmıştır. 40 m derinlikli ve zayıf zeminli Çandarlı Limanı yüzer
dalgakıran kullanımına iyi bir örnek olabilir. Yapımına halen devam edilen
Çandarlı Limanı dalgakıranı, 800m boyunda taş dolgu dalgakıran ile 1000m
boyunda,1.778m çapında 90m uzunluğunda 20 cm aralıkla çakılan çift sıra
kazıklardan oluşturulmaktadır. Her ne kadar söz konusu projede dalgakıran tipi
belirlenmiş ve inşaatı devam etmekte ise de yüzer dalgakıran senaryosu
çalışılarak yüzer dalgakıranların performansı ve ılımlı dalga iklimli limanlarda
kullanım imkânı araştırılmıştır. Çalışma sonuçlarına göre yüzer dalgakıran
kullanılarak limanın oluşturulması durumunda, istenen çalkantı oranları elde
edilebilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Ekim 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 5 Sayı: 2 |
Dergimizde yayınlanmış makaleler kaynak gösterilmeden kullanılamaz
Dergideki yazıların bilimsel sorumluluğu yazarlarına aittir.
Denizcilik Fakültesi Dergisinin içeriği tüm kullanıcılara ücretsiz olarak sunulmaktadır.
Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınevi Web Sitesi
https://kutuphane.deu.edu.tr/yayinevi/
Dergi İletişim Bilgileri Sayfası
https://dergipark.org.tr/tr/pub/deudfd/contacts