Günümüzde deniz taşımacılığının boyutları düşünüldüğünde denizde yasadışı faaliyetlerin önlenmesine ilişkin kuralların önemi ortaya çıkmaktadır. Tarih boyunca denizcilik başta deniz haydutluk olmak üzere önemli tehlikelere açık bir faaliyet alanı olarak görülmüştür. Denizde yasadışı faaliyetlerin önlenmesine ilişkin ilk düzenleme deniz haydutluğu ile mücadeleye ilişkindir. 1982 BMDHS’de haydutluğun tanımı yapılmış ve haydutlukla mücadelenin sağlanması için evrensel yetki kuralı kabul edilmiştir. Ancak belirtilmesi gerekir ki, Sözleşmede haydutluğun oluşması bazı ağır şartlara bağlandığı ve suç oldukça sınırlandırıldığı için günümüz gereksinmelerine cevap vermekten uzaktır. Bu sebeple daha yakın tarihlerde 1988 yılında Denizde Seyir Güvenliğine Karşı Yasadışı Eylemlerin Önlenmesine Dair Sözleşme (1988 SUA Sözleşmesi) yapılmıştır. Bu Sözleşmede haydutluk olarak nitelenemeyecek bazı fiiller suç haline getirilmiş; deniz güvenliğine ilişkin kuralların uygulanacağı coğrafi alan genişletilmiş ve iade et ya da yargıla ilkesi ile sanıkların yargılanması sağlanmıştır. Son olarak yapılan düzenleme ise denizde söz konusu olabilecek terörist saldırıların önlenmesine yöneliktir. 2005 SUA Protokolü ile de yeni bazı fiiller suç haline getirilmiş; ayrıca açık denizde gemilere müdahaleye ilişkin ayrıntılı kurallar benimsenmiştir
Haydutluk denizde terörizm 1988 SUA Sözleşmesi 2005 SUA Protokolü
Today the capacity of the maritime transport reveals the importance of
the rules on the prevention of unlawful acts at sea. Throughout the history
maritime navigation has been regarded as an activity prone to danger. The
first regulations regarding the prevention of unlawful acts at sea was piracy.
Piracy was defined in 1982 UNCLOS and universal jurisdiction was
accepted as a tool for prosecution guarantee. However, it must be mentioned
that there has been high threshold for an unlawful act to be regarded as a
piracy. The definition of piracy so limited that it cannot meet the current
necessities. For that reason 1988 Convention on the Suppression of
Unlawful Acts Against the Safety of Maritime Navigation was adopted. In
this Convention some unlawful acts that cannot be regarded as piracy had
been regulated as crimes, the geographical area has been extended and the
prosecution of the accused was guaranteed by the principle of aut dedere aut
iudicare. The last regulation is about the prevention of terrorist acts at sea.
Again with the 2005 SUA Protocol some new unlawful acts have become
crimes and detailed rules regarding interdiction to ships has been adopted.
Piracy terrorism in the sea 1988 SUA Convention 2005 SUA Protocol
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 17 Sayı: 2 |
Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi
TR-DİZİN, HeinOnline, GoogleScholar, Academindex, Sherpa Romeo, Ulrich’s Periodicals Directory ve Asos Index veri tabanlarında taranmaktadır.
Dergimiz 2024 Mayıs sayısından itibaren yalnızca elektronik ortamda yayınlanacaktır.
Dokuz Eylul University Publishing Web-Page
https://kutuphane.deu.edu.tr/yayinevi/
İletişim sayfamız
https://dergipark.org.tr/tr/pub/deuhfd/contacts