This research
examines an art of rhetoric in ‘ilm al-badi’i that is called as “al-ibham”
(obscurity); that an eloquent speaker (deliberately) says a speech which is
understandable in two opposing meanings at the same time, as long as he doesn’t
give to the listener a clue that specify a choice of one meaning over the other
opposing one. The research studies various verbal styles that are used by an
eloquent speaker for building al-ibham, and discusses about the skill of
receiving and interpretation of a listener that is aware for eloquence of
al-ibham. The research begins with an introduction, definition of al-ibham
term, presents examples from poetry, prose, and the conclusion.
Makale, bedi’ ilminde “ibham” olarak isimlendirilen
belâgat sanatını ele almaktadır. İbhâm, beliğ mütekellimin (bilinçli olarak)
muhataba iki zıt manadan birisini tercih etmesine yardımcı olacak bir karîne
vermeksizin, aynı anda iki zıt mananın anlaşıldığı bir söz söylemesidir.
Makale, beliğ mütekellimin ibhâm sanatını yapmak için kullandığı çeşitli dilsel
üsluplardan da bahseder. Ayrıca makale, ibhâmın belâgatına dikkat eden
muhataptaki te’vil ve telakkî kabiliyetini işlemektedir. Makale, bir hazırlık
kısmıyla başlayıp, ibhâm terimlerinin tariflerini yapmakta daha sonra
şiirlerden ve nesirlerden misaller vererek devam etmekte ve sonuç kısmıyla
bitmektedir.
يدرُسُ البحثُ بلاغةَ صَنْعَةٍ في علم البديعِ تُسمَّى
"الإبهام"؛ وهي أنْ يقولَ المتكلِّمُ البليغُ (عن قصدٍ) كلامًا يُفْهَمُ
بمعنيَينِ مُتضادَّينِ في الوقتِ نفسِه؛ بشرطِ ألّا يَتْرُكَ للمُتلقِّي قرينةً تُعينُه على ترجيحِ أحدِ المعنيَينِ
المتضادَّين.
ويدرسُ الأساليبَ اللُّغويّةَ المتنوِّعةَ التي
يستخدمُها المتكلِّمُ البليغُ لصُنع الإبهام.
ويتكلَّمُ أيضًا على مهارة التلقّي والتّأويل عندَ
المخاطَب الذي يتنبَّهُ إلى بلاغةِ الإبهام.
يبدأ البحثُ بتمهيدٍ، ثُمّ تعريفٍ لمصطلَح الإبهامِ،
ثُمّ يُورِدُ أمثلةً من الشِّعر والنّثر، ثُمّ خاتمة.
Birincil Dil | Arapça |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Ağustos 2018 |
Gönderilme Tarihi | 14 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |