Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE FOUNDATIONS OF USUL AL-FIQH: LEGAL EVIDENCES IN PROPHET‟S TIMES

Yıl 2015, Sayı: 41, 43 - 81, 05.06.2015
https://doi.org/10.21054/deuifd.281886

Öz

Although usūl al-fiqh as an Islamic
discipline had been developed later, some major criteria of methodology could
be found in the Prophet Muhammad’s words and deeds. The Prophet had clearly
separated his words and the verbatim revelation (the Qur’ān) in terms of superiority
in his life. But, after his death, scholars tried to ease the separation
between Prophet’s words and the revelation. This investigation led them to
discuss whether the Prophet’s private opinions are possible or not in the legal
issues. According to our conclusion, the Prophet’s private opinions gave birth
to legal analogy (qiyās), customs, and earlier laws –as
they were documented later- in Islamic legal methodology. Mainly, we examined
the literature by asking “what does legal evidence mean?” during the life of
the Prophet

Kaynakça

  • Abdisselam, Ebu Muhammed İzzüddin Abdulaziz. Kavâ’idu’l-Kübrâ: Kavâ’idu’l Ahkâm fî Islâhi’l-Enâm, tah. M. Şinkîtî, Beyrut: Daru’l-Maarif.
  • Abdulaziz Buharî, Alauddin. Keşfu’l-Esrâr an Usûli Fahri’l-İslam el-Pezdevî, tah. Abdullah Mahmud Muhammed Ömer, Beyrut: Daru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 2009.
  • Acar, İsmail. Klasik Dönem Hanefi Usulünde Asli Deliller, İzmir: Tibyan Yayınları, 2012.
  • Ağırman, Cemal. “Hadîs Edebiyâtının İntikal Safhaları ve Kitâbet Meselesi,” Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2001, cilt: V, sayı: 1, s. 155-168.
  • Ahmed b. Hanbel, Müsned, tah. Şuayb Arnavut, Müessesetü’r-Risale, 2001.
  • Aktan, Hamza.”İslam Hukukunda İstihsan Ufku,” İslami İlimlerde Metodoloji (Usûl) Meselesi, sayı, 3 (2009) ss. 71-125.
  • Albânî, Nuh b. Necati b. Adem. Silsiletü Ehadisi’d-Daîfe, Riyad: Daru’l-Maarif, 1992.
  • Amidî, Ebu’l-Hasan Seyfüddin Ali. el-İhkâm fi Usûli’l-Ahkâm, tah. Abdurrezzak Afifi, Beyrut: Mektebetu’l-İslamî.
  • Apaydın, H. Yunus. TDV İslam Ansiklopedisi, “İçtihad” maddesi, XXI, 432-445.
  • Aşık, Nevzat. İbadette Aşırılığa Karşı Hz. Peygamber’in Tutum ve Tavrı, İzmir: Anadaolu Matbaacılık, 1996.
  • Aybakan, Bilal. Fıkıh İlminin Oluşum Sürecinde İcma, İstanbul: İz Yayıncılık, 2003.
  • Aynî, Bedruddin, Umdetu’l-Kâri’ Şerhu Sahihi’l-Buhârî, Beyrut: İhyau’t-Turasi’l-Arabi.
  • Bedir, Murteza. “Sünnet,” TDV İslam Ansiklopedisi, XXXVIII, 150-153.
  • Buhârî, Muhammed b. İsmail. el-Edebu’l-Müfred, tah. Muhammed FuadAbdulbaki, Beyrut: Daru’l-Beşâiri’l-İslamiyye, 1989.

FIKIH USULÜNÜN TEMELLERİ: HZ. PEYGAMBER DEVRİNDE DELİLLER

Yıl 2015, Sayı: 41, 43 - 81, 05.06.2015
https://doi.org/10.21054/deuifd.281886

Öz

Her ne kadar fıkıh usulü ilmi sonraki
dönemlerde teşekkül etmişse de bu ilme ait bazı temel esasları Hz. Peygamber’in
tasarruflarından çıkarmak mümkündür. Hz. Peygamber kendi sözleri ile vahyi
(Kur’an) delil sıralamasında birbirinden ayırmış olmasına rağmen sonraki
devirlerde birbirine yaklaştırma gayretleri söz konusudur. Bu noktada Hz.
Peygamber’in şer’î konularda içtihat edip etmediği tartışma konusu olmuştur.
Hz. Peygamber’in içtihadını -sonradan oluştuğu şekliyle- kıyas, örf/adet ve
önceki şeriatlar için ilk nüveler olarak almak mümkündür. Biz bu çalışmamızda
Hz. Peygamber devrinde “delil deyince ne anlaşılıyordu?” sorusunun cevabını
bulmaya çalıştık.

Kaynakça

  • Abdisselam, Ebu Muhammed İzzüddin Abdulaziz. Kavâ’idu’l-Kübrâ: Kavâ’idu’l Ahkâm fî Islâhi’l-Enâm, tah. M. Şinkîtî, Beyrut: Daru’l-Maarif.
  • Abdulaziz Buharî, Alauddin. Keşfu’l-Esrâr an Usûli Fahri’l-İslam el-Pezdevî, tah. Abdullah Mahmud Muhammed Ömer, Beyrut: Daru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 2009.
  • Acar, İsmail. Klasik Dönem Hanefi Usulünde Asli Deliller, İzmir: Tibyan Yayınları, 2012.
  • Ağırman, Cemal. “Hadîs Edebiyâtının İntikal Safhaları ve Kitâbet Meselesi,” Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2001, cilt: V, sayı: 1, s. 155-168.
  • Ahmed b. Hanbel, Müsned, tah. Şuayb Arnavut, Müessesetü’r-Risale, 2001.
  • Aktan, Hamza.”İslam Hukukunda İstihsan Ufku,” İslami İlimlerde Metodoloji (Usûl) Meselesi, sayı, 3 (2009) ss. 71-125.
  • Albânî, Nuh b. Necati b. Adem. Silsiletü Ehadisi’d-Daîfe, Riyad: Daru’l-Maarif, 1992.
  • Amidî, Ebu’l-Hasan Seyfüddin Ali. el-İhkâm fi Usûli’l-Ahkâm, tah. Abdurrezzak Afifi, Beyrut: Mektebetu’l-İslamî.
  • Apaydın, H. Yunus. TDV İslam Ansiklopedisi, “İçtihad” maddesi, XXI, 432-445.
  • Aşık, Nevzat. İbadette Aşırılığa Karşı Hz. Peygamber’in Tutum ve Tavrı, İzmir: Anadaolu Matbaacılık, 1996.
  • Aybakan, Bilal. Fıkıh İlminin Oluşum Sürecinde İcma, İstanbul: İz Yayıncılık, 2003.
  • Aynî, Bedruddin, Umdetu’l-Kâri’ Şerhu Sahihi’l-Buhârî, Beyrut: İhyau’t-Turasi’l-Arabi.
  • Bedir, Murteza. “Sünnet,” TDV İslam Ansiklopedisi, XXXVIII, 150-153.
  • Buhârî, Muhammed b. İsmail. el-Edebu’l-Müfred, tah. Muhammed FuadAbdulbaki, Beyrut: Daru’l-Beşâiri’l-İslamiyye, 1989.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

İsmail Acar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 5 Haziran 2015
Gönderilme Tarihi 6 Nisan 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 41

Kaynak Göster

ISNAD Acar, İsmail. “FIKIH USULÜNÜN TEMELLERİ: HZ. PEYGAMBER DEVRİNDE DELİLLER”. Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 41 (Haziran 2015), 43-81. https://doi.org/10.21054/deuifd.281886.