Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Mezhep Taassubunun Öne Çıktığı Bir Rivayet/Dirayet Tefsiri -Kummî Tefsiri-

Yıl 2015, Sayı: 41, 299 - 311, 05.06.2015
https://doi.org/10.21054/deuifd.282038

Öz

Kur’ân’ın yorumlanmasında ön kabullerden uzak bir şekilde hareket etmek yerine mezhep taassubuna binaen ve önceden kabul edilmiş teorilerin metin üzerinden gerekçelendirilmesi cihetine gitmek birçok önemli probleme neden olmaktadır. Bir kısım müfessirler eserlerini telif ederken mensup oldukları hâkim paradigmanın gölgesinde hareket etmiş, kendi mezheplerini güçlendirmek veya karşı oldukları mezheplerin ortaya koydukları delilleri çürütmek amacını gütmüşlerdir. Bu bağlamda bazı Şiîmüfessirler de kendi görüşlerini desteklemek ve kabul ettirmek için bütün müslümanlar nezdinde otorite metin kabul edilen Kur’ân-ı Kerim’den kendi görüşlerini destekleyecek deliller bulmaya çalışmış, bulamadıkları zaman ise ayetleri kendi mezhep prensipleri çerçevesinde tevil etmeye yönelmişlerdir. Bu süreçte ayetler müstakil olarak ele alınmış, nüzûl ortamı, yani Kur’an’ın inzal edildiği günün şartları ve Kur’an’ın bütünlüğü göz ardı edilmiştir. Bu makalede Kummî tefsirinde mezhep refleksi ile Kur’ân’ın araçsallaştırılmasının örneklerini ortaya koymaya çalışacağız.  

Kaynakça

  • Bahşayeşî, Akiki, Tabakat-ı Müfessiran-ı Şîa, Kum, Defter-i Neşr-i Novid-i İslami, 1371
  • Elik, Hasan –Coşkun Muhammed, Tevhit Mesajı, İstanbul, 2013.
  • Emin, İhsan, et-Tefsir bi’l-Me’sur ve Tatavvuruhu inde’ş-Şiati’l-İmamiyye, Beyrut, 2000.
  • Habibov, Aslan, İlk Dönem Şiî Tefsir Anlayışı, (Yayınlanmamış Doktora Tezi) Ankara 2007.
  • İbn en-Nedim, Ebu'l-Ferec Muhammed b. İshâk, el-Fihrist, Beyrut, 1978.
  • Kâşânî, Molla Muhsin Muhammed b. Murtaza b. Mahmûd Feyz-i Kâşânî, Tefsiru’s-Sâfî, tsh. Hüseyin A'lemî, Beyrut, 1982.
  • Kummî, Ebü’l-Hasan Ali b. İbrâhim, Tefsirü’l-Kummî, thk. Tayyib el-Musevi el-Cezairi. y.y,t.y.
  • Marifet, Muhammed Hadi, et-Tefsir ve’l-Müfessirun fi sevbihi’l-kaşîb, Meşhed, 1997.
  • Necâşi, Ebu’l-Abbâs Ahmed b. Ali b. Ahmed, Ricalü'n-Necâşî: Ehadu'l-Usûli'r-Ricâliyye, thk. Muhammed Cevad Naini, Beyrut, 1988.
  • Öztürk, Mustafa, Tefsirde Ehl-i Sünnet-Şîa Polemikleri, Ankara, 2009.

A RIVAYAH/DIRAYAH TAFSEER PRESENTED BY THE SECTARIAN BIGOTRY - Tafseer of Kummi -

Yıl 2015, Sayı: 41, 299 - 311, 05.06.2015
https://doi.org/10.21054/deuifd.282038

Öz

Interpretation
of Quran based on sectarian bigotry and justification of previously-accepted
theories on the text rather than acting away from preconceptions causes several
important problems. While commentators copyrighted their works have acted
according to the dominant paradigm which they belong to, they aimed to
strengthen their sects and refute the proofs provided by the sects that they
are against. In this context, Shiite commentators also tried to find out
evidences to support and sell on their opinions from the Quran that is accepted
an authoritarian text according to all Muslims and in case they couldn’t find
they had tended to comment the ayats in the frame of their sectarian
principles. During this procedure, ayats were examined separately, bring down
environment, conditions of the days of Quranic bring down and completeness of
Quran were ignored. In this copyright we’ll try to examine the examples of
functionalization of Quran according to sectarian reflex, in the Tafsir of
Kummi.

Kaynakça

  • Bahşayeşî, Akiki, Tabakat-ı Müfessiran-ı Şîa, Kum, Defter-i Neşr-i Novid-i İslami, 1371
  • Elik, Hasan –Coşkun Muhammed, Tevhit Mesajı, İstanbul, 2013.
  • Emin, İhsan, et-Tefsir bi’l-Me’sur ve Tatavvuruhu inde’ş-Şiati’l-İmamiyye, Beyrut, 2000.
  • Habibov, Aslan, İlk Dönem Şiî Tefsir Anlayışı, (Yayınlanmamış Doktora Tezi) Ankara 2007.
  • İbn en-Nedim, Ebu'l-Ferec Muhammed b. İshâk, el-Fihrist, Beyrut, 1978.
  • Kâşânî, Molla Muhsin Muhammed b. Murtaza b. Mahmûd Feyz-i Kâşânî, Tefsiru’s-Sâfî, tsh. Hüseyin A'lemî, Beyrut, 1982.
  • Kummî, Ebü’l-Hasan Ali b. İbrâhim, Tefsirü’l-Kummî, thk. Tayyib el-Musevi el-Cezairi. y.y,t.y.
  • Marifet, Muhammed Hadi, et-Tefsir ve’l-Müfessirun fi sevbihi’l-kaşîb, Meşhed, 1997.
  • Necâşi, Ebu’l-Abbâs Ahmed b. Ali b. Ahmed, Ricalü'n-Necâşî: Ehadu'l-Usûli'r-Ricâliyye, thk. Muhammed Cevad Naini, Beyrut, 1988.
  • Öztürk, Mustafa, Tefsirde Ehl-i Sünnet-Şîa Polemikleri, Ankara, 2009.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sabuhi Shahavatov Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 5 Haziran 2015
Gönderilme Tarihi 28 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 41

Kaynak Göster

ISNAD Shahavatov, Sabuhi. “Mezhep Taassubunun Öne Çıktığı Bir Rivayet/Dirayet Tefsiri -Kummî Tefsiri-”. Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 41 (Haziran 2015), 299-311. https://doi.org/10.21054/deuifd.282038.

Cited By

Anakronizmin İfradı: Kummî’nin İlk İnen Sûrelere Dair Aşırı Yorumu
Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
Bayram Ayhan
https://doi.org/10.32950/rteuifd.629193