BibTex RIS Kaynak Göster

İZMİR METROSUNUN KONUT FİYATLARI ÜZERİNDEKİ ETKİLERİNİN HEDONİK FİYAT YÖNTEMİ İLE MODELLENMESİ

Yıl 2005, Cilt: 20 Sayı: 2 - Cilt: 20 Sayı: 2, 61 - 79, 25.07.2016

Öz

Bu çalışmada İzmir metrosu örneğinde, metro yatırımının konut-yerleşim birimlerinin değeri üzerine etkileri incelenmektedir. Yer seçimi teorisi, bir kentte ulaşım altyapısındaki yatırımın gayrimenkul değerleri üzerine kapitalize olacağını söylemektedir. Buna göre, bir ulaşım yatırımı, ev ile iş arasında gidip gelme zamanında ve ulaşım maliyetinde azalmaya neden olması beklenmektedir. Dolayısıyla, transit istasyonuna yakın konumlanmış gayrimenkul birimlerinin değerinin, artan erişilebilirlik faktöründen dolayı daha yüksek olması beklenmektedir. Çalışmada hedonik fiyat modeli, ulaşım yatırımının konut fiyatına olan etkisinin ölçülmesinde kullanılmıştır. Model iki farklı fonksiyonel form altında (lineer ve log-lineer) uygulanmıştır. Model sonuçları ulaşım altyapısında ki yatırımın konut fiyatlarını, etki alanı içinde arttırdığını göstermektedir.

Kaynakça

  • AL-MOSAIND M. A., K. J. DUEKER and J. G. STRATHMAN (1993), “Light Rail Transit Stations and Property Values: A Hedonic Price Approach”, Transportation Research Record, 1400, 90-94.
  • ALONSO W. (1964), Location and Land Use: Toward a General Theory of Land Rent, Harvard University Press, Cambridge, MA.
  • BAJIC V. (1983), “The Effects of a New Subway Line on Housing Prices in Metropolitan Toronto”, Urban Studies, 20, 147-158.
  • BOLLINGER R. C. and Keith IHLANFELDT (1997), “The Impact of Rapid Rail Transit on Economic Development: The Case of Atlanta’s MARTA”, Journal of Urban Economics, 42, 179-204.
  • CAMBRIDGE SYSTEMATICS INC. (1998), “TCRP Report 35: Economic Impact Analysis of Transit Investment: Guidebook for Practitioners”, National Academy Press, Washington, D.C.
  • ÇELİK, H. M. (2003), “Türk Planlama Sisteminin Dünya Planlama Teorisi İçindeki Yeri ve Açmazları”, Planlama, 3-4, 93-106.
  • CERVERO R. (1994), “Rail Transit and Joint Development: Land Impacts in Washington, D.C. and Atlanta”, APA Journal, Winter, 83-93.
  • CERVERO R. and J. LANDIS (1997), “Twenty Years of the Bay Area Rapid Transit System: Land Use and Development Impacts”, Transportation Research A, 31(4), 309-33.
  • CERVERO R. and M. DUNCAN (2002), “Land Value Impacts of Rail Transit Services in Los Angles County”, Report prepared for National Association of Realtors Urban Land Institute.
  • CHAU K. W. and F. F. NG (1998), “The Effects of Improvement in Public Transportation Capacity on Residential Price Gradient in Hong Kong”, Journal of Property Valuation and Investment, 16(4), 397- 410.
  • CHEN H., Rufolo A. and K. J. DUEKER (1997), “Measuring the Impact of Light Rail Systems on Single Family Home Values: A Hedonic Approach with GIS Application”, Discussion Paper 97-3, Center for Urban Studies, Portland State University, Portland, Oregon.
  • COURT, A. T. (1939), Hedonic Price Indexes with Automative Examples in the Dynamics of Automobile Demand, General Motors, New York.
  • DEWEES, D. N. (1976), “The Effect of a Subway on Residential Property Values in Toronto”, Journal of Urban Economics, 3, 357-369.
  • FORREST D., J. GLEN and R. WARD (1996), “The Impact of a Light Rail System on the Structure of House Prices”, Journal of Transport Economics and Policy, 30(1), 15-29.
  • FUJITA M. (1989), Urban Economic Theory: Land Use and City Size, Cambridge University Press, Cambridge, New York, Sidney.
  • GATZLAFF D. H. and M. T. SMITH (1993), “The Impact of the Miami Metrorail on the Value of Residences Near Station Locations”, Land Economics, 69(1), 54-66.
  • GRILICHES, Z. (1961), “Hedonic Price Indexes for Automobiles: An Econometric Analysis of Quality Change”, The Price Statistics of the Federal Government, 73.
  • HENDERSON V. J. (1988), Urban Development: Theory, Fact and Illusion, Oxford University Press, Oxford, New York.
  • HENNEBERRY J. (1998), “Transport Investment and House Prices”, Journal of Property Valuation and Investment, 16(2), 144-158.
  • LAAKSO S. (1992), “Public Transport Investment and Residential Property Values in Helsinki”, Scandinavian Housing and Planning Research, 9: 217-229.
  • KNIGHT R. and L. TRYGG (1977), “Evidence of Land Use Impacts of Rapid Transit Systems”, Transportation, 6, 231-247.
  • MILLS. E. S. (1972), Studies in the Structure of the Urban Economy, Johns Hopkins University Press, Baltimore.
  • MUTH R. (1969), Cities and Housing, University of Chicago Press, Chicago, IL.
  • SO H. M., R. Y. C. TSE and S. GANESAN (1997), “Estimating the Influence of Transport on House Prices: Evidence from Hong Kong”, Journal of Property Valuation and Investment, 15(1), 40-47.
  • ROSEN S. (1974), “Hedonic Prices and Implicit Markets: Product Differentiation in Pure Competition”, Journal of Political Economy, 82(1), 34-55.
  • WAUGH, F. V. (1929), Quality as Determinant of Vegetable Prices, Colombia University Press, New York.
  • WRIGLEY, M. and P. WYATT (2001), “Transport Policy and Property Value”, RICS Cutting Edge Conference.
Yıl 2005, Cilt: 20 Sayı: 2 - Cilt: 20 Sayı: 2, 61 - 79, 25.07.2016

Öz

Kaynakça

  • AL-MOSAIND M. A., K. J. DUEKER and J. G. STRATHMAN (1993), “Light Rail Transit Stations and Property Values: A Hedonic Price Approach”, Transportation Research Record, 1400, 90-94.
  • ALONSO W. (1964), Location and Land Use: Toward a General Theory of Land Rent, Harvard University Press, Cambridge, MA.
  • BAJIC V. (1983), “The Effects of a New Subway Line on Housing Prices in Metropolitan Toronto”, Urban Studies, 20, 147-158.
  • BOLLINGER R. C. and Keith IHLANFELDT (1997), “The Impact of Rapid Rail Transit on Economic Development: The Case of Atlanta’s MARTA”, Journal of Urban Economics, 42, 179-204.
  • CAMBRIDGE SYSTEMATICS INC. (1998), “TCRP Report 35: Economic Impact Analysis of Transit Investment: Guidebook for Practitioners”, National Academy Press, Washington, D.C.
  • ÇELİK, H. M. (2003), “Türk Planlama Sisteminin Dünya Planlama Teorisi İçindeki Yeri ve Açmazları”, Planlama, 3-4, 93-106.
  • CERVERO R. (1994), “Rail Transit and Joint Development: Land Impacts in Washington, D.C. and Atlanta”, APA Journal, Winter, 83-93.
  • CERVERO R. and J. LANDIS (1997), “Twenty Years of the Bay Area Rapid Transit System: Land Use and Development Impacts”, Transportation Research A, 31(4), 309-33.
  • CERVERO R. and M. DUNCAN (2002), “Land Value Impacts of Rail Transit Services in Los Angles County”, Report prepared for National Association of Realtors Urban Land Institute.
  • CHAU K. W. and F. F. NG (1998), “The Effects of Improvement in Public Transportation Capacity on Residential Price Gradient in Hong Kong”, Journal of Property Valuation and Investment, 16(4), 397- 410.
  • CHEN H., Rufolo A. and K. J. DUEKER (1997), “Measuring the Impact of Light Rail Systems on Single Family Home Values: A Hedonic Approach with GIS Application”, Discussion Paper 97-3, Center for Urban Studies, Portland State University, Portland, Oregon.
  • COURT, A. T. (1939), Hedonic Price Indexes with Automative Examples in the Dynamics of Automobile Demand, General Motors, New York.
  • DEWEES, D. N. (1976), “The Effect of a Subway on Residential Property Values in Toronto”, Journal of Urban Economics, 3, 357-369.
  • FORREST D., J. GLEN and R. WARD (1996), “The Impact of a Light Rail System on the Structure of House Prices”, Journal of Transport Economics and Policy, 30(1), 15-29.
  • FUJITA M. (1989), Urban Economic Theory: Land Use and City Size, Cambridge University Press, Cambridge, New York, Sidney.
  • GATZLAFF D. H. and M. T. SMITH (1993), “The Impact of the Miami Metrorail on the Value of Residences Near Station Locations”, Land Economics, 69(1), 54-66.
  • GRILICHES, Z. (1961), “Hedonic Price Indexes for Automobiles: An Econometric Analysis of Quality Change”, The Price Statistics of the Federal Government, 73.
  • HENDERSON V. J. (1988), Urban Development: Theory, Fact and Illusion, Oxford University Press, Oxford, New York.
  • HENNEBERRY J. (1998), “Transport Investment and House Prices”, Journal of Property Valuation and Investment, 16(2), 144-158.
  • LAAKSO S. (1992), “Public Transport Investment and Residential Property Values in Helsinki”, Scandinavian Housing and Planning Research, 9: 217-229.
  • KNIGHT R. and L. TRYGG (1977), “Evidence of Land Use Impacts of Rapid Transit Systems”, Transportation, 6, 231-247.
  • MILLS. E. S. (1972), Studies in the Structure of the Urban Economy, Johns Hopkins University Press, Baltimore.
  • MUTH R. (1969), Cities and Housing, University of Chicago Press, Chicago, IL.
  • SO H. M., R. Y. C. TSE and S. GANESAN (1997), “Estimating the Influence of Transport on House Prices: Evidence from Hong Kong”, Journal of Property Valuation and Investment, 15(1), 40-47.
  • ROSEN S. (1974), “Hedonic Prices and Implicit Markets: Product Differentiation in Pure Competition”, Journal of Political Economy, 82(1), 34-55.
  • WAUGH, F. V. (1929), Quality as Determinant of Vegetable Prices, Colombia University Press, New York.
  • WRIGLEY, M. and P. WYATT (2001), “Transport Policy and Property Value”, RICS Cutting Edge Conference.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA38JE72DY
Bölüm Makaleler
Yazarlar

UĞUR Yankaya Bu kişi benim

H. MURAT Çelik Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 25 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2005 Cilt: 20 Sayı: 2 - Cilt: 20 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yankaya, U., & Çelik, H. M. (2016). İZMİR METROSUNUN KONUT FİYATLARI ÜZERİNDEKİ ETKİLERİNİN HEDONİK FİYAT YÖNTEMİ İLE MODELLENMESİ. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 20(2), 61-79.
AMA Yankaya U, Çelik HM. İZMİR METROSUNUN KONUT FİYATLARI ÜZERİNDEKİ ETKİLERİNİN HEDONİK FİYAT YÖNTEMİ İLE MODELLENMESİ. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. Temmuz 2016;20(2):61-79.
Chicago Yankaya, UĞUR, ve H. MURAT Çelik. “İZMİR METROSUNUN KONUT FİYATLARI ÜZERİNDEKİ ETKİLERİNİN HEDONİK FİYAT YÖNTEMİ İLE MODELLENMESİ”. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 20, sy. 2 (Temmuz 2016): 61-79.
EndNote Yankaya U, Çelik HM (01 Temmuz 2016) İZMİR METROSUNUN KONUT FİYATLARI ÜZERİNDEKİ ETKİLERİNİN HEDONİK FİYAT YÖNTEMİ İLE MODELLENMESİ. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 20 2 61–79.
IEEE U. Yankaya ve H. M. Çelik, “İZMİR METROSUNUN KONUT FİYATLARI ÜZERİNDEKİ ETKİLERİNİN HEDONİK FİYAT YÖNTEMİ İLE MODELLENMESİ”, Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 20, sy. 2, ss. 61–79, 2016.
ISNAD Yankaya, UĞUR - Çelik, H. MURAT. “İZMİR METROSUNUN KONUT FİYATLARI ÜZERİNDEKİ ETKİLERİNİN HEDONİK FİYAT YÖNTEMİ İLE MODELLENMESİ”. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 20/2 (Temmuz 2016), 61-79.
JAMA Yankaya U, Çelik HM. İZMİR METROSUNUN KONUT FİYATLARI ÜZERİNDEKİ ETKİLERİNİN HEDONİK FİYAT YÖNTEMİ İLE MODELLENMESİ. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2016;20:61–79.
MLA Yankaya, UĞUR ve H. MURAT Çelik. “İZMİR METROSUNUN KONUT FİYATLARI ÜZERİNDEKİ ETKİLERİNİN HEDONİK FİYAT YÖNTEMİ İLE MODELLENMESİ”. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 20, sy. 2, 2016, ss. 61-79.
Vancouver Yankaya U, Çelik HM. İZMİR METROSUNUN KONUT FİYATLARI ÜZERİNDEKİ ETKİLERİNİN HEDONİK FİYAT YÖNTEMİ İLE MODELLENMESİ. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2016;20(2):61-79.