BibTex RIS Kaynak Göster

The effect of globalization on structure of the department of geography in turkey universities

Yıl 2013, Cilt: 15 Sayı: 1, 47 - 71, 01.02.2013

Öz

The purpose of this study, the effect of globalization to determine on the structure geography teachers ((education and education science fields) and geography departments in Turkey universities. It has been done by the scan method. Geography departments are being established within the science and literature faculties in most developed countries as Turkey, Duration of undergraduate education is longer than the developed countries. In developed countries geography is organized such as geography faculty, geography department, geography and planning, geography and urban development. Parts of the physical geography, human and economic geography as a structure that stands out more limited in Turkey geography departments. The secondary education is given fifteen geography departments in Turkey. One geography departments has English preparatory class in Turkey. ECTS system is applied in the 11 geographical departments. , As a result, English preparatory class and ETCS system to be expanded and. number of department geography and it branches is re-configured in Turkey Universities. This research's conclusions can contribute to latter discourse analysis.

Kaynakça

  • Akyol, İ. H. (1943) Son yarım asırda Türkiye’de coğrafya III: cumhuriyet devrinde coğrafya. Türk Coğrafya Dergisi, 1 (3-4): 247-276
  • Artvinli, E. ve Kaya, N. (2010). 1992 uluslararası coğrafya eğitimi bildirgesi ve Türkiye’deki yansımaları. Marmara Coğrafya Dergisi, 2010 (22): 93 - 127
  • Ateş, M. (2011). Türkiye’de IBDP (Uluslararası Bakalorya Diploma Programı) ve coğrafya içeriği. Marmara Coğrafya Dergisi, 2011 (23): 111-134
  • Aydemir, C. ve Kaya, M. (2007). Küreselleşme kavramı ve ekonomik yönü. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (e-dergi), 6 (20): 260-282
  • http://asosindex.com/journal-article-fulltext?id=1756&part=1, (01.07.2012)
  • Can, M. (2008). Küreselleşme, eğitim sistemleri ve üniversite gençliği
  • Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2008/1 (24): 229-244
  • Çalık, T. ve Sezgin, F. (2005). Küreselleşme, bilgi toplumu ve eğitim
  • Kastamonu Eğitim Dergisi, 13 (1): 55-66
  • Çınar, İ. (2009). Küreselleşme, eğitim ve gelecek, Kuramsal Eğitimbilim, 2 (1): 14-30
  • Demir, G. (2001). Küreselleşme üzerine. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 56 (1): 74-103
  • Emekli, G., İbrahimov, A., ve Soykan, F. (2006). Turizmde küreselleşmeye coğrafi yaklaşımlar ve Türkiye. Ege Coğrafya Dergisi, 15 (1-2): 1-16
  • Erinç, S
  • (1973). Cumhuriyetin 50. yılında Türkiye’de coğrafya
  • Başbakanlık Kültür Müsteşarlığı Cumhuriyetin 50. Yıldönümü Yayınları: 11
  • Ankara: Başbakanlık Basımevi
  • Erkan, A. (2008). Eğitim sisteminde yeniden yapılanma ve özelleştirme adımları. Memleket Siyaset Yönetim Dergisi, 3 (6): 16-18
  • Find a School, “Geography departments” http://www.findaschool.org/ (12.04.2011)
  • Held, D., McGrew, A., Goldblatt, D. ve Perraton, J. (1999). Global Transformations: Politics, Economics and Cultures. Cambridge: Polity Press
  • Aktaran: Yurdabakan, İ. (2002). Küreselleşme konusundaki yaklaşımlar ve eğitim
  • Eğitim Araştırmaları Dergisi, (6): 61-64
  • İncekara, S. (2007)
  • Ortaöğretim coğrafya eğitiminde uluslararası eğilimler ve Türkiye örneği. Marmara Coğrafya Dergisi, 2007 (16): 109-130
  • Johnston, R. J. (1994) Geography journals for political scientists, Political Studies, 42 (2): 310-317
  • Kaçmazoğlu, H. B. (2002). Doğu-Batı çatışması açısından globalleşme
  • Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2002 (6): 44-55
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Kavak, Y., Aydın, A. ve Altun, S. A. (2007). Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri (1982-2007). Ankara: Yüksek Öğretim Kurumu
  • Kaya, M. (2009). Küreselleşme yaklaşımları. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 2009 (13): 1-16
  • Kayan, İ. (2000). Türkiye üniversitelerinde coğrafya eğitimi. Ege Coğrafya Dergisi, 11 (1): 7-22
  • Kerski, J. (2003). The Implementation and effectiveness of geographic ınformation systems technology in secondary education. Journal of Geography, 102 (3): 128-137
  • Keyman, E. F. ve Sarıbay, A. Y. (2000). Global-Yerel Eksende Türkiye
  • İstanbul: Alfa Yayınları
  • Kızılçelik. S. (2003). Küreselleşme ve sosyal bilimler. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Kurul Tural, N. (2004). Küreselleşme ve üniversiteler. Ankara: Kök Yayıncılık
  • Levitt, T. (1984). The globalisation of markets. The Mckinsey Quarterly, 1984 (3): 2-20
  • Mutluer, M. ve Ölgen, K. (2005) “Türkiye’de Coğrafyanın Güncel Sorunları ve Yeni Eğilimler” Türk Coğrafya Kurumu Coğrafya Kurultayı, 9-12 Temmuz 2002, Gazi Üniversitesi, Ankara
  • Olgun, H. (2006). Küreselleşme kavramı ve içeriğine genel bir bakış
  • Sosyoekonomi dergisi, 2 (3): 141-152
  • Ölgen, M. K. (2001). “Sibercoğrafya: yeni bir coğrafi yaklaşım. Ege Coğrafya Dergisi, 12 (1): 51-58
  • Özgüç, N. (1993). Uluslararası coğrafya kongreleri ve XXVII. uluslararası coğrafya kongresi, 7-15 Ağustos 1992, Washington. İstanbul Üniversitesi Coğrafya Dergisi, 1993-1996 (4): 391-412
  • Sage Publications, “International education”, http://jsi.sagepub.com/ content/4/1/3.short (10.09.2011)
  • Sağlam, M., Özüdoğru, F. ve Çıray, F. (2011). Avrupa Birliği eğitim politikaları ve Türk Eğitim Sistemi’ne etkileri. Yüzünci Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (1): 87-109
  • Scott, P. (2000). Globalisation and higher education: challenges for the 21st Century. Journal of Studies in International Education, 4 (1): 3-10
  • Serbest, A. H. (2002), “Devlet üniversiteleri ve ikinci öğretim”. Üniversite ve Toplum (bilim, eğitim ve düşünce dergisi), (e-dergi), 2 (1): http://www.universite-toplum.org/text.php3?id=54 Şahin, A. (2001). Türkiye’de coğrafya öğretimi. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık
  • Tezcan, M. ( 2002). Küreselleşmenin eğitim boyutu. Eğitim Araştırmaları Dergisi, (6): 56-60
  • Tomul, E. (2002). Küreselleşme ve eğitim eşitsizlikleri. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2002 (6): 78-86
  • Toplum ve Siyaset, “Küreselleşme” www.toplumvesiyaset.com/yaziOku
  • php?id=1701, (09.07.2012)
  • Tümertekin, E. ve Özgüç, N. (2005). Ekonomik coğrafya, küreselleşme ve kalkınma. İstanbul: Çantay Kitapevi
  • Yavan, N. (2005). SCI ve SSCI bağlamında Türkiye’nin coğrafya biliminde uluslararası yayın performansının karşılaştırmalı analizi: 1945-2005
  • Coğrafi Bilimler Dergisi, 3 (1): 27-57
  • Yurtdışında Üniversite, “International career and education program” http://www.icep.com.tr/universite/, (14.04.2011)
  • ÖSYM, “Türkiye’de coğrafya bölümleri” http://www.osym.gov.tr/dosya/1- 57334/h/bolum21.Pdf, (01.04.2011)
  • University at Buffalo, “Department of geography” www.geog. buffalo.edu/ academic_programs/undergraduate/major_requirements.shtml, (16.04.2011)
  • University of Cambridge, “Undergraduate study”, http://www.geog
  • cam.ac.uk/undergraduate/ prospectus/firstyear.html, (15.04.2011)
  • YÖK, “ECTS (AKTS)” (http://www.yok.gov.tr/content/view/527/222/ lang,tr_TR/ 10.04.2011)

Küreselleşmenin türkiye üniversiteleri coğrafya öğretmenliği ve bölümleri yapısı üzerinde etkisi

Yıl 2013, Cilt: 15 Sayı: 1, 47 - 71, 01.02.2013

Öz

Bu çalışmanın amacı, küreselleşmenin Türkiye üniversitelerinde yer alan coğrafya öğretmenliği ve coğrafya bölümlerinin yapısı üzerindeki etkisini tespit etmektir. Çalışmada tarama yöntemi kullanılmıştır. Gelişmiş ülkelerin çoğunda Türkiye'de olduğu gibi coğrafya bölümleri, fen-edebiyat fakülteleri ve coğrafya fakültesi; edebiyat fakülteleri bünyesinde yapılanmıştır. Lisans eğitim süresinin gelişmiş ülkelere göre Türkiye'de daha uzun olduğu görülmektedir. Gelişmiş ülkelerde coğrafya, coğrafya bölümleri şeklinde örgütlendiği gibi coğrafya ve planlama, coğrafya ve kent gelişimi şeklinde de örgütlenmiştir. Türkiye coğrafya bölümlerinde fiziki coğrafya anabilim dalı, beşeri ve iktisadi coğrafya anabilim dalı şeklinde yapılanmanın daha sınırlı olduğu göze çarpmaktadır. Türkiye'deki on beş coğrafya bölümünde ikinci öğretim verilmektedir. Türkiye'deki iki coğrafya bölümünde İngilizce hazırlık sınıfı bulunmaktadır. Türkiye'deki on bir coğrafya bölümü ECTS sistemine lisans eğitim programlarında yer vermektedir. Bu bağlamda, İngilizce hazırlık sınıfı ve ECTS-AKTS sistemi yaygınlaştırılıp bölüm sayısı ile anabilim dallarının yeniden düzenlenebilirliği yönünde çalışma yapılabilir. Makaleden elde edilecek bulgu ve sonuçların bundan sonra coğrafyanın yapısal özellikleri üzerine yapılacak çalışmalara katkıda bulunacağı umulmaktadır.

Kaynakça

  • Akyol, İ. H. (1943) Son yarım asırda Türkiye’de coğrafya III: cumhuriyet devrinde coğrafya. Türk Coğrafya Dergisi, 1 (3-4): 247-276
  • Artvinli, E. ve Kaya, N. (2010). 1992 uluslararası coğrafya eğitimi bildirgesi ve Türkiye’deki yansımaları. Marmara Coğrafya Dergisi, 2010 (22): 93 - 127
  • Ateş, M. (2011). Türkiye’de IBDP (Uluslararası Bakalorya Diploma Programı) ve coğrafya içeriği. Marmara Coğrafya Dergisi, 2011 (23): 111-134
  • Aydemir, C. ve Kaya, M. (2007). Küreselleşme kavramı ve ekonomik yönü. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (e-dergi), 6 (20): 260-282
  • http://asosindex.com/journal-article-fulltext?id=1756&part=1, (01.07.2012)
  • Can, M. (2008). Küreselleşme, eğitim sistemleri ve üniversite gençliği
  • Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2008/1 (24): 229-244
  • Çalık, T. ve Sezgin, F. (2005). Küreselleşme, bilgi toplumu ve eğitim
  • Kastamonu Eğitim Dergisi, 13 (1): 55-66
  • Çınar, İ. (2009). Küreselleşme, eğitim ve gelecek, Kuramsal Eğitimbilim, 2 (1): 14-30
  • Demir, G. (2001). Küreselleşme üzerine. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 56 (1): 74-103
  • Emekli, G., İbrahimov, A., ve Soykan, F. (2006). Turizmde küreselleşmeye coğrafi yaklaşımlar ve Türkiye. Ege Coğrafya Dergisi, 15 (1-2): 1-16
  • Erinç, S
  • (1973). Cumhuriyetin 50. yılında Türkiye’de coğrafya
  • Başbakanlık Kültür Müsteşarlığı Cumhuriyetin 50. Yıldönümü Yayınları: 11
  • Ankara: Başbakanlık Basımevi
  • Erkan, A. (2008). Eğitim sisteminde yeniden yapılanma ve özelleştirme adımları. Memleket Siyaset Yönetim Dergisi, 3 (6): 16-18
  • Find a School, “Geography departments” http://www.findaschool.org/ (12.04.2011)
  • Held, D., McGrew, A., Goldblatt, D. ve Perraton, J. (1999). Global Transformations: Politics, Economics and Cultures. Cambridge: Polity Press
  • Aktaran: Yurdabakan, İ. (2002). Küreselleşme konusundaki yaklaşımlar ve eğitim
  • Eğitim Araştırmaları Dergisi, (6): 61-64
  • İncekara, S. (2007)
  • Ortaöğretim coğrafya eğitiminde uluslararası eğilimler ve Türkiye örneği. Marmara Coğrafya Dergisi, 2007 (16): 109-130
  • Johnston, R. J. (1994) Geography journals for political scientists, Political Studies, 42 (2): 310-317
  • Kaçmazoğlu, H. B. (2002). Doğu-Batı çatışması açısından globalleşme
  • Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2002 (6): 44-55
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık
  • Kavak, Y., Aydın, A. ve Altun, S. A. (2007). Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri (1982-2007). Ankara: Yüksek Öğretim Kurumu
  • Kaya, M. (2009). Küreselleşme yaklaşımları. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 2009 (13): 1-16
  • Kayan, İ. (2000). Türkiye üniversitelerinde coğrafya eğitimi. Ege Coğrafya Dergisi, 11 (1): 7-22
  • Kerski, J. (2003). The Implementation and effectiveness of geographic ınformation systems technology in secondary education. Journal of Geography, 102 (3): 128-137
  • Keyman, E. F. ve Sarıbay, A. Y. (2000). Global-Yerel Eksende Türkiye
  • İstanbul: Alfa Yayınları
  • Kızılçelik. S. (2003). Küreselleşme ve sosyal bilimler. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Kurul Tural, N. (2004). Küreselleşme ve üniversiteler. Ankara: Kök Yayıncılık
  • Levitt, T. (1984). The globalisation of markets. The Mckinsey Quarterly, 1984 (3): 2-20
  • Mutluer, M. ve Ölgen, K. (2005) “Türkiye’de Coğrafyanın Güncel Sorunları ve Yeni Eğilimler” Türk Coğrafya Kurumu Coğrafya Kurultayı, 9-12 Temmuz 2002, Gazi Üniversitesi, Ankara
  • Olgun, H. (2006). Küreselleşme kavramı ve içeriğine genel bir bakış
  • Sosyoekonomi dergisi, 2 (3): 141-152
  • Ölgen, M. K. (2001). “Sibercoğrafya: yeni bir coğrafi yaklaşım. Ege Coğrafya Dergisi, 12 (1): 51-58
  • Özgüç, N. (1993). Uluslararası coğrafya kongreleri ve XXVII. uluslararası coğrafya kongresi, 7-15 Ağustos 1992, Washington. İstanbul Üniversitesi Coğrafya Dergisi, 1993-1996 (4): 391-412
  • Sage Publications, “International education”, http://jsi.sagepub.com/ content/4/1/3.short (10.09.2011)
  • Sağlam, M., Özüdoğru, F. ve Çıray, F. (2011). Avrupa Birliği eğitim politikaları ve Türk Eğitim Sistemi’ne etkileri. Yüzünci Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (1): 87-109
  • Scott, P. (2000). Globalisation and higher education: challenges for the 21st Century. Journal of Studies in International Education, 4 (1): 3-10
  • Serbest, A. H. (2002), “Devlet üniversiteleri ve ikinci öğretim”. Üniversite ve Toplum (bilim, eğitim ve düşünce dergisi), (e-dergi), 2 (1): http://www.universite-toplum.org/text.php3?id=54 Şahin, A. (2001). Türkiye’de coğrafya öğretimi. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık
  • Tezcan, M. ( 2002). Küreselleşmenin eğitim boyutu. Eğitim Araştırmaları Dergisi, (6): 56-60
  • Tomul, E. (2002). Küreselleşme ve eğitim eşitsizlikleri. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2002 (6): 78-86
  • Toplum ve Siyaset, “Küreselleşme” www.toplumvesiyaset.com/yaziOku
  • php?id=1701, (09.07.2012)
  • Tümertekin, E. ve Özgüç, N. (2005). Ekonomik coğrafya, küreselleşme ve kalkınma. İstanbul: Çantay Kitapevi
  • Yavan, N. (2005). SCI ve SSCI bağlamında Türkiye’nin coğrafya biliminde uluslararası yayın performansının karşılaştırmalı analizi: 1945-2005
  • Coğrafi Bilimler Dergisi, 3 (1): 27-57
  • Yurtdışında Üniversite, “International career and education program” http://www.icep.com.tr/universite/, (14.04.2011)
  • ÖSYM, “Türkiye’de coğrafya bölümleri” http://www.osym.gov.tr/dosya/1- 57334/h/bolum21.Pdf, (01.04.2011)
  • University at Buffalo, “Department of geography” www.geog. buffalo.edu/ academic_programs/undergraduate/major_requirements.shtml, (16.04.2011)
  • University of Cambridge, “Undergraduate study”, http://www.geog
  • cam.ac.uk/undergraduate/ prospectus/firstyear.html, (15.04.2011)
  • YÖK, “ECTS (AKTS)” (http://www.yok.gov.tr/content/view/527/222/ lang,tr_TR/ 10.04.2011)
Toplam 58 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nevzat Gümüş Bu kişi benim

Ali İlhan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2013
Gönderilme Tarihi 16 Ağustos 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gümüş, N., & İlhan, A. (2013). Küreselleşmenin türkiye üniversiteleri coğrafya öğretmenliği ve bölümleri yapısı üzerinde etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1), 47-71.