Objective: The aim of this study was to evaluate the management of blue code in our hospital and to analyze the existing diagnoses of these patients.
Materials and Methods: The data of 259 patients who received blue code calls (BCS) between January 2018 and February 2019 were analyzed retrospectively. Age, gender, time of blue code delivery, the unit where the call was given most frequently, the time of arrival of the unit, the duration of cardiopulmonary resuscitation (CPR), initial rhythm, discharge rates and current diagnoses of the patients were investigated.
Results: Two hundred fifty nine patients were included in the study; 175 (67%) were male, 84 (33%) were female, and the mean age was 69.2 years. It was found that 143 (55.2%) of the blue code notifications were made outside the office hours and mostly from the emergency department. The mean time to reach the patient was 2.2 minutes and the mean CPR time was 35 minutes. The most common cardiac rhythm was asystole (82%). Spontaneous circulation was achieved in 56% of the 200 patients who underwent CPR after BCS, and 44% were accepted as exitus. Chronic obstructive pulmonary disease (COPD) (38%), pneumonia (30%) and lung cancer (26.6%) were the most common accompanying clinical conditions.
Conclusion: The time to reach blue discharge and discharge rates were parallel to the literature. Besides a trained, professional blue code team, rapid and effective evaluation of the patient in the service and clinics will increase the chance of success in CPR.
blue code cardiopulmonary resuscitation diagnosis of patients death survival
Amaç: Bu çalışmanın amacı hastanemizde mavi kod uygulamasını, yönetimini değerlendirmek ve bu hastaların var olan tanılarını analiz etmektir.
Gereç ve Yöntem: Ocak 2018 ile Şubat 2019 tarihleri arasında mavi kod çağrısı (MKÇ) verilen 259 hastanın verileri geriye dönük olarak analiz edildi. Yaş, cinsiyet, mavi kod veriliş saati, çağrının en sık verildiği birim, ekibin birime varış süresi, kardiyopulmoner resüsitasyon (KPR) süresi, başlangıç ritmi, taburcu olma oranları ve hastaların mevcut tanıları araştırıldı.
Bulgular: Çalışmada değerlendirmeye alınan 259 hastanın, 175’i (%67) erkek, 84’ü (%33) kadın, yaş ortalaması 69,2 idi. Mavi kod bildirimlerinin 143 ‘ünün (%55,2) mesai saatleri dışında ve en çok acil servisten yapıldığı tespit edildi. Ekibin hastaya ulaşma süresi ortalama 2,2 dakika ve KPR süresi ortalama 35 dakika idi. İlk karşılaşılan kardiyak ritmin en sık asistoli (%82) olduğu belirlendi. Mavi Kod Çağrısı sonrası, KPR yapılan 200 hastanın %56’sında spontan dolaşım sağlanırken, %44’ü exitus kabul edilmiştir. Çağrı verilen hastalara eşlik eden en sık klinik durumlar, kronik obstruktif akciğer hastalığı (%38), pnömoni (%30) ve akciğer kanseri (%26,6) olarak saptandı.
Sonuç: Mavi kod çağrısı verilen hastalara ulaşma süresi ve taburculuk oranları literatüre paralel seyir göstermiştir. Eğitimli, profesyonel bir mavi kod ekibi yanında servis ve kliniklerde hastayı hızlı ve etkin değerlendirme KPR ‘de başarı şansını artıracaktır.
mavi kod kardiyopulmoner resüssitasyon hasta tanıları ölüm sağkalım
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Nisan 2020 |
Gönderilme Tarihi | 6 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |