Amaç: Araştırma çok sayıda yaralı ile karşılaşan arama ve kurtarma personeline verilen teorik ve pratik Temel Yaşam Desteği (TYD) eğitimlerinin bilgi düzeyleri üzerindeki etkisinin değerlendirilmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Gereç ve Yöntem: Araştırmada deneysel araştırma yöntemlerinden rastlantısal ön test-son test kontrol gruplu desen kullanılmıştır. Eğitim alan 30 deney ve eğitim almayan 30 kontrol grubu olmak üzere toplam 60 arama ve kurtarma personeli katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların tamamına ön test değerlendirilmesi yapılmasının ardından deney grubuna 315 dk. eğitim verildikten sonra her iki grubun son test değerlendirmeleri yapılmıştır.
Bulgular: Deney grubu TYD Bilgi Düzeyi ve Değerlendirme Ölçeği son test ile ön test farklarının, kontrol grubu son test ile ön test farklarından anlamlı düzeyde yüksek olduğu görülmüştür (p<0.001). Yetişkin; Kompresyon Başarı Oranı Yüzdesi, Dakikadaki Bası Sayısı ile Yetişkin ve Pediatrik CPR Döngü Başarısı parametreleri dışındaki tüm parametrelerdeki son test ile ön test farklarının deney grubunda anlamlı düzeyde yüksek olduğu tespit edilmiştir (p<0.05). Yetişkin; Kompresyon Başarı Oranı Yüzdesi, Dakikadaki Bası Sayısı ile Yetişkin ve Pediatrik CPR Döngü Başarısı parametreleri dışındaki tüm parametrelerdeki son test ile ön test farklarının deney grubunda kontrol grubuna oranla anlamlı düzeyde yüksek olduğu tespit edilmiştir (p<0.05). Deney grubunun; Kompresyon Başarı Oranı Yüzdesi (p=0.010), Dekompresyon Başarı Oranı Yüzdesi (p<0.001) ve Dakikadaki Bası Sayısı (p=0.005) parametrelerinin pediatriklerdeki son test ile ön test farkları, yetişkinlerdekinden anlamlı düzeyde yüksektir.
Sonuç: Arama ve kurtarma personeline verilen TYD eğitiminin katılımcıların bilgi düzeylerini arttırmada etkili olduğu tespit edilmiştir. Eğitim grubundaki katılımcılarda özellikle pediatrik eğitim düzeylerinde anlamlı bir artış olduğu tespit edilmiştir.
Afet Yönetimi Afet Tıbbı Sağlık Eğitimi Arama Kurtarma Personeli Kardiyopulmoner resüsitasyon Temel Yaşam Desteği
Permits were collected from the Ethics Committee of the University of Amasya (permit No: E-76988455-050.01.04-82464) and the Municipality of Amasya (permit No: E-98128674-622.01-358) in order to conduct this study. In addition, the participants of this study were given information about the study and their oral and written informed consents were gathered.
Amasya University
FMB-BAP 22-0562
Background This research aimed to assess the effect of theoretical and practical Basic Life Support training on the knowledge level of research and rescue staff who encounters lots of wounded people during their work.
Methods Random pre-test - post-test control group pattern was used in the research. Thirty of the participants were untrained and they were selected for the experiment group whereas the other 30 with previous training were placed in the control group. Once all the participants were pre-evaluated, the experiment group received a 315-minute training. Then, both groups were taken through a post-test evaluation.
Results It was found that the differences between the experimental group's BLS Knowledge Level and the Assessment Scale of the post-test and the pre-test were significantly higher than the differences between the control group's post-test and the pre-test results (p<0,001). It is determined that the experiment group had significantly higher differences between pre-test and post-test results in all parameters except for Adult, Compression Success Rate, Number of Presses Per Minute and Adult and Pediatric CPR Cycle Rate(p<0,05). It is determined that the experiment group, compared to the control group, had significantly higher differences between pre-test and post-test results in all parameters except for Adult, Compression Success Rate, Number of Presses Per Minute and Adult and Pediatric CPR Cycle Rate(p<0,05). The differences between the post-test and pre-test parameters of the Compression Success Rate (p=0,010), Decompression Success Rate Percentage (p<0,001) and Number of Presses Per Minute (p=0,005) of the experimental group in pediatrics are significantly higher than in adults.
Conclusions It has been found that the training given to search and rescue staff is effective in increasing the knowledge levels of the participants. It is seen that the participants experienced a significant rise in their knowledge level, especially in terms of pediatric training.
Basic Life Support Disaster Management Disaster Medicine Health Education Search and Rescue Staff
Permits were collected from the Ethics Committee of the University of Amasya (permit No: E-76988455-050.01.04-82464) and the Municipality of Amasya (permit No: E-98128674-622.01-358) in order to conduct this study. In addition, the participants of this study were given information about the study and their oral and written informed consents were gathered.
Amasya University
FMB-BAP 22-0562
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Acil Tıp |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | FMB-BAP 22-0562 |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 30 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 15 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 38 Sayı: 3 |