Al-Kindî is one of the founders of the literature of the Islamic
philosophy both terminologically and contextually. Al- Kindî’s approach to
human can be understood from his analysis on human nature. Al-Kindî who makes a
distinction between the body and the soul is on the dualistic manner. Platonist
idealism and Aristotelian realism come together in Al-Kindî’s understanding of
human soul. Al-Kindî who points out that there is a difference between the
human soul and intelligence, underlines that they (human soul and intelligence)
will unite in the final point. In this manner, he avoids from the sharp
difference between both of them. Synthesizing Platonist and Pythagorean
approaches to human soul, Al-Kindî gives the metaphysical quality to the
intelligence. Evaluating the human nature as thinking, living being and mortal,
Al-Kindî emphasizes human’s cosmological integrality because he or she has all
spheres of existence. Consequently, Al-Kindî adopts the eclectic manner on
human nature. The eclectic manner shows also to us that the Islamic philosophy
has the characteristic and problematical aspects.
Human Nature Soul Body Intelligence Platonist Idealism and Aristotelian Realism
El- Kindî, İslâm
felsefesi literatürünün hem terminoloji hem de konu bazında ilk
inşacılarındandır. Kindî’nin insana dair yaklaşımı, insan tabiatı üzerine olan
analizinden anlaşılabilir. Ruh ve beden arasında ayrım yapan Kindî, düalist bir
tavır içerisindedir. Platoncu idealizm ve Aristocu realizm Kindî’nin insan ruhu
anlayışında bir araya gelir. İnsan ruhu ve aklı arasında bir farkın olduğuna
dikkat çeken Kindî, onların (insan ruhu ve aklının) nihai noktada
birleşeceğinin altını çizer. Böylelikle o, her ikisi arasında keskin bir ayrım
yapmaktan kaçınır. İnsan ruhu üzerinde Platoncu ve Pisagorcu yaklaşımları
sentezleyen Kindî, akla metafiziksel bir nitelik verir. İnsan tabiatını,
düşünen, hayat sahibi ve ölümlü olarak değerlendiren Kindî, tüm varlık katmanlarına sahip olduğu için
insanın kozmolojik bütünselliğine işaret eder. Sonuç olarak, Kindî, insan
tabiatı konusunda eklektik tarzı benimser. Eklektik tarz da bize, İslâm
felsefesinin karakteristik ve problematik taraflarının olduğunu göstermektedir.
Platoncu İdealizm ve Aristocu Realizm İnsan Tabiatı Ruh Beden Akıl
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 12 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 54 Sayı: 2 |