Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İNGİLİZCE HAZIRLIK SINIFI ÖĞRENCİLERİNİN İNGİLİZCE ÖĞRENME SÜRECİNE İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI

Yıl 2024, , 1 - 21, 08.07.2024
https://doi.org/10.33690/dilder.1286150

Öz

Metaforlar, bireylerin belirli bir konu hakkında daha derin düşüncelerini keşfetmenin bir yolunu sağlayan, bireylerin bir konuya yönelik inançlarını ortaya çıkarmak için kullanışlı araçlar olmuştur. Bu çalışma, üniversite öğrencilerinin İngilizce öğrenme süreçlerine yönelik algılarını metaforlar aracılığıyla araştırmayı amaçlamaktadır. Katılımcılar bir devlet üniversitesinin yabancı diller yüksekokulunda İngilizce öğrenimi gören 114 öğrenciden oluşmaktadır. Katılımcılardan bu nitel araştırmada veri toplamak için yarı yapılandırılmış bir anket kullanılarak “İngilizce öğrenme süreci (gibi) …. çünkü…” cümlesini tamamlamaları istendi. Analiz sonucunda 13 tematik kategori oluşturulmuştur: çaba, süreklilik, belirsizlik, yenilik, eğlence, zorunluluk, seçim, yaşam dönemi, zorluk, etkinlik, umutsuzluk, mutluluk ve fırsat. Araştırmanın sonuçları katılımcıların İngilizce öğrenme sürecini başarılı bireyler olmaya yönelik devam eden bir yolculuk olarak gördüklerini ve bu konuda mantıklı ve gerçekçi düşüncelere sahip olduklarını göstermektedir. Bu çalışmanın bulgularının, müfredat ve materyal tasarımcılarına etkili eğitim materyalleri üretme konusunda rehberlik sunarak öğrencilerin dil öğrenimine ilişkin beklentileri ve bakış açıları hakkında daha derin bilgiler sağlaması beklenmektedir.

Kaynakça

  • Ahkemoğlu, H. (2011). Yabancı dil öğrencilerinin yabancı dil öğretmenine ilişkin metaforik algıları. Yüksek lisans tezi, Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ahkemoğlu, H. & Kesen Mutlu, A. (2016). A study on metaphorical perceptions of EFL learners regarding foreign language teacher. International Journal of Language Academy, (11).
  • Aydın, S. & Zengin, B. (2008). Yabancı dil öğreniminde kaygı: bir literatür özeti. Journal of Language and Linguistic Studies, 4(1), 81−94.
  • Baş, M. & Bal Gezegin, B. (2015). Language learning as losing weight: Analysing students’ metaphorical perceptions of English learning process. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 199, 317−324.
  • Bekdaş, M. (2017). The perceptions of high school students for the concept of English through metaphors: Tokat sample. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2).
  • Brown, H.D. (1973). Affective variable in second language acquisition. Language Learning, 23(2), 231−244. Cameron, L. & Low, G. (1999). Metaphor. Language Teaching, 33, 77−96.
  • Cameron, L. & Maslen, R. (2010). Metaphor analysis. London: Equinox.
  • Cerit,Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 693−712.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (Second Edition). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (Mesut Bütün & Selçuk Beşir Demir, Trans. Eds.) Ankara: Siyasal.
  • Çap, R. & Acat, B. (2012). Reflection of culture: Metaphor usage in teaching English as a second language. Eğitimde Politika Analizi Dergisi, 1(2), 134−143.
  • Demirel, Ö. (2000). Türkçe öğretimi. Pegem Yayıncılık.
  • Demirel, Ö. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğretim programı: TÖMER örneği. Dil Dergisi, 166(1), 5−15.
  • Dincer, A. (2017). EFL learners' beliefs about speaking English and being a good speaker: A metaphor analysis. Universal Journal of Educational Research 5(1), 104−112.
  • Erdem, C. (2018). Identifying university students’ perceptions of ‘English’ through metaphors. International Online Journal of Education and Teaching, 5(3), 565−577.
  • Evans, V. & Green, M. (2006). Cognitive linguistics: An introduction. Edinburgh University Press.
  • Fang, S. (2015). College EFL learners’ metaphorical perceptions of English learning. The Journal of Asia TEFL, 12(3), 61−79.
  • Farjami, H. (2012). EFL learners’ metaphors and images about foreign language learning. Studies in Second Language Learning and Teaching, 2(1), 93−109.
  • Gömleksiz, M. N. (2013). Öğretmen adaylarının yabancı dil kavramına ilişkin metaforik algıları. Electronic Turkish Studies, 8(8), 649−664.
  • Hoang, H. (2014). Metaphor and second language learning: the state of the field. TESL-EJ, 18(2).
  • Hosseini, S. & Pourmandnia, D. (2013). Language learners’ attitudes and beliefs: Brief review of the related literature and frameworks. International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 4(4).
  • Ishak, C. N. (2019). Metaphorical analysis of teachers’ and students’ perceptions of ESP. Indonesian EFL Journal: Journal of ELT, Linguistics, and Literature, 5(1), 56−76.
  • Ishiki, N. (2011). Trajectories of English learning: Through the use and analysis of EFL students’ metaphors. The 3rd International Conference on Humanities and Social Sciences, Prince of Songkla University. Thailand.
  • Karatay, H. & Kartallıoğlu, N. (2016). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenme tutumu ile dil becerileri arasındaki ilişki. AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(16), 203−213.
  • Kesen, A. (2010). Turkish EFL learners’ metaphors wıth respect to English language coursebooks. Novitas-ROYAL (Research on Youth and Language), 4 (1), 108−118.
  • Kövecses, Z. (2002). Metaphor: A practical introduction. New York: Oxford University.
  • Lakoff, G. (1993). The contemporary theory of metaphor. In Lakoff George and Mark Turner (eds.) More Than a Cool Reason: A Field Guide to Poetic Metaphor. Chicago and London: University of Chicago Press.
  • Lakoff, G. & Johnson, M. (1980). The metaphorical structure of the human conceptual system. Cognitive science, 4(2), 195−208.
  • Limon, İ. (2015). 9. ve 10. sınıf öğrencilerinin yabancı bir dil olarak İngilizceye yönelik metaforik algıları.
  • International Journal of Social Sciences and Education Research, 1(2), 367−379.
  • Mehdiyev, E., Uğurlu, C.T. & Usta, G. (2017). İngilizce öğretiminde motivasyon ölçeği ve güvenirlik çalışması. The Journal of Academic Social Science Studies, 54, 21−37.
  • Miles, M. B. & Huberman, M. (1994). Qualitative data analysis. An expanded sourcebook (2nd ed.). New Delhi: Sage.
  • Mudra, H. & Aini, N. (2020). “English learning is like…”: Metaphorical perceptions of prospective English teachers about language learning process. Journal of English Education and Linguistics Studies, 7(1), 69−90.
  • Nazari, A. & Allahyar, N. (2012). Increasing willingness to communicate among English as a foreign language (EFL) students: Effective teaching strategies. Investigations in University Teaching and Learning 8, 18−29.
  • Nikitina, L., & Furuoka, F. (2008). “A language teacher is like...": Examining Malaysian students' perceptions of language teachers through metaphor analysis. Online Submission, 5(2), 192−205.
  • Ocak, İ., & Gürel, E. (2014). Lise öğrencilerinin İngilizce dersine yönelik metaforik algıları. 23. Educational Sciences Congress, 4-6 September, Kocaeli, Turkey.
  • Oxford Learners’ Dictionary (online). https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
  • Öztürk, G. (2021). Metaphorical perceptions of non-English major undergraduate students towards speaking English. European Journal of Foreign Language Teaching, 5(3).
  • Parvaresh, V. (2008). Metaphorical conceptualizations of an adult EFL learner: Where old concepts are impregnable. Novitas-ROYAL ,2 (2), 154−161.
  • Pehlivan, H., Akçay, Z. & Neyişci, N. (2020). Hazırlık sınıfı öğrencilerinin “İngilizce” ve “İngilizce öğrenmeye” yönelik metaforik algıları. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – Journal of Qualitative Research in Education, 8(2), 665−685.
  • Polat, H. (2015). Anadili Rusça olanların Türkçe sözlü anlatımında karşılaştıkları sorunlar. Dil Dergisi, 166(2), 37−47.
  • Shaw, D. & Andrei, E. (2019). Pre-service teachers’ metaphors of learning and teaching English as a second language. Multicultural Learning and Teaching,15(1).
  • Şener, S. (2015). Yabancı dil öğrenme kaygısı ve başarı: Çanakkale onsekiz mart üniversitesi öğrencilerinin durum değerlendirmesi. Turkish Studies (Elektronik), 10(3), 875−890.
  • Şimşek, M. R. (2014). A metaphor analysis of English teacher candidates’ pre-and postcourse beliefs about language and teaching. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (22), 230−247.
  • Takahashi, T. (2018). Motivation of students for learning English in Rwandan Schools. Issues in Educational Research, 28(1), 168−186.
  • Tercan, G. (2015). Prospective English language teachers’ metaphorical perceptions of a language teacher teaching English to young learners (Master's thesis, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Tunçel, H. (2014). Yabancı dil olarak Türkçe’ye yönelik motivasyon algısı. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 (28), 177−198.
  • Turan, M., Yıldırım, E. &Tıkman, F. (2016). Öğretmen adaylarının eğitim ve bazı temel kavramlara ilişkin metaforik algıları. Education Sciences (NWSA), 11(5), 217−242.
  • Ugur, B., Rabia, A., & Baysal, S. (2017). Ortaokul öğrencilerinin İngilizce öğretmeni kavramına ilişkin metaforik algıları. Journal of International Social Research, 10(52).
  • Uştuk, Ö. (2021). From robot to rejuvenating warrior: An EFL learner's conceptual metaphors during school transition. The Qualitative Report, 26(2), 525−540.

THE METAPHORICAL PERCEPTIONS OF ENGLISH PREPARATORY PROGRAM STUDENTS ON ENGLISH LEARNING PROCESS

Yıl 2024, , 1 - 21, 08.07.2024
https://doi.org/10.33690/dilder.1286150

Öz

Metaphors have been handy tools to elicit the beliefs of individuals towards a subject that provides a means to explore individuals’ deeper thoughts on a particular topic. This study aims to investigate university students’ perceptions towards their English learning process through metaphors. The participants are 114 students studying English in school of foreign languages in a public university. Employing a semi-structured form, the participants were asked to complete the sentence: “The English learning process is (like) …. because .…” to collect data in this qualitative study. 13 thematic categories were produced after the analysis: endeavor, continuity, obscurity, novelty, fun, obligation, choice, period of life, difficulty, activity, hopelessness, happiness, and opportunity. The results of the study indicate that the participants have logical and realistic thoughts on learning English process, regarding it as an ongoing journey towards becoming successful individuals. The findings of this study are expected to bring deeper insights into learners’ expectations and perspectives on language learning that offer guidance for curriculum and material designers in producing effective educational materials.

Kaynakça

  • Ahkemoğlu, H. (2011). Yabancı dil öğrencilerinin yabancı dil öğretmenine ilişkin metaforik algıları. Yüksek lisans tezi, Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ahkemoğlu, H. & Kesen Mutlu, A. (2016). A study on metaphorical perceptions of EFL learners regarding foreign language teacher. International Journal of Language Academy, (11).
  • Aydın, S. & Zengin, B. (2008). Yabancı dil öğreniminde kaygı: bir literatür özeti. Journal of Language and Linguistic Studies, 4(1), 81−94.
  • Baş, M. & Bal Gezegin, B. (2015). Language learning as losing weight: Analysing students’ metaphorical perceptions of English learning process. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 199, 317−324.
  • Bekdaş, M. (2017). The perceptions of high school students for the concept of English through metaphors: Tokat sample. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2).
  • Brown, H.D. (1973). Affective variable in second language acquisition. Language Learning, 23(2), 231−244. Cameron, L. & Low, G. (1999). Metaphor. Language Teaching, 33, 77−96.
  • Cameron, L. & Maslen, R. (2010). Metaphor analysis. London: Equinox.
  • Cerit,Y. (2008). Öğretmen kavramı ile ilgili metaforlara ilişkin öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 693−712.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (Second Edition). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (Mesut Bütün & Selçuk Beşir Demir, Trans. Eds.) Ankara: Siyasal.
  • Çap, R. & Acat, B. (2012). Reflection of culture: Metaphor usage in teaching English as a second language. Eğitimde Politika Analizi Dergisi, 1(2), 134−143.
  • Demirel, Ö. (2000). Türkçe öğretimi. Pegem Yayıncılık.
  • Demirel, Ö. (2015). Yabancı dil olarak Türkçe öğretim programı: TÖMER örneği. Dil Dergisi, 166(1), 5−15.
  • Dincer, A. (2017). EFL learners' beliefs about speaking English and being a good speaker: A metaphor analysis. Universal Journal of Educational Research 5(1), 104−112.
  • Erdem, C. (2018). Identifying university students’ perceptions of ‘English’ through metaphors. International Online Journal of Education and Teaching, 5(3), 565−577.
  • Evans, V. & Green, M. (2006). Cognitive linguistics: An introduction. Edinburgh University Press.
  • Fang, S. (2015). College EFL learners’ metaphorical perceptions of English learning. The Journal of Asia TEFL, 12(3), 61−79.
  • Farjami, H. (2012). EFL learners’ metaphors and images about foreign language learning. Studies in Second Language Learning and Teaching, 2(1), 93−109.
  • Gömleksiz, M. N. (2013). Öğretmen adaylarının yabancı dil kavramına ilişkin metaforik algıları. Electronic Turkish Studies, 8(8), 649−664.
  • Hoang, H. (2014). Metaphor and second language learning: the state of the field. TESL-EJ, 18(2).
  • Hosseini, S. & Pourmandnia, D. (2013). Language learners’ attitudes and beliefs: Brief review of the related literature and frameworks. International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 4(4).
  • Ishak, C. N. (2019). Metaphorical analysis of teachers’ and students’ perceptions of ESP. Indonesian EFL Journal: Journal of ELT, Linguistics, and Literature, 5(1), 56−76.
  • Ishiki, N. (2011). Trajectories of English learning: Through the use and analysis of EFL students’ metaphors. The 3rd International Conference on Humanities and Social Sciences, Prince of Songkla University. Thailand.
  • Karatay, H. & Kartallıoğlu, N. (2016). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenme tutumu ile dil becerileri arasındaki ilişki. AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(16), 203−213.
  • Kesen, A. (2010). Turkish EFL learners’ metaphors wıth respect to English language coursebooks. Novitas-ROYAL (Research on Youth and Language), 4 (1), 108−118.
  • Kövecses, Z. (2002). Metaphor: A practical introduction. New York: Oxford University.
  • Lakoff, G. (1993). The contemporary theory of metaphor. In Lakoff George and Mark Turner (eds.) More Than a Cool Reason: A Field Guide to Poetic Metaphor. Chicago and London: University of Chicago Press.
  • Lakoff, G. & Johnson, M. (1980). The metaphorical structure of the human conceptual system. Cognitive science, 4(2), 195−208.
  • Limon, İ. (2015). 9. ve 10. sınıf öğrencilerinin yabancı bir dil olarak İngilizceye yönelik metaforik algıları.
  • International Journal of Social Sciences and Education Research, 1(2), 367−379.
  • Mehdiyev, E., Uğurlu, C.T. & Usta, G. (2017). İngilizce öğretiminde motivasyon ölçeği ve güvenirlik çalışması. The Journal of Academic Social Science Studies, 54, 21−37.
  • Miles, M. B. & Huberman, M. (1994). Qualitative data analysis. An expanded sourcebook (2nd ed.). New Delhi: Sage.
  • Mudra, H. & Aini, N. (2020). “English learning is like…”: Metaphorical perceptions of prospective English teachers about language learning process. Journal of English Education and Linguistics Studies, 7(1), 69−90.
  • Nazari, A. & Allahyar, N. (2012). Increasing willingness to communicate among English as a foreign language (EFL) students: Effective teaching strategies. Investigations in University Teaching and Learning 8, 18−29.
  • Nikitina, L., & Furuoka, F. (2008). “A language teacher is like...": Examining Malaysian students' perceptions of language teachers through metaphor analysis. Online Submission, 5(2), 192−205.
  • Ocak, İ., & Gürel, E. (2014). Lise öğrencilerinin İngilizce dersine yönelik metaforik algıları. 23. Educational Sciences Congress, 4-6 September, Kocaeli, Turkey.
  • Oxford Learners’ Dictionary (online). https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
  • Öztürk, G. (2021). Metaphorical perceptions of non-English major undergraduate students towards speaking English. European Journal of Foreign Language Teaching, 5(3).
  • Parvaresh, V. (2008). Metaphorical conceptualizations of an adult EFL learner: Where old concepts are impregnable. Novitas-ROYAL ,2 (2), 154−161.
  • Pehlivan, H., Akçay, Z. & Neyişci, N. (2020). Hazırlık sınıfı öğrencilerinin “İngilizce” ve “İngilizce öğrenmeye” yönelik metaforik algıları. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – Journal of Qualitative Research in Education, 8(2), 665−685.
  • Polat, H. (2015). Anadili Rusça olanların Türkçe sözlü anlatımında karşılaştıkları sorunlar. Dil Dergisi, 166(2), 37−47.
  • Shaw, D. & Andrei, E. (2019). Pre-service teachers’ metaphors of learning and teaching English as a second language. Multicultural Learning and Teaching,15(1).
  • Şener, S. (2015). Yabancı dil öğrenme kaygısı ve başarı: Çanakkale onsekiz mart üniversitesi öğrencilerinin durum değerlendirmesi. Turkish Studies (Elektronik), 10(3), 875−890.
  • Şimşek, M. R. (2014). A metaphor analysis of English teacher candidates’ pre-and postcourse beliefs about language and teaching. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (22), 230−247.
  • Takahashi, T. (2018). Motivation of students for learning English in Rwandan Schools. Issues in Educational Research, 28(1), 168−186.
  • Tercan, G. (2015). Prospective English language teachers’ metaphorical perceptions of a language teacher teaching English to young learners (Master's thesis, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Tunçel, H. (2014). Yabancı dil olarak Türkçe’ye yönelik motivasyon algısı. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 (28), 177−198.
  • Turan, M., Yıldırım, E. &Tıkman, F. (2016). Öğretmen adaylarının eğitim ve bazı temel kavramlara ilişkin metaforik algıları. Education Sciences (NWSA), 11(5), 217−242.
  • Ugur, B., Rabia, A., & Baysal, S. (2017). Ortaokul öğrencilerinin İngilizce öğretmeni kavramına ilişkin metaforik algıları. Journal of International Social Research, 10(52).
  • Uştuk, Ö. (2021). From robot to rejuvenating warrior: An EFL learner's conceptual metaphors during school transition. The Qualitative Report, 26(2), 525−540.
Toplam 50 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Dil Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Burcu Ünyılmaz 0000-0002-5008-982X

Yayımlanma Tarihi 8 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 20 Nisan 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Ünyılmaz, B. (2024). THE METAPHORICAL PERCEPTIONS OF ENGLISH PREPARATORY PROGRAM STUDENTS ON ENGLISH LEARNING PROCESS. Dil Dergisi, 175(1), 1-21. https://doi.org/10.33690/dilder.1286150