This paper aims to examine R. F. Langley’s
poetry as an example of radical landscape poetry, which is characterized by the
interplay between landscape and language in an open field of con/textual
relationships, with a focus on his poem “To a Nightingale”. Langley’s poetry
can be regarded as a Modernist compound of tradition and innovation,
affirmation and negation, certainty and doubt, and the human and the non-human.
Langley’s poetic landscape(s) or his artistic canvas is associated with the
late-modernist writing of his time. In Langley’s poetry, the relationships
between landscape/environment and humanity, the human and the non-human are depicted
as mutually constructive. Situated between the romantic and the existentialist
discourses, Langley’s poetry possesses a modernist, depersonalized, scientific,
innovative, experimental and speculative approach to reality and language. “To
a Nightingale” epitomizes the modernist indeterminacy of reality and language
through the vertiginous vacillation of the speaker between alternatives of
truth and expression in the checkerboard of existence, as well as through the
disordered structure and shape of the poem, alternating between opposite poles,
through the use of stylistic devices such as parataxis, juxtaposition,
enjambment, parallelism, deviation, foregrounding and discoursal relations.
R. F. Langley; “To a Nightingale”; radical landscape poetry; modernism; stylistics; existentialism
Bu makalenin amacı R. F. Langley’nin şiirlerini,
bağlamsal/metinsel ilişkilerin açık sahasında manzara-dil etkileşiminin
belirlediği radikal manzara şiirinin bir örneği olarak ve “Bülbül’e” adlı şiiri
odağında incelemektir. Langley’nin şiirleri gelenekle yeniliğin, olumlamayla olumsuzlamanın,
kesinlikle şüphenin ve insanla insan olmayanın modernist bir bileşiğidir.
Langley’nin şiirsel manzaraları ya da sanat tuvali zamanın geç-modernist
yazılarıyla ilişkilendirilir. Langley’nin şiirlerinde manzara/çevre ile
insanlık, insanla insan olmayan arasındaki ilişkiler birbirlerini karşılıklı
olarak kurar. Romantik söylemle varoluşçu söylemin arasında yer alan Langley
şiirleri modernist, kişisel olmayan, bilimsel, yenilikçi, deneysel ve kurgusal
bir gerçeklik ve dil yaklaşımına sahiptir. “Bülbül’e” şiiri, gerçeklik ve dilin
modernist belirsizliğini, şiirde konuşan kişinin varoluşun dama tahtasında
doğruluk ve ifade seçenekleri arasında vertigovari sendelemesi yoluyla ve aynı
zamanda şiirin zıt kutuplar arasında değişen, düzensiz yapısı ile şekli ve “yanaşık sıralama” (parataxis), “yanyanalık”(juxtaposition),
“artlama” (enjambment), “koşutluk”
(parallelism), “sapma” (deviation), “önceleme” (foregrounding) ve söylemsel
bağlantılar gibi biçembilimsel yöntemler aracılığıyla örnekler.
R. F. Langley; “To a Nightingale”; radikal manzara şiiri; modernizm; biçembilim; varoluşçuluk
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Dil Çalışmaları |
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 25 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 170 Sayı: 2 |