The purpose of this research is to determine the effects of the activities based on memory, cognitive and compensation strategies that are involved in direct strategies in classification of language learning strategies of Oxford (1990), on the success and permanence for B2 level students’ grammar comprehension skills. Experimental and control group consist of B2 level of 41 foreign national students who are learning Turkish language in Nevşehir Hacı Bektaş Veli University Turkish and Foreign Language Teaching Applied and Research Center (NEÜ TÖMER) in 2014 - 2015 spring season. In the study which was carried out by mixed method, quantitative and qualitative research approaches were used together and the data obtained from these methods was integrated with comments. In the quantitative dimension of the research, out of the experimental method; Pretest, Posttest and Control Group pattern were used. The experimental process continued for 6 weeks. Grammar comprehension success test was applied on the groups at the beginning and end of the process which was developed by the researcher. After 22 days of obtaining the posttest of data, success test was re-applied so as to obtain the data of permanence. In the qualitative dimension in which case study was used; data collection techniques such as focus group discussion and language learning journal were used. According to the obtained findings, it was seen that in the success of grammar of the students in experimental group have increased remarkably in comparison to control group, when the language learning permanency avarage points were compared, there has been a significant distinction between experimental and control group; in favor of experimental group, among the applied memory, cognitive and compensation strategies; comparative analysis, deduction, re-unification, routing and the usage of synonym strategies are particularly effective in teaching grammar; however, they find that re-unification strategy is more beneficial in respect to Turkish language structure. In the used memory, cognitive and compensation strategies, the performing of the activities towards four language skills and the usage of it in a communicational dimension effected the students’ grammar in a positive way.
Teaching Turkish as a Foreign Language Language Learning Strategies Grammar.
Bu araştırmanın amacı, Oxford’un (1990), dil öğrenme stratejileri sınıflandırmasında doğrudan stratejiler içinde yer alan bellek, bilişsel ve telafi stratejilerine göre oluşturulan etkinliklerin B2 seviyesindeki öğrencilerin dilbilgisine yönelik başarılarına ve kalıcılığa etkisini belirlemektir. Deney ve kontrol grubu, 2014-2015 bahar döneminde Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Türkçe ve Yabancı Dil Öğretimi Uygulama ve Araştırma Merkezinde (NEÜ TÖMER) Türkçe öğrenen B2 düzeyindeki 41 yabancı uyruklu öğrenciden oluşmaktadır. Karma Yöntem ile yürütülen araştırmada, nicel ve nitel araştırma yaklaşımları birlikte kullanılmış iki farklı yöntemden elde edilen bulgular yorumlarda birleştirilmiştir. Araştırmanın nicel boyutunda deneysel araştırma modellerinden Öntest - Sontest Kontrol Gruplu Desen kullanılmıştır. Deneysel işlem 6 hafta sürmüştür. Deneysel sürecin başında ve sonunda gruplara, araştırmacı tarafından geliştirilen dilbilgisi başarı testi uygulanmıştır. Sontest verilerinin elde edilmesinden 22 gün sonra ise başarı testi kalıcılık verilerinin elde edilmesi için yeniden uygulanmıştır. Durum Çalışmasının kullanıldığı nitel boyutta ise odak grup görüşmesi ve dil öğrenme günlüğü gibi veri toplama teknikleri kullanılmıştır. Elde edilen verilere göre; deney grubundaki öğrencilerin dilbilgisine ilişkin başarılarında kontrol grubuna göre anlamlı düzeyde bir artış görüldüğü; dilbilgisi kalıcılık testi puan ortalamaları karşılaştırıldığında deney ve kontrol grupları arasında deney grubunun lehine anlamlı bir farklılığın olduğu; uygulanan bellek stratejileri, bilişsel stratejiler ve telafi stratejilerinden karşılaştırmalı çözümleme, tümdengelim, yeniden birleştirme, dolaştırma ve eş anlamlı sözcük kullanma stratejilerinin dilbilgisi öğretiminde özellikle etkili olduğu ancak yeniden birleştirme stratejisini Türkçenin yapısına bağlı olarak daha faydalı buldukları ve kullanılan bellek stratejileri, bilişsel stratejiler ve telafi stratejilerinin etkinliklerde dört dil becerisine yönelik bütüncül olarak işlenmesinin ve iletişimsel boyutta kullanılmasının öğrencilerin dilbilgisine yönelik başarılarına olumlu yönde etki ettiği belirlenmiştir.
Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dil Öğrenme Stratejileri Dilbilgisi.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dilbilim |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2018 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 169 Sayı: 1 |