Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FOREIGN LANGUAGE TEACHING TO YOUNG LEARNERS THROUGH POETRY

Yıl 2014, Sayı: 164, 26 - 38, 01.07.2014
https://doi.org/10.1501/Dilder_0000000209

Öz

Literature is one of the most important elements of foreign language teaching. As a part of culture, literature taking place in English languageteaching contributes to students in different ways. As reading, understanding and studying literary works require to be at high levels forthe students both at language and literary competence, literature cannottake place in the beginning level foreign language classes at primaryschools. Young learners and teenagers will enjoy the literary texts which arecarefully chosen and appropriate to the level of the students and which arepresented through interesting activities. In this way, not only students’ motivation can be increased but also students can develop love and gain attention to literature. To promote awareness in the field of literature, short children poems, relevant to the language level and interests of the childrencan be used in foreign language classes. In this work, supported with different language activities, the use of poetry will be exemplified for thebeginning level students of foreign language teaching at primary schools

Kaynakça

  • Akyel, A, Yalçın, E. (1990). Literature in the EFL class: a study of goal- achievement incongruence. ELT Journal, 44 (3), 174- 180.
  • Aytaş, G. (2003, Bahar). Okuma gelişiminde çocuk edebiyatının rolü. TÜBAR- XIII. 155- 160.
  • Brewster, J, Ellis, G, Girard, D. (2004). The Primary English Teacher’s Guide. China: Pearson Education Limited.
  • Cameron, L. (2009). Teaching Languages to Young Learners. (12. Baskı). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Carter, R, Long, M.N. (1991). Teaching Literature. New York: Longman.
  • Collie, J, Slater, S. (1988). Literature in the Language Classroom. (2. Baskı). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Göçer, Ali. (2010). A comparative research on the effectiveness of cooperative learning met- hod and jigsaw technique on teaching literary genres. Educational Research and Reviews, 5 (8), 439- 445.
  • Halliwell, S. (2002). Teaching English in the Primary Classroom. Malaysia: Longman.
  • Khan, M.A. (1993). Poetry in motion- a technique in writing. English Teaching Forum, 31(4), 41- 42.
  • Khatip, M. (2011). A new approach to teaching English poetry to EFL students. Journal of Language Teaching and Research, 2(1), 164- 169.
  • Kırkgöz, Y. (2008). Using poetry as a model for creating English poems. Journal of Language and Linguistic Studies, 4 (2), 94- 106.
  • Küçükavşar, A., Hasırcı, S. (2013). Türkçe ders kitaplarındaki şiirlerin çocuğa göreliği. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10 (24), 57- 76.
  • Lazar, G. (2008). Literature and Language Teaching. (16. Baskı). Cambridge: Cambridge University Press.
  • McKay, S. (2000). ‘Literature in the ESL classroom’. C. J. Brumfit ve R. A. Carter (Haz.), Literature and Language Teaching. (7. Baskı). Oxford: Oxford University Press.
  • Nasr, N. (2001). The use of poetry in TEFL: Literature in the new Lebanese curriculum.
  • CAUCE. Revista de Filologia y su Didactica. No. 24, 345- 363.
  • Songören- Arkılıç, S. (2011). Yabancı dil öğretiminde çocuk edebiyatı. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 1725- 1730.
  • Yavuzer, H. (2001). Okul Çağı Çocuğu. (7. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.

Şiirle çocuklara yabancı dil öğretimi

Yıl 2014, Sayı: 164, 26 - 38, 01.07.2014
https://doi.org/10.1501/Dilder_0000000209

Öz

Edebiyat, dil öğretiminin vazgeçilmez öğelerinden birisidir. Kültürün birparçası olan edebiyatın dil öğretiminde yer alması öğrenciye pek çok açıdan katkı sağlamaktadır. Edebi metinleri okuyabilmek, anlayabilmek veonlarla çalışmalar yapabilmek hem dilsel açıdan hem de edebi olgunlukaçısından ileri düzeyde olmayı gerektirdiğinden, başlangıç düzeyinde olanilkokul yabancı dil derslerinde edebiyat kullanımına yer verilmemektedir.İyi seçilmiş, öğrencilerin düzeylerine uygun edebi çalışmalar ilgi çekenetkinliklerle birlikte sunulduğunda dil öğrenen çocuk ve gençlerin de hoşuna gidebilir. Bu yolla dil öğretim yöntemi çeşitlendirilerek hem öğrencigüdülenmesi artırılabilir, hem de öğrencilerde edebiyata karşı ilgi ve sevgiuyandırılabilir. Edebiyat konusunda farkındalık yaratabilmek için öğrencilerin düzeyine ve ilgi alanına uygun kısa çocuk şiirleri kullanılabilir. Buçalışmada yabancı dil öğrenen başlangıç düzeyindeki ilkokul öğrencileriiçin şiir kullanımı çeşitli dil etkinlikleriyle desteklenerek örneklendirilmiştir

Kaynakça

  • Akyel, A, Yalçın, E. (1990). Literature in the EFL class: a study of goal- achievement incongruence. ELT Journal, 44 (3), 174- 180.
  • Aytaş, G. (2003, Bahar). Okuma gelişiminde çocuk edebiyatının rolü. TÜBAR- XIII. 155- 160.
  • Brewster, J, Ellis, G, Girard, D. (2004). The Primary English Teacher’s Guide. China: Pearson Education Limited.
  • Cameron, L. (2009). Teaching Languages to Young Learners. (12. Baskı). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Carter, R, Long, M.N. (1991). Teaching Literature. New York: Longman.
  • Collie, J, Slater, S. (1988). Literature in the Language Classroom. (2. Baskı). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Göçer, Ali. (2010). A comparative research on the effectiveness of cooperative learning met- hod and jigsaw technique on teaching literary genres. Educational Research and Reviews, 5 (8), 439- 445.
  • Halliwell, S. (2002). Teaching English in the Primary Classroom. Malaysia: Longman.
  • Khan, M.A. (1993). Poetry in motion- a technique in writing. English Teaching Forum, 31(4), 41- 42.
  • Khatip, M. (2011). A new approach to teaching English poetry to EFL students. Journal of Language Teaching and Research, 2(1), 164- 169.
  • Kırkgöz, Y. (2008). Using poetry as a model for creating English poems. Journal of Language and Linguistic Studies, 4 (2), 94- 106.
  • Küçükavşar, A., Hasırcı, S. (2013). Türkçe ders kitaplarındaki şiirlerin çocuğa göreliği. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10 (24), 57- 76.
  • Lazar, G. (2008). Literature and Language Teaching. (16. Baskı). Cambridge: Cambridge University Press.
  • McKay, S. (2000). ‘Literature in the ESL classroom’. C. J. Brumfit ve R. A. Carter (Haz.), Literature and Language Teaching. (7. Baskı). Oxford: Oxford University Press.
  • Nasr, N. (2001). The use of poetry in TEFL: Literature in the new Lebanese curriculum.
  • CAUCE. Revista de Filologia y su Didactica. No. 24, 345- 363.
  • Songören- Arkılıç, S. (2011). Yabancı dil öğretiminde çocuk edebiyatı. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 1725- 1730.
  • Yavuzer, H. (2001). Okul Çağı Çocuğu. (7. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Dilbilim
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Özlem Saka F. Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2014
Gönderilme Tarihi 1 Ocak 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 164

Kaynak Göster

APA Saka F., Ö. (2014). FOREIGN LANGUAGE TEACHING TO YOUNG LEARNERS THROUGH POETRY. Dil Dergisi(164), 26-38. https://doi.org/10.1501/Dilder_0000000209