This study evaluates the course books for teaching Turkish as a foreign languagebased on teacher opinions. The study is restricted to the three course books of YeniHitit Turkish course book series used by Ankara University Turkish and ForeignLanguages Application and Research Centre (TOMER). In order to collect teachers’ opinions related to Yeni Hitit course books, a questionnaire was developed bythe researchers, and administered to 32 Turkish instructors working in the twobranches of TOMER in Ankara. This questionnaire was composed of 40 questionsdivided into the categories of visual quality, content, units, texts and activities. Thequestionnaire included a part in the end where the instructors could explain theiropinions related to the course books. The collected data was analyzed as percentage (%) and frequency (f) using SPSS 15 package program. The findings revealedthat Yeni Hitit course books were sufficient in terms of visual quality, and the visuals were coherent with the texts; that the texts were coherent with the unit themes,and were capable of developing learners’ vocabulary knowledge, but the texts weresufficient in terms of promoting Turkish culture and literature; and that the coursebooks were focused on both the grammatical competence and the development ofbasic language skills (listening, speaking, reading, writing)
Teaching Turkish as a Foreign Language Course Books Yeni Hitit Turkish Course Books
Bu çalışmada yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde kullanılan ders kitaplarına ilişkin öğretmen görüşleri alınmış ve değerlendirilmiştir. Çalışma, AnkaraÜniversitesi Türkçe ve Yabancı Dil Uygulama ve Araştırma Merkezi’nde (TÖMER)okutulan Yeni Hitit Yabancılar İçin Türkçe serisinde bulunan 3 ders kitabıyla sınırlıdır. Yeni Hitit ders kitaplarına yönelik öğretmen görüşlerini belirlemek amacıylaAnkara Üniversitesi TÖMER Ankara şubelerinde (2) Türkçe öğretmekte olan 32okutmana araştırmacılar tarafından geliştirilen bir sormaca uygulanmıştır. Bu sormaca, söz konusu kitapları görsellik, içerik, üniteler, metinler, etkinlikler başlıklarıaltında sınıflandırarak değerlendirmeye yönelik 40 sorudan oluşmaktadır.Sormacanın sonunda okutmanların kitaplara ilişkin görüşlerini açıklayabilecekleribir yer ayrılmıştır. Araştırma verilerinin çözümlenmesi sürecinde SPSS 15 programından yararlanılarak yüzde (%) ve frekans (f) çözümlemeleri yapılmıştır. Eldeedilen bulgular doğrultusunda, Yeni Hitit Yabancılar İçin Türkçe ders kitaplarınıngörsellik açısından yeterli olduğu ve görsellerle metinlerin bütünlük sağladığı;kitaplardaki metinlerin ünite temalarıyla bütünlük sağladığı ve öğrenenin sözcükdağarcığını geliştirebilecek nitelikler taşıdığı ancak kitapların Türk kültürünü veedebiyatını tanıtan metinlere yer verme bakımından yetersiz bulunduğu; kitaplarındilbilgisi öğretimine de dört temel dil becerisini (dinleme, konuşma, okuma, yazma)geliştirmeye de yer verdiği sonuçlarına ulaşılmıştır
Yabancılara Türkçe Öğretimi Ders Kitapları Yeni Hitit Yabancılar İçin Türkçe
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Dilbilim |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2012 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ocak 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Sayı: 157 |