The problem sentence of the study which aims to evaluate the compatibility of fictional and pragmatic texts in 8. grade Turkish textbooks with textuality criteria, isdetermined as “Are the texts in 8. grade Turkish textbooks compatible with textuality criteria?” This study is assumed to be important as it will provide feedbackregarding the determination of textualities of the texts in Turkish textbooks. Thedata source of this study which depends on scanning model are the pragmatic andfictional texts in Turkish textbooks that were distributed to 8.grade students in cityof Malatya in 2012-2013 academic year. There aare totally 19 texts in the book. 8of the texts that are going to be examined are fictional texts and 11 of them arepragmatic texts. In the study, the textuality criteria suggested by İşeri (2010) wasused as source. Only in 1 of the 19 texts (8 fictional and 11 pragmatic) (Memoriesand Documents about Ataturk) there is one to one compatibility with the determinedtextuality criteria. The texts being fictional or pragmatic did not effect their compatibility / incompatibility with textuality criteria. On the other hand the readability points of the texts are incompatible with student level except 5 texts. The readability levels of the 14 examined texts are below the student level. In this context, itis determined that the texts in 8.grade Turkish textbook were not created and selected by taking the textuality criteria into consideration
Mother language education and teaching Turkish textbooks text textuality criteria fictional and pragmatic texts
Amacı 8. sınıf Türkçe ders kitabında yer alan öğretici ve kurgusal metinlerinmetinsellik ölçütlerine uygunluğunu değerlendirebilmek olan çalışmanın problemtümcesi “8. sınıf Türkçe ders kitabında yer alan metinler metinsellik ölçütleriyleuyumlu mudur?” olarak belirlenmiştir. Bu çalışma, Türkçe ders kitaplarındakimetinlerin metinselliklerinin belirlenmesine ilişkin dönüt sunacak olması nedeniyleönemli görülmektedir. Tarama modeline dayalı bu çalışmanın veri kaynağı, 20122013 eğitim-öğretim yılında Malatya ilindeki 8. sınıf öğrencilerine Türkçe derskitabı olarak dağıtılan kitaplarda yer alan öğretici ve kurgusal metinlerdir. Kitaptatoplam 19 metin bulunmaktadır. İncelenecek metinlerin 8’i kurgusal metin, 11’iöğretici metindir. Çalışmada, kaynak olarak İşeri’nin (2010) sunduğu metinsellikölçütleri temel alınmıştır. İncelenen 8’i kurgusal, 11’i öğretici olmak üzere toplam19 metnin yalnızca birinde (Atatürk Hakkında Hatıralar ve Belgeler) belirlenenmetinsellik ölçütleriyle birebir uyum söz konusudur. Diğer tüm metinlerde ölçütlerle uyumsuzluk belirlenmiştir. Metinlerin kurgusal ya da öğretici olmaları metinsellik ölçütlerine uyum/ uyumsuzluk durumlarını etkilememiştir. Metinlerin okunabilirlik puanları ise 5 metin dışında öğrenci düzeyiyle uyumsuzdur. İncelenen 14metnin okunabilirlik düzeyi öğrenci düzeyinin altındadır. Bu bağlamda, incelenen8. sınıf Türkçe ders kitabındaki metinlerin metinsellik ölçütleri dikkate alınarakoluşturulmadıkları ve seçilmedikleri belirlenmiştir
Anadili eğitimi ve öğretimi Türkçe ders kitapları metin metinsellik ölçütleri kurgusal ve öğretici metinler
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Dilbilim |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2011 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ocak 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Sayı: 153 |