In this study, it was aimed to identify the relationship between composition writingsuccess of 6th grade primary school students and the variables of their writing disposition, gender, parents’ education level, summarizing, and noting. 120 studentsfrom three primary schools in Mersin compose the sample of the study. In the study,Writing Disposition Scale which was developed by Piazza and Siebert (2008) andadopted in Turkish language by İşeri and Ünal (2010) was used. Moreover, rubricto assess composition writing success which was developed by Ömür (2009) wasused. Spearman Rank Correlation was applied between the points of sub-scales ofcontinuity, confidence and passion within the writing disposition of students andtheir composition success and positive but slight relationship was found. In orderto identify the gender, summarizing and noting conditions of composition writingsuccess of participants Mann-Whitney U test was applied and the difference wasfound statistically significant. In an attempt to identify the difference between composition writing success and parents’ education level Kruskal-Wallis test wasapplied and no statistically significant difference was found. Furthermore, it isfound that composition writing success of participant which is related with genderand noting conditions is also related with their writing disposition. The results ofstudy were identified with 95% reliability interval
Mother Language education Language Skills Writing Skill Writing Types Writing Disposition
Çalışmada ilköğretim 6. Sınıf öğrencilerinin kompozisyon yazma başarılarınınyazma eğilimleri, cinsiyet, anne-baba eğitim düzeyi, özet çıkarma ve not tutmadeğişkenleri ile ilişkisinin saptanması amaçlanmıştır. Araştırmanın örnekleminiMersin ilinde bulunan üç ilköğretim okulundan 120 öğrenci oluşturmaktadır.Araştırmada Piazza ve Siebert (2008) tarafından geliştirilen ve İşeri ve Ünal(2010) tarafından Türkçeye uyarlanan yazma eğilimi ölçeği ile Ömür (2009)tarafından geliştirilen kompozisyon yazma başarısı derecelendirilmiş puanlamaanahtarı kullanılmıştır. Öğrencilerin yazma eğilimleri süreklilik, güven ve tutku altölçekleri puanları ile kompozisyon başarı puanları arasında Spearman SıraKorelasyonu yapılmış ve pozitif yönlü zayıf bir ilişki görülmüştür. Katılımcılarınkompozisyon yazma başarılarının cinsiyet, özet çıkarma ve not tutma durumlarınıbelirlemek için Mann Whitney U testi uygulanmış ve aradaki farklılık istatistikselolarak anlamlı bulunmuştur. Katılımcıların kompozisyon yazma başarılarınınanne-baba eğitim düzeylerine farklılığını saptamak için Kruskal-Wallis testi uygulanmış ve istatistiksel olarak anlamlı farklılık görülmemiştir. Ayrıca, katılımcılarınkompozisyon yazma başarıları ile ilişkili olan cinsiyet ve not tutma durumlarınınyazma eğilimleri ile de ilişkili olduğu saptanmıştır. Araştırma sonuçları %95 güvenaralığı ile belirlenmiştir
Ana Dili Eğitimi Dil Becerileri Yazma Becerisi Yazma Türleri Yazma Eğilimi
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Dilbilim |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2010 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ocak 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Sayı: 149 |