Today with globalization and with the countries starting to come closer, it is notadequate to learn just one foreign language in economical, social and culturalareas. Depending on this, countries renovate their policies by supporting with anoptional second foreign language in addition to a compulsory one in the multicultural framework. Second foreign language is learned after the first foreignlanguage is learned and it takes the starting point from the first foreign language.The first foreign language is always the starting point for the students who arelearning the second foreign language. If the students have learned a foreign language, they start the second foreign language with the habits and strategies theyacquired when they learned the first one, get assistance from the first one. In thisstudy, it is aimed to figure out whether the students who are learning German as asecond foreign language in Çanakkale Onsekiz Mart University are able to makeconnections between the first foreign language or another language, which learning strategies they use related to first foreign language, whether there is a connection between their motivation related to their first foreign language and thelearning strategies while they are learning German thanks to questionnaire application. The data collected via questionnaire is evaluated using SPSS 15.0package programme
Key words: Second Foreign Language Teaching Learning Strategy
Günümüzde küreselleşme ve ülkelerin birbirleriyle daha çok yakınlaşmaya başlamasıyla, ekonomik, sosyal ve kültürel alanlarda artık tek bir yabancı dil öğrenmekyeterli olmamaktadır. Buna göre ülkeler, politikalarını özellikle eğitim politikalarınızorunlu bir yabancı dilin yanında seçmeli bir ikinci yabancı dil öğretimiyledestekleyerek çok kültürlülük çerçevesinde yenilemektedirler. İkinci yabancı dil, biryabancı dil öğrenildikten sonra öğrenilir ve çıkış noktasını birinci yabancı dildenalır. Birinci yabancı dil, ikinci yabancı dil öğrenen öğrenciler için her zaman çıkışnoktasıdır. Öğrenciler önceden bir yabancı dil öğrenmişlerse, ikinci bir yabancıdile birinci yabancı dil öğrenirken edinmiş oldukları bir takım alışkanlıklar vestratejilerle başlarlar, birinci yabancı dilden yardım alırlar. Bu çalışmada ikinciyabancı dil olarak Almanca öğrenen üniversite öğrencilerinin öğrenme stratejileriaraştırılarak, Türkiyede genellikle ikinci yabancı dil olarak öğretilen Almancanınyöntem ve öğretimi alanına katkı sunmak amaçlanmıştır. İkinci yabancı dil olarakAlmanca öğrenen üniversite öğrencilerinin Almancayı öğrenirken birinci yabancıdil olarak öğrenmiş oldukları İngilizce ile veya başka bir dille bağlantı kurup kuramadıkları ve bu dili öğrenirken hangi stratejileri kullandıkları soruları araştırmakonusu yapılmıştır. Anket yoluyla elde edilen veriler SPSS 15.0 paket programındadeğerlendirilmiştir
Anahtar sözcükler: İkinci Yabancı Dil Eğitimi Öğrenme Stratejileri yabancı dil
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dilbilim |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2009 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ocak 2009 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Sayı: 145 |