The study presented here aims at detecting the cognitive development of the 5th andthe 8th grade primary school students by questoning whether there is a differencebetween the usage of text-summarizing strategies used by each group. Developmentof cognitive abilities of the 5th and the 8th grade students are analyzed in terms oftwo sub-skills of the summarizing process, namely “selecting the basic units of thetext” and “strategies used in making a summary out of these selected units”.Depending on the results of the study, we conclude that there are not clear distinctions between the summarizing skills of the two groups in terms of the mentioned sub-skills
text-summarizing macro structure reading-comprehension rhetoricalstructure
Bu çalışma, ilköğretim 5. ve 8. sınıf öğrencilerinin, anlama-özetleme ve anlatmaözetleme ilişkisi açısından özetleme eyleminin temel alt eylemleri olan “metninönemli birimlerini seçme sürecini” ve bununla birlikte “seçilen birimlerin özetmetne dönüştürülmesinde kullanılan stratejileri” sorgulamayı amaçlamaktadır.Çalışmada, bu iki alt eylem, öğrencilerin özet metinlerinde bilişsel gelişime bağlıolarak nasıl bir görünüm sunduğu bağlamında sorgulanmıştır. Çalışmadan eldeedilen bulgulara dayalı olarak, 5. ve 8. sınıf öğrencilerinin özetleme edimlerindesöz konusu iki alt eylemin görünümlerine yönelik belirgin ayrımların bulunmadığısonucuna ulaşılmıştır
metin özetleme büyük ölçekli yapı okuma-anlama sözbilimselyapı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dil Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2008 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ocak 2008 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Sayı: 141 |