The purpose of this study is to investigate the relation between students’ attitudes towards foreign language and foreign language achievement. The participants are last-year-students in the high schools in Afşin and Elbistan, K.Maraş. The reason why we chose the last-year high school students was to identify their attitudes towards language in the beginning of their career through university. Language Attitude Scale (LAS) -Likert Type scale in five gradations- was administered to all students to see if there was any relationship between their attitude and success. The attitude scale was developed by Saracaloğlu (1992), (_= 0,96). 421 students’ responses were studied. 0,96. ANOVA, t, Scheffe and Tukey HSD tests were used in analyzing the data. This study indicates that there is a significant relation between student academic achievement and student attitude towards foreign language but statistically no relation between gender and success. In the light of this study, it is possible to put forward that female students tend to have more positive attitudes than male students
Foreign language attitude foreign language achievement YABANCI DİL
Bu araştırmanın temel amacı, lise öğrencilerinin yabancı dil öğrenmeye yönelik tutumları ile akademik başarıları arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Araştırma örneklemini Kahramanmaraş, Afşin ve Elbistan’da bulunan çeşitli liselerin son sınıf öğrencileri oluşturmuştur (N=421). Öğrencilerin yabancı dil öğrenmeye yönelik tutumlarının belirlenmesi amacıyla, Saracaloğlu (1992) tarafından geliştirilen "Yabancı Dile Yönelik Tutum Ölçeği ‘YDYTÖ’ " kullanılmıştır (_= 0,96). Araştırma verileri, ANOVA, t, Scheffe ve Tukey HSD testleri ile analiz edilmiştir. Bulgular, öğrencilerin yabancı dil başarılarının cinsiyete göre istatistiksel olarak önemli düzeyde farklılaşmadığını ancak yabancı dil tutumu ile akademik başarı arasında anlamlı bir ilişki olduğunu ve kız öğrencilerin yabancı dil tutumlarının erkek öğrencilerden daha olumlu olduğunu göstermektedir
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Dil Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2005 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ocak 2005 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2005 Sayı: 130 |