Öz
Açık ve uzaktan öğrenme programları son zamanlarda oldukça yaygın olarak
kullanılmaktadır. Bu programlar, öğrenicilere esnek, etkili ve öğrenici
merkezli öğrenim ortamları sunmaktadır. Özellikle dil öğreniminde oldukça
verimli sonuçlar da alınmaktadır. Ancak bu programlar planlanırken kullanıcı
açısından da düşünmek ve buna uygun içerik, donanım vb. hazırlamak
gerekmektedir.
Çalışmada, temel ve orta düzey uzaktan Türkçe öğrenicilerinin eşzamansız
öğretim ortamını kullanma amaçlarını belirlemek ve sistemdeki mesajların
içeriğini inceleyerek sınıflandırmak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda
Uzaktan Türkçe Öğretim Sertifika Programında eşzamansız danışmanlık sisteminde
yer alan öğrenici mesajı içeriklerinin analizi yapılmıştır. Çalışmada şu
sorulara yanıt aranmıştır: 1. Öğrenicilerin eşzamansız danışmanlık sistemini
kullanım amaçları nelerdir? 2. Öğrenicilerin mesaj içeriklerinin dağılımı
nasıldır? 3. Öğrenicilerin eşzamansız danışmanlık sistemini kullanma amaçları
ve mesaj içeriklerinin dağılımları düzeye göre farklılık göstermekte midir?
Veriler, uzaktan yabancı dil olarak A1, A2 ve B1 düzeylerinde Türkçe
öğrenicilerinin Türkçe Sertifika Programı (TSP)’ndaki eşzamansız danışmanlık
sisteminde yer alan mesajlardan toplanmıştır. A1 düzeyinde 164, A2 düzeyinde
45, B1 düzeyinde 131 ve B2 düzeyinde 89 olmak üzere toplam 429 mesaj
incelenmiştir. Mesajlar tek tek okunarak öğrenicilerin sistemi kullanma
amaçları belirlenmiş, aynı zamanda mesaj içerikleri analiz edilerek tespitlerde
bulunulmuştur. Yapılan tespitlerin sonucunda ana ve alt başlıklar oluşturularak
sınıflandırılmıştır.
Öğreniciler sistemi; soru sormak, sorununu dile getirmek, bilgisini
kontrol ettirmek, yanıt vermek, başarı dilemek, ödev yüklemek, yardım istemek,
deneme yapmak, öneride bulunmak, izin istemek, dönüt istemek ve İnternet adresi
paylaşmak için kullanmaktadır. En fazla kullanım amacı; soru sormaktır (%40).
Dille ilgili sorular, danışmanlıkla ilgili sorular, ödevle ilgili sorular,
sınavla ilgili sorular, sistemle ilgili sorular; teknik sorun, İnternet sorunu,
sistemle ilgili sorun, e-derse ilişkin sorun; dille ilgili bilgisini konrol
ettirme; arkadaşına yanıt, ödevle ilgili dönüt, İnternet adresi ya da kaynak
paylaşma gibi mesaj içeriklerinin olduğu görülmüştür. En fazla dağılımın
dilbilgisine yönelik sorularda olduğu tespit edilmiştir. Öğrenicilerin sistemi
kullanma amaçları ve mesaj içeriklerinin dağılımı düzeylere göre farklılık
göstermektedir.
Bu çalışmanın, açık ve uzaktan öğretim programları hazırlanırken nelere
dikkat edilmesi gerektiği konusunda katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dilbilim |
Bölüm | Derleme Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Şubat 2020 |
Gönderilme Tarihi | 7 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 1 Sayı: 171 |