Andrew Lang is a sceptical Scottish intellectual who positioned himself against the rigid evolutionary approaches of the new disciplines in the nineteenth century regarding the origin of religion. Born in Selkirk, a border town of Scotland where industrialization had not yet destroyed its medieval mythical surroundings, and spending his childhood there, Lang’s upbringing not only provided him with an enthusiasm for folklore studies but also allowed him to present effective criticisms of the origin theories of contemporary intellectuals such as Max Müller, Thomas Henry Huxley, and Edward Burnett Tylor in comparative mythology and religious studies. In this article, we will examine the idea of origin, which can be called an addiction to base any theories among the Victorian intellectuals, and Lang’s unusual examples of it. Lang constructs the Supreme Beings explored among the native Australian tribes through implications with the material culture of their followers, similarities with contemporary Christianity, the analogy with Jewish God and the concept of deus otiosus that would subsequently occupy a significant place in modern religious studies. Although his contemporaries often associated Lang’s provocative theory on the origins and development of religion with degeneration narratives found in apologetic literature common in the early modern period, he continued to insist on determining the origins of supreme beings within material culture. Thus, while exposing the inconsistency of existing theories on the origin of religion based on the same sources of knowledge, he inadvertently contributed to the development of modern apologetic literature, as seen in the example of theories on primitive monotheism
Religious Studies Victorian Era Andrew Lang Origin of Religion Supreme Beings
Andrew Lang, dinin menşeine dair on dokuzuncu yüzyıldaki yeni disiplinlerin katı evrimci yaklaşımları karşısında konumlanan şüpheci bir İskoç aydınıdır. İskoçya’nın sınır kasabası olan ve henüz sanayileşmenin Orta Çağ’a özgü masalsı çevresini tahrip etmediği Selkrik’te dünyaya gelmesi ve çocukluğunu burada geçirmesi, Lang’ın folklor çalışmalarına yönelik iştiyakını temin etmekle kalmayacak aynı zamanda karşılaştırmalı mitoloji ve din araştırmalarında Max Müller, Thomas Henry Huxley ve Edward Burnett Tylor gibi muasırı aydınların dinin kökenine yönelik teorilerine etkili eleştiriler ortaya koymasına fırsat sağlayacaktır. Bu makale dahilinde; Viktorya dönemi aydınları arasında bir iptila addedilebilecek köken düşüncesinin Lang’a ait alışık olmadık örnekleri ele alınacaktır. Lang, Avustralya’daki yerli topluluklar arasında keşfedilen yüce varlıkları; müntesiplerinin maddi kültürleri, çağdaş Hıristiyanlıkla var olan benzerlikleri, Kitab-ı Mukaddes’teki İbrani Tanrısı’yla kurulan analoji ve müteakip din çalışmalarında önemli bir yer edinecek deus otiosus kavramına ima ile inşa etmektedir. Her ne kadar muasırları Lang’ın dinin kökeni ve gelişimine dair bu kışkırtıcı teorisini erken modern dönemlerde sık rastlanan apolojik literatür dahilindeki dejenerasyon anlatılarıyla ilişkilendirmiş olsa da o, yüce varlıkların kökenlerini maddi kültür dahilinde saptama konusundaki ısrarını sürdürecektir. Bu sayede, dinin menşeine dair mevcut teorilerin aynı bilgi kaynakları üzerinden üretilen yorumlarının tutarsızlığını ortaya koyarken diğer yandan farkında olmadan ilkel monoteizm düşüncesi örneğinde olduğu üzere çağdaş apolojik literatürün gelişmesine katkı sağlayacaktır
Din Çalışmaları Viktorya Dönemi Andrew Lang Dinin Kökeni Yüce Varlıklar
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dini Araştırmalar (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Nisan 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 23 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 7 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 1 Sayı: 1 |
Dinler Tarihi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.