When we talk about morality, we are talking about religion itself. Religion is morality and morality is religion. So, whoever is morally superior, is also religiously superior. That is why morality leads to faith, and faith leads to morality.
The great status morality has in Islamic understanding is evident in its strong affinity to important discussions in Islamic jurisprudence (uṣūl al-fiqh). Morality governs all cases of Islamic law (al-masāʾil fiqhiyya); there is no case of the Islamic law that is not governed by morality. It is not possible to achieve the objectives of al-masāʾil al-fiqhiyya unless governed by morality.
Speaking of the relationship between morality and objectives of sharia (maqāṣid al-sharīʿa) is important, for they have a strong and inseparable relationship. Morality is maqāṣid and maqāṣid is morality, as the five major necessities within the objectives of sharia are moral, and they can only be preserved through morality.
Hence, the recent discussion of “moralizing maqāṣid”—as in Dr. Taha Abdelrahman’s work—needs to be reconsidered since the morality of maqāṣid and the maqāṣid-ness or morality are well known. Some also talked about morality and its relationship to the major necessities of maqāṣid al-sharīʿa.
Morality Islamic law (Fiqh) Islamic jurisprudence(uṣūl al-fiqh) Maqasid activation
Biz ahlak hakkında konuşurken aslında dinin kendisi hakkında konuşuyoruz.Din ahlaktır, ahlak da dindir. Kim ahlakta senin önünde ise o kişi dinde de senin öndedir. Bu nedenle ahlak imana, iman da ahlaka götürür.
Ahlakın islami tasavvurda önemli bir yer tutmasının sebebi “fıkıh usulü” ilmindeki mühim meselelerle çok sıkı bir ilişki içinde olmasıdır. Ahlâk, İslam fıkhının meselelerine hakim bir fenomendir. Hiçbir “fıkıh meselesi” ahlaktan kopuk değildir, ahlâk hesaba katılmadıkça makasıda ulaşmak mümkün değildir.
Makasıdın ahlak ile ahlakın da makasıd ile ilişkisini konuşmak çok mühimdir. Aralarında güçlü ve ayrılmaz bir ilişki olduğu için; ahlâk Makasıdır, Makasıd da ahlâktır. Öyle ki Makasıd'daki beş küllî zaruriyyat, ahlâkî zaruretlerdir. Bu beş külli zaruriyyat ahlak olmadan korunamaz. Ahlakın gerçekleştirilmesi, ahlaka riayet, ahlakın muhafazası, ahlaktan yardım almak hepsi Makasıdın bir parçası sayılır.
Bu noktadan hareketle alimlerin “Şeriatın makasıdını tespit etme” fikrinden bahsetmeleri, makasıdı ahlakla boyamak anlamına gelmektedir, bu Dr.Taha Abdurrahman'ın tercih ettiği görüştür. Bu görüş tekrardan değerlendirilmeyi hak etmektedir çünkü makasıdın ahlakiliği sabittir, ahlakın da makasıt oluşu malumdur. Diğerleri ise ahlak ile ahlakın makasıd-ı şeria'daki külli zaruriyyat ile ilişkisinden bahsetmişlerdir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 16 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 5 |
Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İlahiyat Fakültesi bünyesinde 2021 yılından beri faaliyet gösteren uluslararası, bilimsel ve hakemli dergi.
Yılda iki sayı olarak (Haziran-Aralık) yayımlanır.
İletişim: erdem.ozturk@hbv.edu.tr & okan.uzunoz@hbv.edu.tr & dinveinsan@hbv.edu.tr
Din ve İnsan Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.