Products containing religious symbols are transformed into objects of symbolic consumption with the meanings they carry on special occasions and are commodified as tools of religious marketing. Based on this point, the present study aims to demonstrate how symbols with religious meanings are commodified and used for symbolic consumption on special occasions. The study is significant as it shows how symbolic consumption is encouraged by associating the meaning of special occasions with religious symbols. Using a purposive sampling method, the study conducted a semiotic analysis of selected items: a prayer rug with a heart pattern, a pen inscribed with the basmala, an Elif- Vav necklace, and a Fatıma's Hand led lamp. The analyses revealed that heart patterns embroidered on prayer rugs establish an association between religion and love, turning the rugs into symbols of love on valentine's day. Wishes for goodness or messages of prestige intended for occasions like teacher's day or father's day are attributed to individuals using pens inscribed with the basmala. The Elif-Vav necklace, formed by combining two Arabic letters, symbolizes elegance through the Elif letter and loyalty through the Vav letter, with their union representing continuity. The meanings associated with these Arabic letters are presented as gifts for women on special occasions. The symbol of Fatıma's Hand, representing abundance and protection from the evil eye, is transformed into a giftable lamp and put up for sale.The meanings expressed by religious symbols are attributed to religiously themed objects on special occasions, assigning the spiritual value of the symbols to the users of these products. Thus, religion and its symbols are commodified and turned into tools for symbolic consumption.
Sociology of Religion Religion Symbolic consumption object Special occasions Semiotics
Dini semboller içeren ürünler, özel günlerde taşıdıkları anlamlarla sembolik tüketim nesnesine dönüştürülmekte ve din pazarlamanın bir aracı olarak metalaştırılmaktadır. Bu noktadan hareketle mevcut çalışmada, dinin anlam içerikli simgelerinin özel günlerde metalaştırılarak sembolik tüketim amacıyla kullanıldığını göstermek amaçlanmaktadır. Çalışma, özel günlerin anlamıyla dini simgeler arasında özdeşim kurularak sembolik tüketimin teşvik edildiğini göstermesiyle önemlidir. Çalışma, amaçlı örnekleme yöntemiyle seçilen; kalp desenli seccade, besmele yazılı kalem, Elif Vav kolye, Fatıma Ana Eli led lambanın göstergebilimsel analizi ile gerçekleştirilmiştir. Analizler sonucunda, seccadelerin üzerine kalp deseni işlendiği, din ve aşk arasında özdeşim kurularak seccadelerin sevgililer gününde aşkın simgesine dönüştürüldüğü görülmektedir. Öğretmenler veya babalar günü için temenni edilen hayır dilekleri veya itibar içerikli mesajlar, besmele yazılı kalem üzerinden ürünü kullanacak kişilere atfedilmektedir. İki Arap harfinin birleşimiyle oluşan Elif Vav kolyesinin, Elif harfi zarifliğin, Vav harfi sadakatin simgesidir, iki kolyenin birleşimi devamlılığın göstergesidir. Arap harflerinin taşıdığı bu anlamlar özel günlerde kadınlara hediyeler aracılığıyla sunulmaktadır. Fatıma Ana Eli işaretinin bereket, nazardan koruma anlamları üzerinden hediyelik lambaya dönüştürülerek satışa sunulduğu görülmektedir. Dini simgelerin ifade ettiği anlamlar, özel günlerde dini motifli nesnelere yüklenerek sembollerin manevi değeri, ürünleri kullanacak kişilere atfedilmekte, böylelikle din ve dini simgeler sembolik tüketim aracına dönüştürülerek metalaştırılmaktadır.
Din Sosyolojisi Sembolik tüketim Din Özel günler Nesne Göstergebilim
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Din Sosyolojisi, Dini Araştırmalar (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 24 Haziran 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 1 Aralık 2024 |
| Kabul Tarihi | 27 Mart 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 9 |
Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İlahiyat Fakültesi bünyesinde 2021 yılından beri faaliyet gösteren uluslararası, bilimsel ve hakemli dergi.
Yılda iki sayı olarak (Haziran-Aralık) yayımlanır.
İletişim: erdem.ozturk@hbv.edu.tr & alperen.saz@hbv.edu.tr & dinveinsan@hbv.edu.tr
Din ve İnsan Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.