This study approaches the phenomenon of the hijra, which holds a central position in Islamic history, not merely as a geographical relocation or a historical event, but as a multifaceted, conscious, and civilization-building element. Using hadith literature as its primary source and employing a sociological approach, this analytical work argues that the hijra was a foundational project that enabled the transition from the fragmented structure of the Jāhiliyya period, characterized by bedouinism (badāwah) and tribal solidarity (asabiyyah), to a civil, institutional, and orderly social life. In this context, while the hijra transforms the individual through its spiritual dimension of “abandoning evil”, on a societal level, it established a sense of community and ummah in place of tribal loyalties. This new societal model established in Medina actualized the foundational elements of civilization, such as law, brotherhood, and unity (wahdah). The greatest threats to this civilizational project are sedition (fitnah) and discord (tafriqah). Fitnah and tafriqah are regarded as sociological crises that disrupt the social and political order established by the hijra, lead to social dissolution, and carry the potential for a return to bedouinism. Indeed, the prohibition mentioned in the hadiths against “reverting to bedouinism after the hijra” is analyzed as a crucial measure aimed at preserving this civilizational project.
yok
Bu çalışma, İslam tarihinde merkezi bir konuma sahip olan hicret olgusunu, coğrafi bir mekân değişikliği veya tarihsel bir olay olmanın ötesinde; çok yönlü, bilinçli ve medeniyet kurucu bir unsur olarak ele almaktadır. Hadis literatürünü temel kaynak olarak kullanan ve sosyolojik bir yaklaşımla konuyu inceleyen bu analitik çalışma, hicretin Câhiliye döneminin karakteristik özelliği olan bedevîlik ve asabiyet temelli parçalanmış yapıdan; medenî, kurumsal ve düzenli bir toplumsal hayata geçişi sağlayan temel bir proje olduğunu savunmaktadır. Bu bağlamda hicret, “kötülüğü terk etme” şeklindeki manevi boyutuyla bireyi dönüştürürken, toplumsal düzeyde ise kabile bağlarının yerine cemaat ve ümmet bilincini tesis etmiştir. Medine’de kurulan bu yeni toplum modeli; hukuk, kardeşlik ve vahdet gibi medeniyetin kurucu öğelerini hayata geçirmiştir. Fitne ve tefrika bu medeniyet projesinin en büyük tehditleri arasında yer almaktadır. Fitne ve tefrika, hicret ile kurulan sosyal ve siyasi düzeni bozan, toplumsal çözülmeye yol açan ve bedeviliğe geri dönüş potansiyeli taşıyan sosyolojik krizler bir olarak görülmektedir. Nitekim hadislerde geçen “hicretten sonra bedevileşme” yasağı da bu medeniyet projesini korumaya yönelik önemli bir tedbir olarak analiz edilmektedir.
yok
yok
yok
Selam ve dua ile. hayırlı çalışmalar
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Din Sosyolojisi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Proje Numarası | yok |
| Gönderilme Tarihi | 28 Temmuz 2025 |
| Kabul Tarihi | 1 Ekim 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 9 |