Bu makalede
pazar kural ve değerlerini vurgulayan uygulamalı hisbe literatürünün Doğu İslam
dünyasında kaleme alınmış ve günümüze ulaşmış ilk örneklerinden biri olan
Abdurrahman b. Nasr eş-Şeyzerî'nin Nihâyetü'r-rütbe fî talebi'l-hisbe (Hisbe Arayışında Son
Düzey) başlıklı eseri incelenmiştir. Genel tüketiciyi koruma amacını her
fırsatta dışa vuran Şeyzerî, kitabında bireysel iş ve üretici / satıcı
davranışlarının sınıflandırılmasını ve incelenmesini mümkün kılan hukukî ve ahlakî
ilkelerin yanı sıra uygulamalı bir değerler sistemini de açıkça ortaya
koymaktadır. Zira aslen ekonomiyi rayına oturtmak isteyen bir iktisat bilimi
ahlakı tanımalı, işleri yoluna koymayı dileyen bir ekonomi de ahlaklı
olmalıdır. Bireyin davranışları da –özellikle kişiliğini yansıtmaları bakımından– ahlak boyutu dışlanarak anlaşılamaz.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |