BibTex RIS Kaynak Göster

Ebeveyn ve Öğretmenlerin Konuşma Bozukluklarına Yönelik Tutum ve Bilgileri: Lefkoşa Örneklemi

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 31 - 49, 01.04.2018

Öz

Giriş: Çalışmanın amacı, Lefkoşa örneklemi ile KKTC’de konuşma bozukluğu olan ve olmayan çocukların ebeveyn ve öğretmenlerinin konuşma bozukluklarına yönelik tutum ve bilgilerini belirleyebilmektir. Yöntem: Toplam 191 katılımcıdan 34’ü konuşma bozukluğu olan çocukların ebeveyni, 57’si konuşma bozukluğu olmayan çocukların ebeveyni, 64’ü konuşma bozukluğu olan öğrencisi bulunan öğretmen, 36’sı konuşma bozukluğu olan öğrencisi bulunmayan öğretmenden oluşmaktadır. Çalışma betimsel bir araştırma olup veri toplama aracı olarak Toğram ve Maviş’in (2009) çalışmasında yer alan “Dil ve Konuşma Bozukluklarına Yönelik Tutum ve Bilgi Anketi” kullanılmıştır. Anket ile ebeveyn ve öğretmenlerden oluşan katılımcı grupların, konuşma bozukluğu olan çocukların akademik/sosyal başarısına yönelik tutumları ve konuşma bozukluklarının nedenleri ve terapisine yönelik düşünceleri betimlenmiştir. Toplanan veriler her grubun konuya ilişkin bilgisini ortaya koymak için karşılaştırılmıştır. Sonuç ve tartışma: Araştırmanın sonucunda konuşma bozukluğu olan ve olmayan gruplardaki ebeveyn ve öğretmenlerin konuşma bozukluğu olan çocuğun akademik/sosyal başarısı ve terapi gereksinimleri hakkındaki tutumlarının anlamlı olarak farklılaşmadığı bulunmuştur. Ayrıca, dil ve konuşma bozukluklarının nedenleri ve terapi eksikliklerine yönelik bilgilerinde grupların öncelikli sıralamalarının da farklılaşmadığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Carroll, C. (2010). “It's not everyday that parents get a chance to talk like this”: Exploring parents' perceptions and expectations of speech-language pathology services for children with intellectual disability . International Journal of Speech Language Pathology., 12 (4), 352-361.
  • Çelebi, F. (2005). Dil ve Konuşma Terapisi Hizmetlerine Yönelik Ebeveyn Tutumlarının Belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Glogowska, M., Campbell, R. (2000). Investigating parental views of involvement in pre-school speech and language therapy. International Journal of Language Communication Disorders.,35 (3), 391–405.
  • Hall, D.M., Elliman, D. (2003). Health for all children (4. Basım) Oxford: Oxford University Press.
  • Keilmann A., Braun L., Napiontek D. (2004). Emotional Satisfaction of Parents and Speech-Language Therapists With Outcome of Training intervention in Children with Speech and Language Disorders. Folia Phoniatrica et Logopaedica.,56 (1), 51-61.
  • Law, J. (2000). Intervention for children with communication difficulties. In J. Law, A. Parkinson, and R. Tamhne, Communication difficulties in children (pp. 135-151). Abingdon: Radcliffe Medical Press.
  • Marshall, J., Ralph, S., Palmer, S. (2002). ‘I wasn’t trained to work with them’: mainstream teachers’ attitudes to children with speech and language difficulties. International Journal of Inclusive Education., 6 (3), 199–215
  • Maviş, I., Toğram, B., Akyüz-Toğram, A. (2005). Okulöncesi ve ilköğretim öğretmenlerinin dil ve konuşma bozukluklarına yönelik görüşleri . Ankara: XV. Ulusal Özel Eğitim Kongresi’nde sunulmuş bildiri.
  • McLeod, S., Daniel, G., Barr, J. (2012). ‘‘When he’s around his brothers . . . he’s not so quiet’’: The private and public worlds of school-aged children with speech sound disorder. Journal of Communication Disorders, 46 (1), 70-83.
  • Nungesser, N.R., Watkins, R.V. (2005). Preschool teachers’ perceptions and reactions to challenging classroom behavior: implications for speech-language pathologists. Language, Speech and Hearing Services in Schools ,36 (2), 139-151.
  • Özdemir, S., St. Louis, K., Topbaş, S. (2011). Stuttering attitudes among Turkish family generations and neighbors from representative samples. Journal of Fluency Disorder, 36 (4), 318-333.
  • Pachigar, V., Stansfield, J., Goldbart, J. (2011). Beliefs and Attitudes of Primary School Teachers in Mumbai, India Towards Children Who Stutter. International Journal of Disability, Development and Education., 58 (3), 287-302.
  • Reid, J., Millar, S., Tait, L., Donaldson, M., Grieve, R., Dean, E., Thomson, G. (1995). The role of the speech and language therapist in the education of children with special educational needs. International Journal of Language & Communication Disorders,, 30 (1), 534-545.
  • Safwat, R., Sheikhany, A. (2014). Parental attitudes and knowledge of stuttering. The Egyptian Journal of Otolaryngology, 30 (2), 151-156.
  • Türköz, N. (2005). Öğretmenlerin kekeme öğrenciye ve kekeleyen öğrencinin ebeveynine karşı tutumların betimlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Toğram, B., Maviş, İ. (2009). Aileler, Öğretmenler ve Dil ve Konuşma Terapistlerinin Çocuklardaki Dil ve Konuşma Bozukluklarına Yönelik Tutum ve Bilgilerinin Değerlendirilmesi. Özel Eğitim Dergisi, 10 (1), 71-85.

Attıtudes and Knowledge of Parents and Teachers About Speech Disorders: Nicosia Sample

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 31 - 49, 01.04.2018

Öz

Introduction: Parents' participation in monitoring their children's health and development is important. Understanding parental opinions is crucial in determining parental roles and attitudes and for early identification of problems/disorders in children (Hall ve Elliman, 2003). Knowing the attitudes of parents and teachers towards speech and language intervention programs improves the effectiveness of the program, increases its productivity, shortens the process and ensures cooperation (Çelebi, 2005). In order to parent/teacher involvement to be effective and continuous, parent/teachers’ attitudes towards speech and language disorders must be identified. Turkey and many other countries have carried out studies to determine the attitudes of parents and teachers regarding speech therapy, however, no such study was undertaken in the TRNC. The aim of this study was, to assess attitudes and knowledge of parents and teachers of children with and without speech disorder in Nicosia, TRNC. Method: The total number of participants was 191; 34 parents of children with a speech disorder, 57 parents of children without a speech disorder, 64 teachers who had at least one student with

Kaynakça

  • Carroll, C. (2010). “It's not everyday that parents get a chance to talk like this”: Exploring parents' perceptions and expectations of speech-language pathology services for children with intellectual disability . International Journal of Speech Language Pathology., 12 (4), 352-361.
  • Çelebi, F. (2005). Dil ve Konuşma Terapisi Hizmetlerine Yönelik Ebeveyn Tutumlarının Belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Glogowska, M., Campbell, R. (2000). Investigating parental views of involvement in pre-school speech and language therapy. International Journal of Language Communication Disorders.,35 (3), 391–405.
  • Hall, D.M., Elliman, D. (2003). Health for all children (4. Basım) Oxford: Oxford University Press.
  • Keilmann A., Braun L., Napiontek D. (2004). Emotional Satisfaction of Parents and Speech-Language Therapists With Outcome of Training intervention in Children with Speech and Language Disorders. Folia Phoniatrica et Logopaedica.,56 (1), 51-61.
  • Law, J. (2000). Intervention for children with communication difficulties. In J. Law, A. Parkinson, and R. Tamhne, Communication difficulties in children (pp. 135-151). Abingdon: Radcliffe Medical Press.
  • Marshall, J., Ralph, S., Palmer, S. (2002). ‘I wasn’t trained to work with them’: mainstream teachers’ attitudes to children with speech and language difficulties. International Journal of Inclusive Education., 6 (3), 199–215
  • Maviş, I., Toğram, B., Akyüz-Toğram, A. (2005). Okulöncesi ve ilköğretim öğretmenlerinin dil ve konuşma bozukluklarına yönelik görüşleri . Ankara: XV. Ulusal Özel Eğitim Kongresi’nde sunulmuş bildiri.
  • McLeod, S., Daniel, G., Barr, J. (2012). ‘‘When he’s around his brothers . . . he’s not so quiet’’: The private and public worlds of school-aged children with speech sound disorder. Journal of Communication Disorders, 46 (1), 70-83.
  • Nungesser, N.R., Watkins, R.V. (2005). Preschool teachers’ perceptions and reactions to challenging classroom behavior: implications for speech-language pathologists. Language, Speech and Hearing Services in Schools ,36 (2), 139-151.
  • Özdemir, S., St. Louis, K., Topbaş, S. (2011). Stuttering attitudes among Turkish family generations and neighbors from representative samples. Journal of Fluency Disorder, 36 (4), 318-333.
  • Pachigar, V., Stansfield, J., Goldbart, J. (2011). Beliefs and Attitudes of Primary School Teachers in Mumbai, India Towards Children Who Stutter. International Journal of Disability, Development and Education., 58 (3), 287-302.
  • Reid, J., Millar, S., Tait, L., Donaldson, M., Grieve, R., Dean, E., Thomson, G. (1995). The role of the speech and language therapist in the education of children with special educational needs. International Journal of Language & Communication Disorders,, 30 (1), 534-545.
  • Safwat, R., Sheikhany, A. (2014). Parental attitudes and knowledge of stuttering. The Egyptian Journal of Otolaryngology, 30 (2), 151-156.
  • Türköz, N. (2005). Öğretmenlerin kekeme öğrenciye ve kekeleyen öğrencinin ebeveynine karşı tutumların betimlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Toğram, B., Maviş, İ. (2009). Aileler, Öğretmenler ve Dil ve Konuşma Terapistlerinin Çocuklardaki Dil ve Konuşma Bozukluklarına Yönelik Tutum ve Bilgilerinin Değerlendirilmesi. Özel Eğitim Dergisi, 10 (1), 71-85.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA59AM62UD
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

İmge Bora Bu kişi benim

Bülent Toğram Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bora, İ., & Toğram, B. (2018). Ebeveyn ve Öğretmenlerin Konuşma Bozukluklarına Yönelik Tutum ve Bilgileri: Lefkoşa Örneklemi. Dil Konuşma Ve Yutma Araştırmaları Dergisi, 1(1), 31-49.
AMA Bora İ, Toğram B. Ebeveyn ve Öğretmenlerin Konuşma Bozukluklarına Yönelik Tutum ve Bilgileri: Lefkoşa Örneklemi. DKYAD. Nisan 2018;1(1):31-49.
Chicago Bora, İmge, ve Bülent Toğram. “Ebeveyn Ve Öğretmenlerin Konuşma Bozukluklarına Yönelik Tutum Ve Bilgileri: Lefkoşa Örneklemi”. Dil Konuşma Ve Yutma Araştırmaları Dergisi 1, sy. 1 (Nisan 2018): 31-49.
EndNote Bora İ, Toğram B (01 Nisan 2018) Ebeveyn ve Öğretmenlerin Konuşma Bozukluklarına Yönelik Tutum ve Bilgileri: Lefkoşa Örneklemi. Dil Konuşma ve Yutma Araştırmaları Dergisi 1 1 31–49.
IEEE İ. Bora ve B. Toğram, “Ebeveyn ve Öğretmenlerin Konuşma Bozukluklarına Yönelik Tutum ve Bilgileri: Lefkoşa Örneklemi”, DKYAD, c. 1, sy. 1, ss. 31–49, 2018.
ISNAD Bora, İmge - Toğram, Bülent. “Ebeveyn Ve Öğretmenlerin Konuşma Bozukluklarına Yönelik Tutum Ve Bilgileri: Lefkoşa Örneklemi”. Dil Konuşma ve Yutma Araştırmaları Dergisi 1/1 (Nisan 2018), 31-49.
JAMA Bora İ, Toğram B. Ebeveyn ve Öğretmenlerin Konuşma Bozukluklarına Yönelik Tutum ve Bilgileri: Lefkoşa Örneklemi. DKYAD. 2018;1:31–49.
MLA Bora, İmge ve Bülent Toğram. “Ebeveyn Ve Öğretmenlerin Konuşma Bozukluklarına Yönelik Tutum Ve Bilgileri: Lefkoşa Örneklemi”. Dil Konuşma Ve Yutma Araştırmaları Dergisi, c. 1, sy. 1, 2018, ss. 31-49.
Vancouver Bora İ, Toğram B. Ebeveyn ve Öğretmenlerin Konuşma Bozukluklarına Yönelik Tutum ve Bilgileri: Lefkoşa Örneklemi. DKYAD. 2018;1(1):31-49.