BibTex RIS Kaynak Göster

Yetişkin Bireylerde Yaş, Eğitim ve Cinsiyet Değişkenlerinin Okuma Hızına Etkisi

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 162 - 178, 01.08.2018

Öz

Giriş: Oldukça karmaşık bir işlem olan okuma; “yazılı sembolleri tanımak ve bunları anlayarak yorumlamak” şeklinde tanımlanmakta ve görme, anımsama ve anlamlandırma olmak üzere üç aşamadan oluşmaktadır (Talmaç, 2013). Okuma akıcılığı, temel olarak, okuma hızının arttırılması ile elde edilir; bu da, kişilerin sözcük çözümlemeden çok metni anlamaya odaklanmalarını sağlar (Chang ve Anna, 2010). Araştırmanın amacı, belirli yaş aralıklarında yer alan (20-35, 36-45, 46-55, 56+) yetişkinlerin akıcı okuma hızı puanlarının incelenmesi ve akıcı okuma hızı puanlarının cinsiyet, yaş ve eğitim değişkenlerine göre karşılaştırılmasıdır. Yöntem: Araştırma ilişkisel tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Verilerin analiz edilmesinde t-testi ve ANOVA analiz teknikleri kullanılmıştır. Bu araştırma Mersin, Elazığ, Ordu ve Eskişehir olmak üzere Türkiye’nin 4 ili ve Kıbrıs’taki katılımcılarla gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya 4 yaş grubuna ayrılan 28’i kadın, 27’si erkek olmak üzere 55 kişi katılmıştır. Okuma hızı, katılımcıların tanıdık olmadıkları bir metin kullanılarak hesaplanmıştır. Bulgular: Katılımcıların, yaş aralıkları (F = 4,844, p < 0,01) ve eğitim durumları açısından okuma hızları arasında anlamlı farklılık saptanmıştır (F = 5,499, p < 0,01). Katılımcıların cinsiyetlerine göre ise okuma hızlarında bir farklılık olmadığı belirlenmiştir (p > 0,05). Sonuç: Okuma hızı üzerine yaş, eğitim ve cinsiyetin etkisinin araştırıldığı bu çalışmada, yaş aralıklarına göre yapılan karşılaştırmada, yalnızca 20-35 yaş aralığındaki katılımcılar ile 46-55 yaş aralığındaki katılımcılar arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur (p < 0,01). 20-35 yaş aralığındaki katılımcıların dakikada okudukları hece sayısı ortalaması; 46-55 yaş aralığındaki katılımcıların okudukları hece sayısı ortalamasından fazladır.

Kaynakça

  • Başaran, M. (2013). Okuduğunu anlamanın bir göstergesi olarak akıcı okuma [Reading fluency as an indicator of reading comprehension]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13, 2277– 2290.
  • Burgess, S.R., Hecht, S.A., & Lonigan, C.J. (2002). Relations of the home literacy environment (HLE) to the development of reading-related abilities: A one-year longitudinal study. Reading Research Quarterly, 37, 408–426.
  • Carver, R. P. (1983). Is reading rate constant or flexible? Reading Research Quarterly, 18, 2, 190–215.
  • Carver, R. P. (1990). Reading rate: a review of research and theory. San Diego, CA: Academic Press.
  • Chang, Anna C-S ve College, Hsing-Wu (2010). The effect of a timed reading activity on EFL learners: Speed, comprehension, and perceptions. Reading in a Foreign Language, 22(2): 284-303.
  • Erden, G., Kurdoğlu, F., Uslu, R. (2002). İlköğretim Okullarına Devam Eden Türk Çocuklarının Sınıf Düzeylerine Göre Okuma Hızı ve Yazım Hatalar Normlarının Geliştirilmesi, Türk Psikiyatri Dergisi, 13(1):5-13.
  • Fraser, C. A. (2007). Reading rate in L1 Mandarin Chinese and L2 English across five reading tasks. The Modern Language Journal, 91, 3, 372–394.
  • Grabe, W. (2009). Reading in a second language: Moving from theory to practice. New York, NY: Cambridge University Press.
  • Huang, Y.M, & Liang, T.M. (2015). A Technique for Tracking the Reading Rate to idendifity the e-book Reading Behaviors and Comprehension Outcomes of Elementary School Students, British Journal of Educational Technology 47, 864-876.
  • Jodai, H. (2011). Reading rate and Comprehension. Gulian University-IRAN.
  • Joshi, R. M. & Aaron, P. G. (2000). The component model of reading: simple view of reading made a little more complex. Reading Psychology, 21, 2, 85–97.
  • Kuhn, M. R., & Stahl, S. A. (2003). Fluency: A review of developmental and remedial practices. Educational Psychology, 95, 3-21.
  • Meyer, B. R, 8c Rice, G. E. (1989). Prose processing in adulthood: The text, the reader, and the task. In L. W. Poon, D.
  • Meyer, M. S. (1999). Repeated reading to enhance fluency: Old approaches and new directions. Annals of Dyslexia, 49, 283-306.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook (2nd Ed). California: Sage Publications.
  • O’Reilly, R. P. (1990). An analysis of reading rates in college students. Reading Research and Instruction, 29(2). 1-11.
  • Özmen, R. (2015). Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerin Okuma Hızlarının Metinlerde Karşılaştırılması, Eğitim ve Bilim Dergisi, 30(136), 25-30.
  • Raikes, H., Alexander Pan, B., Luze, G., Tamis-LeMonda, C. S., Brooks-Gunn, J., Constantine, J., Tarullo, L. B, Raikes, H. A., Rodriguez E. T. (2006). Mother–child bookreading in low-income families: Correlates and outcomes during the first three years of life. Child Development, 77, 924–953.
  • Rayner K, Schotter E. R., Masson M. E., Potter M. C., Treiman R. (2016). So much to read, so little time: how do we read, and can speed reading help? Psychol Sci Public Interest. 17(1):4-3.
  • Talmaç, M. A. (2013). Hızlı okuma ve anlama teknikleri. Adana: Hakan Ofset Matbaacılık.
  • Bakar, M. (2015). Okuma ve Aleksiler, Davranış Nörolojisi, ed. Tanrıdağ, O. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2015.
  • Trauzettel-Klosinski, S.; Dietz, K. (2012)."Standardized Assessment of Reading Performance: The New International Reading Speed Texts IReST". Investigative Ophthalmology & Visual Science 53 (9).

Effects of Age, Education and Gender on Reading Speed of Adults

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 162 - 178, 01.08.2018

Öz

Introduction:Reading is a complex process which synthesise visual and mental processes. Skilled readers read quickly, averaging 200 to 400 words per minute. Reading speed is one of the components of fluent reading and wtih age as reading becomes less effortful the mental resources for comprehension increases.Fluent readers are expected to read at an appropriate rate of speed for their age or grade level (usually measured in words per minute or wpm). They are thought to be able to scan 3+ words ahead when reading aloud, and maintain smooth visual tracking line to line while reading. Reading speed has a positive corelation with reading comprehension (Joshi & Aaron, 2000). The aim of this study was to determine the reading speed of adults with age ranges between 20-35, 36-45, 46-55, 56+ and comparing the results according to their gender, age and educational level. Method: The study was carried out according to the relational screening model. 28 female and 27 male (total 55 individuals) participated in the study from Mersin, Elazığ,Ordu, Eskişehir and Kıbrıs. 16 of the paticipants were in the age range of 20-35, 12 of them were in the range of 36-45, 13 of them were in the range of 46-55 and 14 of them were in the age range of 56+. They all can read and they did not have any kind of neurological disorder. They were not blind either. 16 participants were primary school graduate, 6 of them were secondary school graduate, 16 of them were high school graduate, 4 of them were upper secondary education graduate and 13 of them had a bachelor’s degree. Reading speeds of the participants were assessed by a reading passage that participants had never seen before. How many syllables they had read in a minute was calculated and analyzed by using t-test and ANOVA according to gender, age and education. Results: There was a significant difference between the reading speeds of participants according to the age groups (F = 4,844, p < 0, 01). The reading speed decreases while the participants get older. There was also a difference between groups with regard to educational level (F = 5,499, p < 0, 01). Bachelor’s degree graduates read faster than the rest of the participants; yet, reading speeds of participants did not differ according to their gender (p>0.05)

Kaynakça

  • Başaran, M. (2013). Okuduğunu anlamanın bir göstergesi olarak akıcı okuma [Reading fluency as an indicator of reading comprehension]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13, 2277– 2290.
  • Burgess, S.R., Hecht, S.A., & Lonigan, C.J. (2002). Relations of the home literacy environment (HLE) to the development of reading-related abilities: A one-year longitudinal study. Reading Research Quarterly, 37, 408–426.
  • Carver, R. P. (1983). Is reading rate constant or flexible? Reading Research Quarterly, 18, 2, 190–215.
  • Carver, R. P. (1990). Reading rate: a review of research and theory. San Diego, CA: Academic Press.
  • Chang, Anna C-S ve College, Hsing-Wu (2010). The effect of a timed reading activity on EFL learners: Speed, comprehension, and perceptions. Reading in a Foreign Language, 22(2): 284-303.
  • Erden, G., Kurdoğlu, F., Uslu, R. (2002). İlköğretim Okullarına Devam Eden Türk Çocuklarının Sınıf Düzeylerine Göre Okuma Hızı ve Yazım Hatalar Normlarının Geliştirilmesi, Türk Psikiyatri Dergisi, 13(1):5-13.
  • Fraser, C. A. (2007). Reading rate in L1 Mandarin Chinese and L2 English across five reading tasks. The Modern Language Journal, 91, 3, 372–394.
  • Grabe, W. (2009). Reading in a second language: Moving from theory to practice. New York, NY: Cambridge University Press.
  • Huang, Y.M, & Liang, T.M. (2015). A Technique for Tracking the Reading Rate to idendifity the e-book Reading Behaviors and Comprehension Outcomes of Elementary School Students, British Journal of Educational Technology 47, 864-876.
  • Jodai, H. (2011). Reading rate and Comprehension. Gulian University-IRAN.
  • Joshi, R. M. & Aaron, P. G. (2000). The component model of reading: simple view of reading made a little more complex. Reading Psychology, 21, 2, 85–97.
  • Kuhn, M. R., & Stahl, S. A. (2003). Fluency: A review of developmental and remedial practices. Educational Psychology, 95, 3-21.
  • Meyer, B. R, 8c Rice, G. E. (1989). Prose processing in adulthood: The text, the reader, and the task. In L. W. Poon, D.
  • Meyer, M. S. (1999). Repeated reading to enhance fluency: Old approaches and new directions. Annals of Dyslexia, 49, 283-306.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook (2nd Ed). California: Sage Publications.
  • O’Reilly, R. P. (1990). An analysis of reading rates in college students. Reading Research and Instruction, 29(2). 1-11.
  • Özmen, R. (2015). Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerin Okuma Hızlarının Metinlerde Karşılaştırılması, Eğitim ve Bilim Dergisi, 30(136), 25-30.
  • Raikes, H., Alexander Pan, B., Luze, G., Tamis-LeMonda, C. S., Brooks-Gunn, J., Constantine, J., Tarullo, L. B, Raikes, H. A., Rodriguez E. T. (2006). Mother–child bookreading in low-income families: Correlates and outcomes during the first three years of life. Child Development, 77, 924–953.
  • Rayner K, Schotter E. R., Masson M. E., Potter M. C., Treiman R. (2016). So much to read, so little time: how do we read, and can speed reading help? Psychol Sci Public Interest. 17(1):4-3.
  • Talmaç, M. A. (2013). Hızlı okuma ve anlama teknikleri. Adana: Hakan Ofset Matbaacılık.
  • Bakar, M. (2015). Okuma ve Aleksiler, Davranış Nörolojisi, ed. Tanrıdağ, O. Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2015.
  • Trauzettel-Klosinski, S.; Dietz, K. (2012)."Standardized Assessment of Reading Performance: The New International Reading Speed Texts IReST". Investigative Ophthalmology & Visual Science 53 (9).
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA42GG25SZ
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Eda İyigün Bu kişi benim

Melike Bekircan Bu kişi benim

İlknur Maviş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA İyigün, E., Bekircan, M., & Maviş, İ. (2018). Yetişkin Bireylerde Yaş, Eğitim ve Cinsiyet Değişkenlerinin Okuma Hızına Etkisi. Dil Konuşma Ve Yutma Araştırmaları Dergisi, 1(2), 162-178.