Introduction: School-failure is not related to a single factor, but it may be affected by multiple factors such as the general health status of the individual, his/her family and psycho-social environment, lack of academic skills, and economic conditions. Many studies have reported that children with epilepsy experience disabilities in language, cognitive and social-emotional development resulting in academic failure, regardless of the type and clinical features of epilepsy. Purpose: This study aimed to determine the underlying reasons for the academic difficulties of children with epilepsy by defining their language and cognitive abilities. Four children who were seen for school failure at a Speech and Language Therapy Clinic were included in the study. Method: The children were administered WISC-IV (Wechsler Intelligence Sale four Children-4), TODİL (a Turkish language test for school-age children-Topbaş and Güven, 2017), TAST (a Turkish non-word repetition test, Topbaş, Kaçar-Kütükçü, and Kopkallı-Yavuz, 2014). Also, audiological measurements such as pure tone audiometry, auditory brainstem response, acoustic immittance, speech audiometry test and otoacoustic emissions tests were performed. In addition to these procedures, 2 mathematical problems and Turkish reading and comprehension questions were given to participants. Information regarding the child's relationship with siblings and peers and the level of success in school lessons were also obtained from parents. Results: As a result of WISC-IV, Case 1 had scores indicating ‘mental retardation’, Case 2 and 4 had scores indicating ‘borderline intelligence’ and Case 3 had ‘below average’ level of intelligence. As for, TODİL, verbal language scores were measured as between ‘average’ and ‘below average’. In the TAST, none of the participants were close to the maximum score of the test. Comparing to reading and reading comprehension, mathematical abilities were affected severely. Reading speed was found to be within the normal range in all participants; they did not skip sounds, syllables, words, sentences or lines during reading. Even though some of the participants had to double-check their answers, comprehension questions were answered correctly. In math, the ability to transform the verbal mathematical problems into arithmetic operations, dividing and determining the number of groups and arithmetic operations (addition with carrying, subtracting decimals, multiplying and dividing) were negatively affected. As for audiological evaluations, there was no hearing impairment. No behavioral and social-emotional problems were reported. Conclusion: School success is affected by many factors. Although none of the participants have social and emotional problems, language and cognitive deficits were detected. These results support the idea that Speech and Language Therapists should be a part of comprehensive assessment and intervention process.
School failure epilepsy language impairment mental retardation
Amaç: Okul başarısızlığı tek bir nedene bağlı olmamakla birlikte, bireyin genel sağlık durumu, doğup büyüdüğü, içinde bulunduğu aile ve psiko-sosyal çevre, akademik beceri azlığı, ekonomik koşullar gibi pek çok faktörden etkilenebilmektedir. Birçok araştırmada epilepsi hastası çocukların epilepsinin tipi ve klinik özelliklerinden bağımsız olarak dil, bilişsel ve sosyal-duygusal gelişimde gerilik ve bunun sonucu olarak da akademik başarısızlık yaşadıkları bildirilmiştir. Bu çalışmada, Dil ve Konuşma Terapisi Kliniği’ne okul başarısızlığı nedeniyle başvuran epilepsi hastası çocukların dil ve bilişsel düzeylerini belirleyerek akademik güçlüklerin altında yatan nedenleri saptamak amaçlanmıştır. Yöntem: 4 epilepsili çocuğa WISC-IV, TODİL, TAST uygulanmış ve Saf Ses Odyometri, İşitsel Beyinsapı Cevabı, Akustik İmmitansmetri Testi Konuşma Odyometrisi, Otoakustik emisyon olmak üzere odyolojik ölçümler yapılmıştır. Ayrıca 2 farklı matematik problemi sunulmuş ve Türkçe metin okuma ve anlama soruları verilmiştir. Ailelerden çocuk hakkında kardeş ve akranlarla ilişkileri, okuldaki derslerde başarı düzeyi hakkında bilgiler elde edilmiştir. Bulgular: WISC-IV testinin sonuçlarına göre, olgu 1 ‘zihinsel engelli’ Olgu 2 ve 4 ‘sınır zekâ’ puan aralığındayken, Olgu 3 'düşük normal zekâ’ puan aralığındadır. Katılımcıların tümünde TODİL’de sözlü dil düzeyleri ‘Ortalama’ ve ‘Ortalama Altı’ olarak belirlenmiştir. TAST skorları incelendiğinde katılımcıların hiçbirinin maksimum değere yaklaşamadığı görülmüştür. Türkçe okuma ve okuduğunu anlama becerisine oranla matematiksel becerilerin daha fazla etkilendiği görülmüştür. Odyolojik değerlendirmeler sonucu katılımcılarda işitme kaybı tespit edilmemiştir. Katılımcıların aileleri tarafından Olgu 4 haricinde davranışsal ve sosyal-duygusal sorunlar bildirilmemiştir. Sonuç: Okul başarısı pek çok faktörden etkilenmektedir. Bu çalışmada katılımcıların tümünde sosyal ve duygusal açıdan sorunların bildirilmemiş olmasına rağmen dil ve bilişsel geriliklerin saptanmış olması, DKT’lerin okul başarısızlığı yaşayan çocukların değerlendirilme ve müdahale süreçlerinde görev almaları gerektiğini destekler niteliktedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Olgu Sunumu |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1 |
DKYAD Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.