Gösterilen bir nesne veya eylem resmini adlandırmak bazı temel bilişsel süreçleri gerektirir. Bu süreçler, resim ve sözcüklere ait görsel karmaşıklık, imgelenebilirlik, imgelem uyumu, sözcük sıklığı, tanıdıklık, ad uyumu ve edinim yaşı gibi psikodilbilimsel özelliklerden etkilenebilir. Amaç: Bu çalışmanın amacı, sözcüklere ait psikodilbilimsel değişkenlerden imgelenebilirlik, tanıdıklık ve öznel edinim yaşına yönelik 586 Türkçe sözcük için normatif verilerden oluşan psikodilbilimsel veritabanı sağlamaktır. Yöntem: İki yüz altı katılımcı 586 sözcüğün imgelenebilirlik, tanıdıklık/aşinalık, öznel edinim yaşı değerlerinin belirlenmesinde yer almıştır. Elde edilen veriler ışığında sözcüklerin imgelenebilirlik, tanıdıklık, öznel edinim yaşı değerleri belirlenmiş ve bu değişkenler arasındaki ilişkiler Spearman sıra korelasyon testi ile analiz edilmiştir. Bulgular: Yapılan analizler sonucunda 586 isim ve eylemin ortalama imgelenebilirlik, tanıdıklık/aşinalık, öznel edinim yaşı değerleri belirlenmiştir. İmgelenebilirlik değeri arttıkça, tanıdıklık değerinin de arttığı; diğer taraftan edinim yaşı arttığında hem imgelenebilirlik hem de tanıdıklık değerlerinin azaldığı görülmüştür. Sonuç: Çalışmadan elde edilen bulgular, daha erken edinilen sözcüklerin, zihinde daha kolay imgelemler yarattığını ve bu sözcüklerin daha geç öğrenilen sözcüklerden daha tanıdık olduğunu ortaya koymaktadır. Bu çalışma ile elde edilen veriler dil ve konuşma terapistlerine, dilbilimcilere ve ilgili alanda çalışan araştırmacılara önemli avantajlar sunmaktadır.
imgelenebilirlik tanıdıklık öznel edinim yaşı psikodilbilimsel veritabanı norm
Anadolu Üniversitesi
1509S632
Naming a picture of an object or action requires some basic cognitive processes; which can be affected by psycholinguistic parameters such as visual complexity, imageability, image agreement, word frequency, familiarity, name agreement, and objective/subjective age of acquisition (AoA). Imageability refers to how easily a word creates a mental image or not. Familiarity expresses the subjective frequency of being exposed to a word. In other words, how familiar a particular word is for someone. The subjective age of acquisition refers to the approximate age at which words are learned. Purpose: This is a normative database study that aims to determine the imageability, familiarity, and subjective age of acquisition ratings of the words planned to be included in the Turkish Version of Comprehensive Aphasia Test (CAT-TR), Auditory Comprehension Test-Turkish (IAT-TR), and Picture Naming Test-Turkish (RAT-TR). The present study aims to provide normative data for 586 Turkish words regarding the psycholinguistic variables mentioned above. Method: Two hundred-six participants have been involved in imageability, familiarity, and subjective age of acquisition tasks for 586 words. Whereas imageability and familiarity ratings have been measured with a 7-point Likert-type scale, age of acquisition ratings have been measured with a 5-point Likert-type scale. The mean, standard deviation, minimum-maximum values, and percentiles (25%, 75%) of 586 Turkish words have been calculated according to the variables of imageability, familiarity, and subjective age of acquisition. The correlations between these predictors have been analyzed with Spearman’s rank-order correlation test. Results: As a result of these analyses, it has been observed that when imageability ratings increase, familiarity ratings also increase; on the other hand, when AoA increases both imageability and familiarity ratings decrease. Conclusion: Findings obtained from this study reveal that words acquired earlier create images in the mind more easily and they are more familiar than words learned later. In conclusion, the imageability, familiarity, and subjective age of acquisition ratings of 586 words in Turkish have been determined and the relationship between the mentioned variables has been revealed. The word-based normative database for the Turkish words can be used in future studies by the researchers, as well as by speech and language therapists working with both children and adult clients with language impairments in their therapies.
imageability familiarity subjective age of acquisition psycholinguistic database norms
1509S632
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 1509S632 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 3 |
DKYAD Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.