By survey on the garden of Masnavi of Molana we reach to branches that under their shadows, Molana has exalted to heaven and listened to truth that manifest mystical and spiritual thoughts and epistemology of the learned man originated from spirituality and divine resources. In this article, we try to study the concept of superego and interpretations of superego by Molana. Superego is a new concept used in modern psychology. In Molana’s account, it is referd by titles like beloved, complete one, spiritual friend, and resource of secrets. It is an interested and drunken lover that by passing steps of catharsis, self discipline and mortification, sightseeing and leaving human traits has ascended eagerly from materiality to divinity by passing seven steps of exaltation
Mevlana’nın Mesnevi bahçesinde gezintiye çıktığımızda o bilge arifin serin gölgeli, dalları iç içe girmiş manevi güneşin suyuna kanmış rengarenk, taptaze, varlığını yaprak yaprak yüce göklere yükseltmiş; can kulağıyla marifet gerçeklerinin şarkısını dinleyen, bilgisizlik tozunu toprağını gönlünden ve gözünden temizleyip ışıldatmış ağacıyla karşılaşırız. Bu makalede “benlik ötesi” kavramı; Mevlana’nın onunla ilgili anlatımları; onun için sayıp döktüğü özellikler üzerinde durduk. “Benlik ötesi” yeni psikolojide kullanım alanı bulmuş yeni bir kelimedir. Ancak
Mevlana’ya göre o; “yanmış”, “ergin”, “tanrı dostu”, “gizemler
aslanı”… gibi nitelemelerle: eğitimle, özünü arındırma, riyazet,
beşeri nitelikleri terk etme adımlarıyla aşk ile yükselme yollarında
küçük evrenden kaçan, gönlünü kaptırmış, kendinden geçmiş biridir.
Diğer ID | JA93JJ32TU |
---|---|
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2014 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mart 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Sayı: 1 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License