Yapıbozumcu
tasarım anlayışının önde gelen isimlerinden Wolfgang Weingart, tipografinin tasarımcıya
sunduğu olanakları sonuna kadar kullananan, geleneksel İsviçre
Tipografisi’ndeki izleyiciye doğrudan ulaşan anlatım biçiminin aksine, daha subjektif
ve sezgiye dayalı bir sistem geliştirerek; etkili deneysel çalışmaları ile
İsviçre Tipografisi’nin geleneksel kurallarını tam anlamıyla yıkan önemli bir
isim olmuştur. Karmaşık
imajları üst üste monte etmek, imgelerle dokuları birlikte kullanmak, resimsel
imgelerle tipografiyi birleştirmek ve film pozitifleri olarak fotoğraflanan
harf ve imajların üst üste tasarıma monte edilmesi Weingart’ın çalışmalarında
önemli öğeleri oluşturmuştur. Tasarımlarında
yaratıcılığı ve özgürlüğü yakalayıp, tekdüzeliği ve sıradanlığı yenerek
kışkırtıcı oyunlar yaratmıştır. Bu tasarım anlayışı ile Yapıbozumcu
yaklaşımın savunduğu gibi; eğlenceli
bir oyuna dönüşen tasarımları ile etkileşimli bir iletişim sağlamış,
karşılıklı konuşma gibi tasarımdaki anlam, onu yorumlayan okuyucunun
katılımıyla yapılananan, tasarım okuyucusunu, anlamı inşa etmeye yönelten,
yeni düşünceler üreten ve önyargıları yıkan kışkırtıcı bir olgu haline
getirmiştir. Araştırma kapsamında, Wolfgang Weingart’ın tipografi anlayışı irdelenecek
ve elde edilen bilgiler ışığında yapıbozumcu anlayışın temelleri açığa
çıkarılacaktır. Aynı zamanda Yapıbozumcu anlayışın temelleri açıklanırken, bu
anlayışın içinde bulunduğu Postmodern dönemin özelliklerine de değinilecektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 1 |