Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

WOLFGANG WEINGART’IN TİPOGRAFİ ANLAYIŞINDA YAPIBOZUMCULUK

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 62 - 75, 30.05.2018

Öz

Yapıbozumcu
tasarım anlayışının önde gelen isimlerinden Wolfgang Weingart,
tipografinin tasarımcıya
sunduğu olanakları sonuna kadar kullananan,
geleneksel İsviçre
Tipografisi’ndeki izleyiciye doğrudan ulaşan anlatım biçiminin aksine, daha subjektif
ve sezgiye dayalı bir sistem geliştirerek; etkili deneysel çalışmaları ile
İsviçre Tipografisi’nin geleneksel kurallarını tam anlamıyla yıkan önemli bir
isim olmuştur. Karmaşık
imajları üst üste monte etmek, imgelerle dokuları birlikte kullanmak, resimsel
imgelerle tipografiyi birleştirmek ve film pozitifleri olarak fotoğraflanan
harf ve imajların üst üste tasarıma monte edilmesi Weingart’ın çalışmalarında
önemli öğeleri oluşturmuştur.
Tasarımlarında
yaratıcılığı ve özgürlüğü yakalayıp, tekdüzeliği ve sıradanlığı yenerek
kışkırtıcı oyunlar yaratmıştır. Bu tasarım anlayışı ile
Yapıbozumcu
yaklaşımın savunduğu gibi; eğlenceli
bir oyuna dönüşen tasarımları ile etkileşimli bir iletişim sağlamış,
karşılıklı konuşma gibi tasarımdaki anlam, onu yorumlayan okuyucunun
katılımıyla yapılananan, tasarım okuyucusunu, anlamı inşa etmeye yönelten,
yeni düşünceler üreten ve önyargıları yıkan kışkırtıcı bir olgu haline
getirmiştir. Araştırma kapsamında, Wolfgang Weingart’ın tipografi anlayışı irdelenecek
ve elde edilen bilgiler ışığında yapıbozumcu anlayışın temelleri açığa
çıkarılacaktır. Aynı zamanda Yapıbozumcu anlayışın temelleri açıklanırken, bu
anlayışın içinde bulunduğu Postmodern dönemin özelliklerine de değinilecektir.

Kaynakça

  • Akgül, R.F. (2008). “1980’lerden Günümüze Grafik Tasarımda Yapıbozumculuk”Yayınlanmamış sanatta yeterlilik tezi. Dokuz Eylül Güzel Sanatlar Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Grafik Anabilim Dalı Sanatta Yeterlilik.
  • Bektaş, D. (1992). Çağdaş Grafik Tasarımın Gelişimi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Byrne, C. Witte, M. (2001) “A Brave New World: Understanding Deconstruction” Heller, S. Ballance, G. Graphic Design History. New York: Allworth Press.
  • Hong, D.S., Hwang, M. (2006). “The Status and Prospects of Deconstruction in Graphic Design” Design Resarch Society, International Conference in Lisbon, IADE.
  • Meggs, P. B. ve Purvis, A. W. (2011). Meggs History of Graphic Design. Canada: John Wiley&Sons. Inc.
  • Lupton, E. & Miller, J. A. (2004). Design Writing Research. London: Phaidon Press Publisher.
  • Lupton, E. (1997). “A Postmortem on Deconstruction?”,Design Culture An Anthology of Wrting From The AIGA Journal of Graphic Design, Der: Steven Heler ve Marie Finamore, New York: Allworth Pres.
  • Norris, C. (2002). Deconstruction: Theory and Practice, New York: Routledge.
  • Poyner, R. (2003). No More Rules, Graphic Design and Postmodernism, North America: Yale University Press.
  • Strom, K. (2003). “Reading Scott Makela: The Subversion of Dyslexic Deconstruction” Design Issues, Volume: 19, Number:2.
  • Tam, K. (2003). “Wolfgang Weingart’s Typographic Landscape” 2+3D Magazine Number:6
  • Weingart, W. (2000). Typography: My Way to Typography. Switzerland: Lars Muller Publisher.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nilüfer Özel Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özel, N. (2018). WOLFGANG WEINGART’IN TİPOGRAFİ ANLAYIŞINDA YAPIBOZUMCULUK. Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergi, 1(1), 62-75.
AMA Özel N. WOLFGANG WEINGART’IN TİPOGRAFİ ANLAYIŞINDA YAPIBOZUMCULUK. Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergi. Mayıs 2018;1(1):62-75.
Chicago Özel, Nilüfer. “WOLFGANG WEINGART’IN TİPOGRAFİ ANLAYIŞINDA YAPIBOZUMCULUK”. Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergi 1, sy. 1 (Mayıs 2018): 62-75.
EndNote Özel N (01 Mayıs 2018) WOLFGANG WEINGART’IN TİPOGRAFİ ANLAYIŞINDA YAPIBOZUMCULUK. Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergi 1 1 62–75.
IEEE N. Özel, “WOLFGANG WEINGART’IN TİPOGRAFİ ANLAYIŞINDA YAPIBOZUMCULUK”, Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergi, c. 1, sy. 1, ss. 62–75, 2018.
ISNAD Özel, Nilüfer. “WOLFGANG WEINGART’IN TİPOGRAFİ ANLAYIŞINDA YAPIBOZUMCULUK”. Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergi 1/1 (Mayıs 2018), 62-75.
JAMA Özel N. WOLFGANG WEINGART’IN TİPOGRAFİ ANLAYIŞINDA YAPIBOZUMCULUK. Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergi. 2018;1:62–75.
MLA Özel, Nilüfer. “WOLFGANG WEINGART’IN TİPOGRAFİ ANLAYIŞINDA YAPIBOZUMCULUK”. Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergi, c. 1, sy. 1, 2018, ss. 62-75.
Vancouver Özel N. WOLFGANG WEINGART’IN TİPOGRAFİ ANLAYIŞINDA YAPIBOZUMCULUK. Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergi. 2018;1(1):62-75.