İstanbul’da 31
Mart 2019 tarihinde yapılan, ancak Yüksek Seçim Kurulu (YSK) tarafından iptal
edilerek 23 Haziran 2019 tarihinde yenilenen Büyükşehir Belediye Başkanlığı
seçimi medya açısından da ilginç bir tablo ortaya çıkarmıştır. Yaklaşık 3 ay
süren gergin süreç sonunda CHP adayı Ekrem İmamoğlu 806 bin 415 oy farkla
seçimi yeniden kazanarak başkan seçilmiştir. Ancak bu süreçte iktidar yanlısı
gazeteler ile muhalif basın arasında tam anlamıyla bir “manşetler savaşı”
yaşanmıştır. Bu durum doğal kabul edilmekle birlikte, özellikle seçim sonrası kimi
gazetelerde atılan manşetlerde ve haber değerlendirme şeklinde rastlanan
“postmodern sansür”, medya etiği açısından kimi soru işaretleri oluşturmuştur: Haberin
flaşı ve değeri gizlenmiş, sıradan manşetler atılarak olayın önemi perdelenmek
istenmiştir. Üstelik bu, algı yönetimi veya manipülasyona hiç de gerek
duyulmayacak netlikteki bir toplumsal olayda gerçekleşmiştir. Bu çalışmada,
Türk Basını’nın “amiral gemisi” olarak nitelendirilen Hürriyet Gazetesi’nin,
Ekrem İmamoğlu’nun seçilmesi ve mazbatasını alması haberlerini nasıl yansıttığı,
Robert Mathew Entman’ın “Çerçeveleme”
kuramı bağlamında irdelenmiştir. Gazetede yayımlanan ve “örnek olay” olarak
seçilen iki haber, Van Dijk’in eleştirel söylem analizi kapsamında çözümlemeye
tabi tutularak, Hürriyet Gazetesi’nin bakış tarzı ve tutumu ele alınmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 2 |