Toplumsal bellek, bireylerin habitusları ve gerçeklikleri ile nasıl bir etkileşim içerisinden geçerek oluşur? Bu soru, bireylerin sosyal deneyimlerin ve kanıksanmış içsel davranışlarının toplumsal belleğin oluşumunda nasıl bir işlev gördüğünü anlamamız için önemlidir. Bu soru doğrultusunda, toplumsal gerçekliğin oluşum sürecinde sosyal inşanın önemine vurgu yapan Berger ve Luckmann’ın düşüncelerinin ve Bourdieu’nun sosyolojik yaklaşımının önemli kavramlarından olan habitus aracılığıyla kökleşmiş eğilimlerin davranışları nasıl yönlendirdiğini ve sosyal etkileşimleri nasıl şekillendirdiğinin ele alındığı bu makalede, habitus ve toplumsal gerçekliğin toplumsal belleği nasıl etkilediğini ortaya koymak amaçlanmıştır. Adı geçen üç kavram arasındaki ilişkinin açıklığa kavuşması, toplumsal belleğin oluşum aşamalarında sosyal, kültürel, bilinçli-bilinçsiz, kanıksanmış ve aktarılmış davranışların toplum ve birey davranışlarını ne yönde etkilediğini anlamamız için önemlidir. İlgili üç kavrama ait literatürün derlenerek Berger ve Luckmann’ın toplumsal gerçeklik süreci için önemli olan sosyal inşa yaklaşımı ve Pierre Bourdieu’nun habitus kavramından yola çıkarak bu üç kavram arasındaki ilişki açığa çıkarılmıştır. Çalışma sonucunda toplumsal belleğin habitus ve toplumsal gerçeklik tarafından etkilendiği, oluşum sürecinde ise habitus ve toplumsal gerçekliğin dinamik yapısı tarafından etkilenen canlı ve yaşayan bir sistem olduğu ortaya koyulmuştur. Bireyin toplum içerisindeki davranışlarının ve düşüncelerinin kaynağını oluşturan dinamiklerinin ele alındığı bu makalede, bir hatırlama süreci olan toplumsal belleğin kolektif bir yapıya ulaşırken, habitus ve toplumsal gerçeklik tarafından nasıl şekillendiğini anlatarak bu çalışmanın literatüre katkı sağlaması hedeflenmiştir.
Toplumsal Bellek Habitus Toplumsal Gerçeklik Kolektif Bilinç Kültür
How is collective memory formed through interaction with individuals’ habits and reality? This question is important for us to understand how individuals’ social experiences and habituated internal behaviour functions in the formation of collective memory. In lıne with this question, ın this article, in which the ideas of Berger and Luckmann, who emphasise the importance of social construction in the formation process of social reality, and how ingrained tendencies direct behaviours and shape social interactions through habitus, the most important concept of Bourdieu’s sociological approach, are discussed, it is aimed to reveal how habitus and social reality affect collective memory. Clarifying the relationship between these three concepts is important for us to understand how social, cultural, conscious and unconscious, habituated and transmitted behaviours affect the behaviours of society and individuals in the formation stages of collective memory. The relationship between these three concepts has been revealed based on Berger and Luckmann’s social construction approach, which is important for the process of social reality, and Pierre Bourdieu’s concept of habitus. As a result of the study, it has been revealed that collective memory is a living and living system that is influenced by habitus and social reality, and is affected by the dynamic structure of habitus and social reality in the process of formation. This article aims to contribute to the literature by explaining how collective memory, which is a process of remembering, is shaped by habitus and social reality while reaching a collective structure.
Collective memory Habitus Social Reality Collective Memory Culture
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kültürel çalışmalar (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Kasım 2024 |
Gönderilme Tarihi | 29 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 22 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 25 |