Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

KUŞ HALKALAMA İSTASYONLARININ ÇEVRE EĞİTİMİ AÇISINDAN ÖNEMİ

Yıl 2019, Sayı: 4, 75 - 82, 15.12.2019

Öz

İnsanın doğaya hâkim olma çabası, sanayileşmedeki hızlı artış, 20. yy’ın
başlarından itibaren biyolojik çeşitliliğin hızla azalmasına, çölleşmeye,
hava, su, toprak, ışık ve gürültü kirliliğine neden olmakta, atmosferde sera
gazları oranlarının çok artması neticesinde de günümüzün en önemli çevre
sorunu olan küresel ısınma ve iklim değişikliğiyle yüzleşmemize neden olmuştur.
Yaşanan çok sayıda doğal felaketler ve gelecek yıllar için ortaya konan
iklim senaryoları sonucunda insan çevrenin önemini fark etmiş ve çevre eğitimi
konusu ön plana çıkmıştır. Çevre eğitiminde insanın bilişsel, duyuşsal ve davranışsal
boyutta dönüşümü sağlanmalıdır. Türkiye’de ve dünyada çok sayıda
çevre eğitimine yönelik sosyal ve bilimsel projeler gerçekleştirilmektedir. Ülkemizde
öğrencilerin çevre sorunlarına karşı bilgi ve farkındalık seviyelerinin
mevcut eğitim sistemi çerçevesinde yeterli olduğu görülürken, tutum ve davranışların
sergilenmesi açısından yetersiz olduğu vurgulanmaktadır. Kuş Halkalama
İstasyonlarında yapılacak eğitimlerle öğrencilerin duyuşsal boyutta
empati duygusunu kazandırarak kuşlarla duygusal bağlar kurması, bir sonraki
adım olarak çevre sorunlarını çözmeye yönelik davranışlar ortaya koymalarını
sağlayabilecektir.

Teşekkür

Bu makale “Doğanın Sesi Dergisi Bilimsel Makale Hazırlama Teşvik Ödülü” kapsamında TÜPRAG Metal Madencilik A.Ş.’nin katkılarıyla hazırlanmıştır.

Kaynakça

  • Ahi B., Alisinanoğlu F. (2016). ‘‘Okul Öncesi Öğretim Programına Kaynaştırılan Çevre Eğitimi Programının Çocukların ‘Çevre’ Hakkındaki Zihinsel Model Gelişimine Etkisi’’. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18:305-329.
  • Almers E., Askerlund P., Kjellström S. (2018). ‘‘Why Forest Gardening For Children? Swedish Forest Garden Educators’ Ideas, Purposes, and Experiences’’. The Journal Of Environmental Education, (49) 3: 242-259.
  • DW (2005). “Kyoto Protokolü Yürürlükte”, https://p.dw.com/p/AaxC (25.03.2019).
  • Gülay H. (2011). ‘‘Ağaç Yaş İken Eğilir: Yaşamın İlk Yıllarında Çevre Eğitiminin Önemi’’, TÜBAV Bilim Dergisi, (4)3:240-245.
  • GPD, “Sürdürülebilir Dünya İçin Sürdürülebilir İş”. https://www.gidaperakendecileri.org/?p=1103 (25.03.2019)
  • Karaardıç, H., Erdoğan, A., Özkan, L. (2009). ‘‘Dünden bugüne bilimsel kuş halkalama’’, Tabiat ve İnsan. (43) 3: 3-14, ISSN: 1302-1001.
  • Karatekin K., Çetinkaya G. (2013). ‘‘Okul Bahçelerinin Çevre Eğitimi Açısından Değerlendirilmesi (Manisa İli Örneği)’’, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6-27, ISSN: 1307-9581.
  • Kaya N., Çobanoğlu M.T., Artvinli E. (2011). “Sürdürülebilir Kalkınma İçin Türkiye’de ve Dünyada Çevre Eğitimi Çalışmaları”. http://tucaum.ankara.edu.tr/wp-content/uploads/sites/280/2015/08/semp6_44.pdf (25.03.2019)
  • Kesicioğlu O. S., Alisinanoğlu F. (2009). “60-72 Aylık Çocukların Çevreye Karşı Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi’’. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10-3, 37-48.
  • Kurtuldu A. (2019). ‘‘Ekoloji Temelli Eğitimlerin Ortaokul Öğrencilerinin Ekolojik Ayak İzi Farkındalığına Etkisi’’. Yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Meydan A., Bozyiğit R., Karakurt M. (2012). ‘‘Ekoloji Temelli Doğa Eğitimi Projelerinin Katılımcı Beklentilerini Karşılama Düzeyleri’’. Marmara Coğrafya Dergisi, 25: 238-255, ISSN:1303-2429.
  • Murat Şahin, (2015), ‘‘Ortaokul Öğrencilerinin Çevre Okuryazarlığı Düzeylerinin İncelenmesi’’, Yüksek lisans tezi, Aksaray Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Aksaray.
  • Özdemir, O. (2017). “Ekolojik Okuryazarlık ve Çevre Eğitimi”. Pegem Akademi, Ankara.
  • Öznacar M., Güllaç E. & Gülay H. (2010). “Güncel Çevre Sorunlarıyla İlgili Eğitsel Etkinlikler”. Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Sarışan Tungaç A., Ünaldı Coral M. N. (2017). ‘‘Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Okuldışı (Doğa Deneyimine Dayalı) Eğitime Yönelik Görüşlerinin Değerlendirilmesi’’. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi.
  • Tuna A. E. (2019). “Ortaokul 6.Sınıflarda Uygulamalı Çevre Eğitimi: Halkalama Çalışması Değerlendirilmesi Örneği”. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Tuna D. (2019). “Ortaokul 6.Sınıflarda Uygulamalı Çevre Eğitimi: Kuşlarda Kuluçka Ekolojisinin Değerlendirilmesi Örneği”. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Yalçınkaya E. (2012). ‘‘İlköğretim 6.Sınıf Öğrencilerinin Çevre Sorunları Farkındalık Düzeyleri’’. Marmara Coğrafya Dergisi, 25:137-151, ISSN: 1303-2429.

The Importance Of Bird Ringing Stations In Environment Education

Yıl 2019, Sayı: 4, 75 - 82, 15.12.2019

Öz

Rapid increase in industrialization had led to the rapid decline of biological diversity,
desertification, air, water, soil, light and noise pollution since the beginning of the
20th century. As a result of the increase in greenhouse gases in the atmosphere, it
has caused us to face the most important environmental problem of today, global
warming and climate change. People realized the importance of the environment
and environmental education came to the forefront after the effect of many natural
disasters and climatic scenarios for the coming years. In environmental education,
the transformation of human beings in cognitive, affective and behavioral
dimensions should be provided. In Turkey and entire world, social and scientific
projects are carried out for the large number of environmental education. While it is
seen that the level of knowledge and awareness of students against environmental
problems is sufficient in the current education system in turkey, it is emphasized
that it is insufficient in terms of exhibiting attitudes and behaviors. With the
trainings to be held in Bird Ringing Stations, students will gain emotional sense
of empathy in order to establish emotional ties with birds and as a next step, they
will be able to show behaviors to solve environmental problems.

Kaynakça

  • Ahi B., Alisinanoğlu F. (2016). ‘‘Okul Öncesi Öğretim Programına Kaynaştırılan Çevre Eğitimi Programının Çocukların ‘Çevre’ Hakkındaki Zihinsel Model Gelişimine Etkisi’’. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18:305-329.
  • Almers E., Askerlund P., Kjellström S. (2018). ‘‘Why Forest Gardening For Children? Swedish Forest Garden Educators’ Ideas, Purposes, and Experiences’’. The Journal Of Environmental Education, (49) 3: 242-259.
  • DW (2005). “Kyoto Protokolü Yürürlükte”, https://p.dw.com/p/AaxC (25.03.2019).
  • Gülay H. (2011). ‘‘Ağaç Yaş İken Eğilir: Yaşamın İlk Yıllarında Çevre Eğitiminin Önemi’’, TÜBAV Bilim Dergisi, (4)3:240-245.
  • GPD, “Sürdürülebilir Dünya İçin Sürdürülebilir İş”. https://www.gidaperakendecileri.org/?p=1103 (25.03.2019)
  • Karaardıç, H., Erdoğan, A., Özkan, L. (2009). ‘‘Dünden bugüne bilimsel kuş halkalama’’, Tabiat ve İnsan. (43) 3: 3-14, ISSN: 1302-1001.
  • Karatekin K., Çetinkaya G. (2013). ‘‘Okul Bahçelerinin Çevre Eğitimi Açısından Değerlendirilmesi (Manisa İli Örneği)’’, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6-27, ISSN: 1307-9581.
  • Kaya N., Çobanoğlu M.T., Artvinli E. (2011). “Sürdürülebilir Kalkınma İçin Türkiye’de ve Dünyada Çevre Eğitimi Çalışmaları”. http://tucaum.ankara.edu.tr/wp-content/uploads/sites/280/2015/08/semp6_44.pdf (25.03.2019)
  • Kesicioğlu O. S., Alisinanoğlu F. (2009). “60-72 Aylık Çocukların Çevreye Karşı Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi’’. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10-3, 37-48.
  • Kurtuldu A. (2019). ‘‘Ekoloji Temelli Eğitimlerin Ortaokul Öğrencilerinin Ekolojik Ayak İzi Farkındalığına Etkisi’’. Yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Meydan A., Bozyiğit R., Karakurt M. (2012). ‘‘Ekoloji Temelli Doğa Eğitimi Projelerinin Katılımcı Beklentilerini Karşılama Düzeyleri’’. Marmara Coğrafya Dergisi, 25: 238-255, ISSN:1303-2429.
  • Murat Şahin, (2015), ‘‘Ortaokul Öğrencilerinin Çevre Okuryazarlığı Düzeylerinin İncelenmesi’’, Yüksek lisans tezi, Aksaray Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Aksaray.
  • Özdemir, O. (2017). “Ekolojik Okuryazarlık ve Çevre Eğitimi”. Pegem Akademi, Ankara.
  • Öznacar M., Güllaç E. & Gülay H. (2010). “Güncel Çevre Sorunlarıyla İlgili Eğitsel Etkinlikler”. Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Sarışan Tungaç A., Ünaldı Coral M. N. (2017). ‘‘Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Okuldışı (Doğa Deneyimine Dayalı) Eğitime Yönelik Görüşlerinin Değerlendirilmesi’’. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi.
  • Tuna A. E. (2019). “Ortaokul 6.Sınıflarda Uygulamalı Çevre Eğitimi: Halkalama Çalışması Değerlendirilmesi Örneği”. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Tuna D. (2019). “Ortaokul 6.Sınıflarda Uygulamalı Çevre Eğitimi: Kuşlarda Kuluçka Ekolojisinin Değerlendirilmesi Örneği”. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Yalçınkaya E. (2012). ‘‘İlköğretim 6.Sınıf Öğrencilerinin Çevre Sorunları Farkındalık Düzeyleri’’. Marmara Coğrafya Dergisi, 25:137-151, ISSN: 1303-2429.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Yapısal Biyoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülsen Altınbilek Bu kişi benim

Hakan Karaardıç Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2019
Kabul Tarihi 1 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Altınbilek, G., & Karaardıç, H. (2019). KUŞ HALKALAMA İSTASYONLARININ ÇEVRE EĞİTİMİ AÇISINDAN ÖNEMİ. Doğanın Sesi(4), 75-82.
AMA Altınbilek G, Karaardıç H. KUŞ HALKALAMA İSTASYONLARININ ÇEVRE EĞİTİMİ AÇISINDAN ÖNEMİ. Doğanın Sesi. Aralık 2019;(4):75-82.
Chicago Altınbilek, Gülsen, ve Hakan Karaardıç. “KUŞ HALKALAMA İSTASYONLARININ ÇEVRE EĞİTİMİ AÇISINDAN ÖNEMİ”. Doğanın Sesi, sy. 4 (Aralık 2019): 75-82.
EndNote Altınbilek G, Karaardıç H (01 Aralık 2019) KUŞ HALKALAMA İSTASYONLARININ ÇEVRE EĞİTİMİ AÇISINDAN ÖNEMİ. Doğanın Sesi 4 75–82.
IEEE G. Altınbilek ve H. Karaardıç, “KUŞ HALKALAMA İSTASYONLARININ ÇEVRE EĞİTİMİ AÇISINDAN ÖNEMİ”, Doğanın Sesi, sy. 4, ss. 75–82, Aralık 2019.
ISNAD Altınbilek, Gülsen - Karaardıç, Hakan. “KUŞ HALKALAMA İSTASYONLARININ ÇEVRE EĞİTİMİ AÇISINDAN ÖNEMİ”. Doğanın Sesi 4 (Aralık 2019), 75-82.
JAMA Altınbilek G, Karaardıç H. KUŞ HALKALAMA İSTASYONLARININ ÇEVRE EĞİTİMİ AÇISINDAN ÖNEMİ. Doğanın Sesi. 2019;:75–82.
MLA Altınbilek, Gülsen ve Hakan Karaardıç. “KUŞ HALKALAMA İSTASYONLARININ ÇEVRE EĞİTİMİ AÇISINDAN ÖNEMİ”. Doğanın Sesi, sy. 4, 2019, ss. 75-82.
Vancouver Altınbilek G, Karaardıç H. KUŞ HALKALAMA İSTASYONLARININ ÇEVRE EĞİTİMİ AÇISINDAN ÖNEMİ. Doğanın Sesi. 2019(4):75-82.