Yazım Kuralları

Kapak

Kapak görseli en az 2MB özgün bir resim veya fotoğraf olmalıdır. Görselin altına varsa bilgi, nerede çekildiği, yılı, çeken kişinin ismi konulmalıdır.

Makalenin başlığı Türkçe ve İngilizce 16 punto, sayfayı ortalayacak şekilde, Türkçesi büyük harfle İngilizcesi küçük harfle koyu karakter ile yazılmalıdır. Başlık metne uygun, anlaşılır ve kısa olmalıdır. Yazar adları akademik unvanları, ORCID numaraları, kurum, e-posta şeklinde düzenlenmeli ve 11 punto ile alt alta yazılmalıdır. Yazar  adı küçük soyadı büyük harflerle yazılmalı,  kurum (lar) belirtilmelidir. Yazı bir bilimsel  toplantıda tebliğ edilmişse kapakta belirtilmelidir. Makalenin hazırlanması sırasında deneysel bir çalışma için Etik Kurul Onayı alınmışsa kapak sayfasında belirtilmelidir. Yazarlar birden fazla ise sorumlu yazarın soyadının sonuna * işareti konulmalıdır.

Türkçe ÖZET, İngilizce ABSTRACT başlığını taşımalı, 11 punto ile 300 kelimeyi geçmeyecek şekilde, çalışmanın amacını ve varılan sonuçları kısaca açıklar nitelikte olmalıdır. Altına "Anahtar kelimeler" İngilizce "Key words"  en fazla 5 kelime olarak eklenmelidir.

Ana metin

A4 Kağıda, (210 x 297 mm) tek aralıklı, word programı ile 12 punto “times new roman” siyah, yazı karakteri ile yazılmalıdır. Makalelerde tablo ve şekil yazıları 10 punto arial karakteri ile olmalı, tablo yazıları üste, şekil yazıları alta yazılmalıdır.

Metin içinde başlıklar hariç koyu renk kullanılmamalıdır. Bilimsel isimler dışında italik yazı karakteri kullanılmamalıdır.

Özgün araştırmalar Giriş, Materyal ve Metot, Bulgular, Tartışma ve Sonuç kısımlarını   içermelidir. Metin içinde ana başlıklar büyük harfle yazılmalıdır. Metin içinde geçen kısaltma yapılacak uzun isimler önce açık olarak yazılmalı kısaltmalar parantez içinde belirtildikten sonra metnin diğer yerlerinde kısaltmalar kullanılmalıdır. Latince isimler veya teknik terimler tam ve açık italik olarak yazılmalı mümkünse Türkçe karşılıkları parantez içinde verilmelidir. Yazıda birim gösterilmeyen ondan küçük sayılar yazı ile yazılmalı, rakam ile yazılan sayılara takılar kesme işareti ile eklenmelidir. Makalelerde dipnot kullanılmamalıdır.

Türkçe yazıların Türk Dil Kurumu yazım kurallarına uygun olması gerekir.

Tablo ve Şekiller

Makale ile ilgili tablolar ve şekiller makale içine yerleştirilmelidir. Makalede kullanılan fotoğraf, grafik, resim gibi tüm görseller Şekil adını almalıdır. Tablo başlıkları üst kısma, diğerleri alt kısma ne olduğu yazılmalıdır. Yazılar 10 punto ve arial karakteri ile yazılmalıdır. Tablo ve Şekil yazıları koyu yazılıp bir nokta konulduktan sonra, açıklama kısmı açık renk olmalıdır.

Görseller

Makale içinde yer alan görseller en az 2MB yüksek çözünürlüklü, özgün olmalıdır. Makalelerde çalışmayla doğrudan ilgili olmadıkça kişi fotoğraflarından kaçınılmalıdır. Resimlerin ve fotoğrafların üzerinde yazı bulunmamalıdır. Resim ve fotoğraf yazıları 10 punto ile görselin altına yazılmalı, Şekil yazısı koyu renk, nokta, açık renkle görselin ne olduğu, nerede çekildiği, tarih ve kimin çektiği yazılmalı. Çekenin ©adının baş harfi ve soyadı şeklinde olmalıdır. 

METİN İÇİNDE GÖNDERME YAPMA

Tek yazarlı çalışma

Yazarın soyadı, eserin yayımlandığı tarih verilir.

Bursalıoğlu (1987) yeterliği, bir rolü oynamak için gerekli niteliklerin var olması şeklinde tanımlamıştır.

Yeterlik (Bursalıoğlu, 1987) bir rolü oynamak için gerekli niteliklerin var olması şeklinde tanımlanmıştır.

1994’te Rogers tarafından yapılan reaksiyon zamanlarının … (Büyüköztürk; Çokluk ve Köklü, 2002).

Çok yazarlı tek çalışma

İki yazar varsa her ikisinin de soyadı verilir.

Dembo ve Gibson’a (1985, 12) göre …

İkiden çok, altıdan az yazarlı ise, ilk geçtiği yerde hepsinin soyadları verilir. Bundan sonra atıf yapılacaksa, ilk yazarın soyadı verilir, “ve diğerleri” sözcüğü eklenir.

Williams, Jones, Smith, Braduaer ve Terrington (1983) performansı ...

Performans konusunda, … (Williams ve diğerleri, 1983).

Williams ve diğerleri (1983) başka bir çalışmasında….

Altıdan çok yazarlı çalışmada, ilk yazarın soyadı verilir ve “ve diğerleri” eklenir.

Asthon ve diğerleri (2001), problem çözümüne …

Problem çözümüne … vardır (Asthon ve diğerleri (2001, 34). 

Yazarı olmayan veya anonim çalışma

Yayınların adı tırnak içinde yazılır. Bir derginin makalesi ise tırnak içinde, diğer durumlarda başlığı ve yayın yılı verilir.

(Kalkınma Planı IV, 1978),

(Anonim, 1999),

(Eğitim ve Bilim Dergisi, Nisan, 2006).

Aynı soyadlı yazarlar

Kaynaklarda aynı soyadlı iki ve daha çok yazar varsa, ön adlarıyla birlikte kullanılır.

H. Başar (1994) ve D. Başar (2004), denetimde görülen ….  olarak saptamışlardır.

A. Balcı ve diğerleri (2005) ve O. Balcı (2001) konuya ilişkin … bulmuşlardır.

Aynı parantez içinde iki veya daha çok çalışma

Yayın yılına göre sıralanır, basımda olan varsa en sona konulur ve önce soyadları verilerek bir çalışma için yalnızca çalışma yılları verilir.

(Köklü ve Büyüköztürk, 1991, 1993),

(Balcı 1984, 1985, 1987).

Aynı yazarın aynı yıl yaptığı çalışmalar

Yayın yılından sonra a, b, c harfleri kullanılır.

(Demir, 1990a, 1990b; Yılmaz 1992 basımda-a).

Yazarları farklı iki veya çok çalışma

Aynı parantez içinde ve soyadlarına göre alfabetik sıraya dizilerek ve aralarına noktalı virgül konularak verilir.

Çeşitli çalışmalar … yapıldığını ortaya koymuştur (Baldo, 1980; Kamil, 1988, Peper ve Funk, 1990).

Yasal dokümanları kaynak gösterme

Milli Eğitim Temel Kanunu (1739),

Kişisel Konuşmalar

Mektup, yazışma, telefon konuşmaları kaynakçada verilmez. Metin içinde belirtilirler ve sahibinin adı, soyadı ile tarih tam yazılır (Balcı, 2005, 297, 297).

Z. Bursalıoğlu (Kişisel Konuşma, 1 Ocak, 1993).

KAYNAKLAR 

Makaleler

Yazar Soyadı , adının sadece baş harfi (Yayın Tarihi), “Makale Adı,” Dergi Adı , Dergi Cilt ve Sayısı, Sayfa Numaraları. şeklinde verilir.

Yazar adları, önce soyadı daha sonra adın ilk harfi büyük olarak yazılır. Birden çok yazarı olan makalelerde ilk yazar soyadı ve adından sonra, diğer yazarlar ad soyadı sırasına göre belirtilir. Yazarı belli olmayan makalelerde, makale başlığı yazar adı yerine, yayın tarihinin önüne yazılır. Yazar adı ile tarih arasına virgül konmaz.

Yayının yayım hakkı (copyright) tarihi yıl olarak; gazete ya da magazin makalesi için ise gün, ay ve yıl sırası ile yazılır. Tarih ayraç içerisinde verilir. Basımı onaylanmış ancak henüz basılmamış makaleler, tarih yerine “basılacak” yazılarak verilir.

Başlığın yalnızca ilk sözcüğünün ve başlıkta yer alan özel adların ilk harfi büyük harf ile, diğerleri ise küçük harfle yazılır. Başlık tırnak içerisinde yazılır.

Dergi adı ve basım bilgisi

Dergi adı her sözcüğün ilk harfi büyük olmak üzere tam olarak ve italik yazılır. Cilt, sayı, sayfa kısaltmaları mutlaka verilmelidir. Metinde ayraç içi göndermede makale başlığı kısaltılarak verilir ve (“Study finds”, 1982) biçiminde gösterilir. Eğer makale birbirini izlemeyen sayfalarda basılmışsa, makalenin bulunduğu bütün sayfalar virgülle ayrılarak verilir. Cilt numarası verildikten sonra ayraç içinde seri ve sayı numarası verilir.

Kitaplar

Bütün yazar adları, önce soyadı daha sonra ilk ad sırası izlenerek yazılır. Birden çok yazarı olan kitaplarda yazar soyadları tam olarak, ilk adların ise baş harfleri yazılır. Kitap bir yazar ya da yazarlarca derlenmişse, kitabı hazırlayanın soyadı ve adı yazar adının yerine yazılır ve ayraç içinde ‘Derl.’ kullanılır.

Yayının yayım hakkı (copyright) tarihi yıl olarak yazılır. Tarih ayraç içerisinde verilir. Ayraçtan sonra virgül konur.

Kitap adında, Başlığın her sözcüğünün ilk harfi büyük harfle yazılır. Kitap adı italik olarak yazılır. Gerekli olan bilgiler, örneğin 3. baskı ya da 2. cilt gibi kitabın adından hemen sonra ayraç içinde yazılır. Kitap adı ve ayraç arasına nokta konulmaz. Kitap adı yazıldıktan sonra virgül konur.

Yayın evinin bulunduğu kentin adı yazılır. Eğer kent adı bilinmiyorsa ya da başka bir yerle karıştırılıyorsa, yayın evinin bulunduğu eyalet ya da ülke adı kullanılır. Yer adından sonra iki nokta üst üste konur. Yayın evinin adı kısa ve anlaşılır biçimde yazılır. Yayın evinin ikiden çok kentte bürosu varsa, kitapta ilk yazılan kentin adı kullanılır.

Yazarı belli olmayan kitaplar, yayının ilk adı kullanılarak alfabetik sıraya konur. Metinde ayraç içinde (TSE,1974) biçiminde gösterilir.

Eğer kurum sayı vermişse (rapor, kontrat, monografi sayısı) bu sayı başlıktan hemen sonra ayraç içinde verilir, araya nokta koyulmaz. Eğer birden fazla sayı verilmiş ise rapora en kolay erişmeyi sağlayacak numara verilir. Yer adından sonra raporu yayımlayan kurumun adı rapor üzerinde yazılı olduğu biçimiyle verilir. Eğer rapora saklandığı kurum tarafından özel bir erişim numarası verilmişse bu ayrıca bölüm sonunda ayraç içinde verilir.

Kurultay ya da Sempozyum adını oluşturan sözcüklerin baş harfleri büyük harfle yazılır. Kurultay ya da sempozyumun düzenlendiği gün ve ay yazılır.

Tezler

Tezlerin gösterilmesinde aşağıdaki sıra izlenir.

Yazar adı, ( Yayın tarihi). “Tezin başlığı, Tezin türü (YL, Doktora, Sanatta Yeterlik), Sunulduğu Üniversite ve Enstitü, İl adı.

Internet Kaynakları

Yazar Soyadı, Adı “Çalışmanın adı.” Orijinal kaynağın adı, tarihi: sayfa sayıları. Kaynak adı. Bulunduğu URL adresi (ziyaret tarihi).

KAYNAK GÖSTERME ÖRNEKLERİ

Kitap

    Tek yazarlı kitap:

Akpınar, Y. (1999). "Bilgisayar destekli öğretim ve uygulamalar". Anı Yayıncılık, Ankara.

    Çok yazarlı kitap:

Demirel, Ö., Seferoğlu, S., & Yağcı, E. (2003). "Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme (3rd ed.)". PegemA Yayıncılık, Ankara.

Kurum yazarlı kitap:

YÖK. (1998). "Eğitim fakültesi öğretmen yetiştirme lisans programları". Ankara.

       Çeviri kitap:

Bloom, B. S. (1979). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme. Çeviren: D. A. Özçelik. Milli Eğitim Basımevi, Ankara.

Editörlü kitap:

Öztürk, C., & Dilek, D. (Eds.). (2005). "Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi (5th ed.)". PegemA Yayıncılık, Ankara.

         Yeni baskılı kitap:

Küçükahmet, L. (2003). Öğretimde planlama ve değerlendirme (13. baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.

Newcomb, H. (Ed.). (2000). Television: The critical view (6th ed.). New York: Oxford University Press.

Dergi

Akdağ, M. (1990). Türk eğitim sisteminde yatay ve dikey geçişler. Milli Eğitim Dergisi, 94: 67-72.

Akdağ, M., & Güven, S. (2002). İlköğretim ikinci kademe öğretmenlerinin sınıf yönetimi etkinliklerine ilişkin öğrenci algıları. Eğitim Yönetimi, 29: 69-80.

Kongre veya Sempozyum Bildirisi

Akdağ, M., & Tok, H. (2004). Geleneksel öğretim ile power point destekli öğretimin  öğrenci erişisine etkisi. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı’ında sunulan bildiri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya, Turkey, 06-09 Temmuz.

Yayınlanmamış Tez

Akdağ, M. (1993). Genel liselerin matematik ve fen öğretiminde karşılaşılan sorunlar. Yayınlanmamış Doktora tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya, Turkey.

Ansiklopediler

Bergmann, P.C. (1993). Relativity. In The new encyclopedia Britannica (Vol. 26, pp. 501-508). Chicago: Encyclopedia Britannica.

Gazete Makalesi

Ergün, M., Akdağ, M., & Duruhan, K. (1989, Ekim 4). Türk eğitim sisteminin sorunları ve bazı çözüm teklifleri. Dünya Gazetesi, 4.

Yazarı Olmayan Gazete Haberi

Irak endüstrileşmeye 40 milyar dolar ayırdı. (1989, Ekim 4). Dünya Gazetesi, s11.

Web Sayfası

Akdağ, M., & Güneş, H. (2003). Öğretmen rolünün yaratıcı bir sınıf ortamı oluşturmadaki önemi. Milli Eğitim Dergisi, 159. http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/159/akdag-gunes.htm (ziyaret tarihi)

Akdağ, M. (tarihsiz). Eğitimde program değerlendirme ve istatistiksel yöntemler. http://web.inonu.edu.tr/~makdag/egitimde%20program%20degerlendirme.pdf (ziyaret tarihi)

YÖK. (tarihsiz). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri öğretmenliği lisans programı. http://www.yok.gov.tr/egitim/ogretmen/ogretmen_yetistirme_lisans/bilgisay.pdf (ziyaret tarihi)

MEB (2002). Bilgi ve iletişim teknolojileri. http://egitek.meb.gov.tr/Egitek/Kitaplar/Etkinlikler2001/Etkinlikler2002.html (ziyaret tarihi)

Elektronik dergiler

Data base (veri tabanı) de yayınlanan e- journal (e-dergi) den alınan Full text (tam metin) bir makalenin kaynakça gösteriminde; web adresi yerine, data base adı verilir.

Selwood, I.,& Pilkington, R. (2005). Teacher workload: using ICT to release time to teach. Educational Review, 2, 163-174. Retrieved October 18, 2005, from Taylor & Francis Group.