Karayolu
kapasitesini etkileyen pek çok değişken bulunmaktadır. Bu çalışmada ise, karayolu
kapasitesini etkileyen değişkenlerden; şerit genişliği, boyuna eğim ile yol
kenarında park eden araç sayısının birlikte karayolu kapasitesine etkilerinin
değerlendirildiği bir model elde edilmiştir. Karayolu kapasitesini etkileyen
oldukça fazla belirsizliklerin bulunması nedeniyle modelin oluşturulmasında bulanık
mantık yöntemi kullanılmıştır. Model;
iki şeritli, tek yönlü ve çıkış eğimli, B (ana cadde, durma yasağı var ve
eşdüzey kesişmeler az) ve C (cadde, bekleme ve park yasağı var, kavşakların
kapasitesi iyi) gibi iki farklı kent karayolu sınıfı için oluşturulmuştur. B ve C yol sınıfları için ayrı ayrı
oluşturulan modelden elde edilen sonuçlar referans alınan TS12008’deki
verilerle karşılaştırıldığında B yol sınıfı için R-Kare dağılımı
ise 0.936 olarak elde edilmiştir.
Bulanık Mantık Karayolu Kapasitesi Karayolu Geometrik Standartları
There are many
variables affecting highway capacity. In this study, a model, in which the
effects of the variables such as the lane width, lengthwise declivity and the
number of the vehicles parked along the road are evaluated together, has been
obtained from the variables affecting highway capacity. Because there are many
uncertainties affecting the highway capacity fuzzy logic method was used in the
construction of the model. The model was formed for two different urban highway
types as one way and ascent pitched, B (main street, no stopping zone and less
coequal intersection) and C (street, no waiting and parking zone, the capacity
of the cross road is good). When the
results taken from the model for the B and C road types was compared the data
based on TS12008 R-Square distribution was found as 0.952 for B type road and 0.936 for C type road.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Nisan 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Sayı: 024 |