Vibration waves can expand far away from
its resource. As a result of this, it causes important environmental effects.
It is so important that wave propagation mechanims should be well presented for
neutralisation of its environmental effects. In this study, vibration motion
occured from mining operation, tunneling and road construction have been
simulated with specially designed laboratory apparatus. It is then used to investigate
wave propagation mechanism. This apparatus provided similar vibration waves
artificaly to test speciments which were prepared from 9 different rock types. Vibration monitoring seismograph were used in
this study for recording waves form (transverse, longitudinal, vertical).
Physical and mechanical properties of the tested rocks were determined
according to ISRM’1981 standarts. The
relation between vibration values and physico-mechanical properties of the
rocks were then described by using statistical correlation analysis.
Titreşim dalgaları kendisini oluşturan
kaynaklardan çok uzaklara taşınabilme özelliğine sahiptir. Bunun sonucu olarak önemli
çevresel etkilere neden olabilmektedirler. Dalga yayılım mekanizmasının iyi
bilinmesi ilgili titreşim kaynağının çevresel etkilerini etkisiz hale
getirilmesinde büyük öneme sahiptir. Bu çalışmada; maden işletmelerinde, tünel ve
yol yapım çalışmalarında yaygın olarak kullanılan patlatma faaliyetleri
sonucunda oluşan titreşim hareketleri özel tasarlanmış bir düzenekle simule
edilmiş ve dalga yayılım mekanizması belirlenmiştir. Yapay olarak oluşturulan aynı
titreşim dalgaları, farklı mühendislik özelliklerine sahip dokuz değişik kayaca
uygulanmıştır. Oluşturulan titreşim dalgası hareketlerini enine, boyuna ve
düşey (transverse, longitudinal, vertical) yönde izlemek ve kayıt etmek için
arazi tipi patlatma sismografı kullanılmıştır. Kullanılan kayaç türlerinin
fiziksel ve mekanik özellikleri ISRM-1981 standartlarına göre belirlenmiş ve
elde edilen titreşim değerleri ile istatistiksel olarak karşılaştırılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Nisan 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Sayı: 021 |