Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2015, Sayı: 2015 Özel Sayısı, 183 - 188, 15.01.2016

Öz

Rocks are directly used as construction
materials in many engineering projects such as such as railway ballasts,
buildings, historical structures and monuments. The physico-mechanical
properties of these natural materials changes in different rates due to
subjecting to weathering processes under atmospheric conditions.
Rocks utilized in known engineering structures
provide important information to the researchers in terms of understanding time
dependent changes in their physical, mineralogical and strength properties. A
quarry located in Northeastern of Sabuncupınar town and opened in volcanic
rocks has been excavated for extraction railway ballasts since 1920s. This
volcanic rock material was classified as basalt based on the detailed
mineralogical and geochemical analyses performed in previous studies. In this
study, the effect of physical and chemical weathering processes on physical,
mineralogical and abrasion characteristics of this rock, which has been
subjected to natural atmospheric conditions until now, was investigated. When
all obtained results considered, although these volcanic rocks have been used
as railway ballast for very long time, it was concluded that these materials do
not exceed limits in accordance with national and international specifications.

Kaynakça

  • [1] Dixon, J.C., Thorn, C.E., Darmody, R.G., Schlyter, P., 2001.Weathering rates offine pebbles at the soil surface in Karkevagge, Swedish Lapland. Catena 45, 273–286.
  • [2] Özburan, M. 2009, “Kütahya ve Çevresinin Neotektonik İncelemesi”, Doktora Tezi, Kocaeli Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 209 s.
  • [3] ISRM, 1981, Rock characterization, testing and monitoring, In: Brown, E.T. (Ed.), International Society for Rock Mechanics (ISRM) Suggested Methods, Pergamon, Oxford, 211 p.
  • [4] Binal, A., Kasapoğlu, K.E., ve Gökçeoğlu, C., 1997. The surficial physical deterioration behaviour of Neogene volcano-sedimentary rocks of Eskiehir-Yazılıkaya, NW Turkey. Proc. Int. Symp. On Engineering Geology and Environment, Athens, Greece, A.A. Balkema, Rotterdam, V3, 3065-3069.
  • [5] Arıoğlu E., Kurt G., Yoldaş R., Yalçın H., 2009. Kimi Kayaçların Çok Yüksek Devirli(>500) Los Angeles Aşınma Değerleri. 5.Ulusal Kırmataş Sempozyomu, İstanbul. s 119-125.
  • [6] TS EN 13450, 2013. Demiryolu balastları için agregalar. Türk Standartları Enstitüsü, ICS 91.100.15; 93.100, Ankara.

SABUNCUPINAR - KÜTAHYA ARASINDAKİ DEMİRYOLLARINDA BALAST MALZEMESİ OLARAK KULLANILAN VOLKANİK KAYACIN FİZİKSEL, MİNERALOJİK ve AŞINMA ÖZELLİKLERİ ÜZERİNDE BOZUNMA SÜREÇLERİNİN ETKİSİ

Yıl 2015, Sayı: 2015 Özel Sayısı, 183 - 188, 15.01.2016

Öz

Demiryolu balastları, binalar, tarihi yapılar ve
anıtlar gibi birçok mühendislik projesinde kayalar yapı malzemesi olarak doğrudan
kullanılmaktadır. Doğal malzemelerin fiziko-mekanik özelliklerinde, atmosferik koşullar
altında maruz kaldıkları bozunma süreçlerine bağlı olarak farklı oranlarda
değişim gerçekleşmektedir.  Yapılış
tarihi bilinen mühendislik yapılarında kullanılan kayaların zamana bağlı
fiziksel, mineralojik ve dayanım özelliklerinde meydana gelen değişimin
anlaşılması açısından araştırmacılara önemli veri sağlamaktadır. Kütahya ilinin
Sabuncupınar kasabasının kuzeydoğusunda bulunan ve volkanik kayaçlardan açılmış
bir taş ocağı, 1920’lerden beri demiryolu balastı üretmek için kullanılmaktadır.
Ocakta bulunan volkanik kaya malzemesi önceki çalışmalarda gerçekleştirilen
analizler sonucunda bazalt olarak tanımlanmıştır. Bu çalışma kapsamında, fiziksel
ve kimyasal bozunma süreçlerinin günümüze kadar bölgede doğal atmosferik
koşullara maruz kalan bu kaya biriminin fiziksel, mineralojik ve aşınma
özellikleri üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Elde edilen sonuçlar dikkate
alındığında, bu volkanik kayaların uzun yıllar demiryolu balast malzemesi
olarak kullanılmış olmasına karşın,  balast
malzemesi için kabul görülen ulusal ve uluslararası ölçütlerde öngörülen sınır
koşulları aşmadığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • [1] Dixon, J.C., Thorn, C.E., Darmody, R.G., Schlyter, P., 2001.Weathering rates offine pebbles at the soil surface in Karkevagge, Swedish Lapland. Catena 45, 273–286.
  • [2] Özburan, M. 2009, “Kütahya ve Çevresinin Neotektonik İncelemesi”, Doktora Tezi, Kocaeli Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 209 s.
  • [3] ISRM, 1981, Rock characterization, testing and monitoring, In: Brown, E.T. (Ed.), International Society for Rock Mechanics (ISRM) Suggested Methods, Pergamon, Oxford, 211 p.
  • [4] Binal, A., Kasapoğlu, K.E., ve Gökçeoğlu, C., 1997. The surficial physical deterioration behaviour of Neogene volcano-sedimentary rocks of Eskiehir-Yazılıkaya, NW Turkey. Proc. Int. Symp. On Engineering Geology and Environment, Athens, Greece, A.A. Balkema, Rotterdam, V3, 3065-3069.
  • [5] Arıoğlu E., Kurt G., Yoldaş R., Yalçın H., 2009. Kimi Kayaçların Çok Yüksek Devirli(>500) Los Angeles Aşınma Değerleri. 5.Ulusal Kırmataş Sempozyomu, İstanbul. s 119-125.
  • [6] TS EN 13450, 2013. Demiryolu balastları için agregalar. Türk Standartları Enstitüsü, ICS 91.100.15; 93.100, Ankara.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Derman Bu kişi benim

Ömer Adıgüzel Bu kişi benim

Enes Zengin

Zeynal Abiddin Ergüler

Yayımlanma Tarihi 15 Ocak 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 2015 Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Derman, M., Adıgüzel, Ö., Zengin, E., Ergüler, Z. A. (2016). SABUNCUPINAR - KÜTAHYA ARASINDAKİ DEMİRYOLLARINDA BALAST MALZEMESİ OLARAK KULLANILAN VOLKANİK KAYACIN FİZİKSEL, MİNERALOJİK ve AŞINMA ÖZELLİKLERİ ÜZERİNDE BOZUNMA SÜREÇLERİNİN ETKİSİ. Journal of Science and Technology of Dumlupınar University(2015 Özel Sayısı), 183-188.