Bu çalışmada, motor performansını artırmak için üretilen motor yağı katkı
malzemeleri motorun aşınma direncine ve yağlama performansına etkileri deneysel
olarak araştırılmıştır. Çok yaygın olan üç farklı katkılı motor yağının aşınma ve
aşınma mekanizmalarına etkileri mukayese edilmiştir.
Aşınma testleri, pin-on-silindir yağlı ortamda gerçekleştirilmiştir. Aşınmanın kütlesel
kaybının kayma süresine (kayma yolu) bağlı olarak değişimi ve aşınmış numune
yüzeylerin SEM görüntüleri incelenmiştir. Ayrıca, 4 ve 8 saatlik kayma süreleri
sonundaki yüzey pürüzlülüğü değişimi tespit edilmiştir. Deney öncesi ve sonrası yağ
içindeki element değişimi belirlenmiştir. Aşınma mekanizmaları ve her bir katkı
malzemesinin içerdiği element ve bu elementleri aşınma mekanizmalarına etkisi tespit
edilmeye çalışılmıştır.
Bu çalışmada aşağıdaki sonuçlara ulaşılmıştır; K1, K2 ve K3 katkıları, aşınma
süreçlerini ve mekanizmalarını etkilemektedir. Bununla beraber, K1 ve K2 katkıları
içeren yağlamada aşınmış yüzeyde bazı elementlerin (Cu, Sn, Al, Pb, Mo ve Si)
çökeldiğini gösteren belirtiler ve veriler elde edilmiştir. Bu katkılar, aşınmayı ve sürtünmeyi yüzeyde oluşturduğu bu tabakalarla kontrol etmekte olduğu kanaatine varılmıştır.
Bu çalışmada, motor performansını artırmak için üretilen motor yağı katkı
malzemeleri motorun aşınma direncine ve yağlama performansına etkileri deneysel
olarak araştırılmıştır. Çok yaygın olan üç farklı katkılı motor yağının aşınma ve
aşınma mekanizmalarına etkileri mukayese edilmiştir.
Aşınma testleri, pin-on-silindir yağlı ortamda gerçekleştirilmiştir. Aşınmanın kütlesel
kaybının kayma süresine (kayma yolu) bağlı olarak değişimi ve aşınmış numune
yüzeylerin SEM görüntüleri incelenmiştir. Ayrıca, 4 ve 8 saatlik kayma süreleri
sonundaki yüzey pürüzlülüğü değişimi tespit edilmiştir. Deney öncesi ve sonrası yağ
içindeki element değişimi belirlenmiştir. Aşınma mekanizmaları ve her bir katkı
malzemesinin içerdiği element ve bu elementleri aşınma mekanizmalarına etkisi tespit
edilmeye çalışılmıştır.
Bu çalışmada aşağıdaki sonuçlara ulaşılmıştır; K1, K2 ve K3 katkıları, aşınma
süreçlerini ve mekanizmalarını etkilemektedir. Bununla beraber, K1 ve K2 katkıları
içeren yağlamada aşınmış yüzeyde bazı elementlerin (Cu, Sn, Al, Pb, Mo ve Si)
çökeldiğini gösteren belirtiler ve veriler elde edilmiştir. Bu katkılar, aşınmayı ve sürtünmeyi yüzeyde oluşturduğu bu tabakalarla kontrol etmekte olduğu kanaatine varılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2006 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2006 Sayı: 012 |