This research aims to
investigate cultural dissemination that the American Collages established in
Turkey tried to apply through religion education. The content of this
investigation was consist of eight American Collages that had been operating
between the years 1839-1922 and the religious instruction conducted in these
colleges. Developed on the base of descriptive methodology, written documents
were used as data collection tool, in another words, document analysis method
was used for this research. The large part of the data of this research was
collected from the numerous microfilms provided by the American Board of
Commissioner for Foreign Mission Archive. Apart from Robert College which is
located on İstanbul Rıza Paşa Yokuşu in Turkey the founder and patron of the
other colleges American Board Commission Archives, domestic and foreign sources
on the subject, and research and memoires of the founders of the American
Colleges and people who were active in these schools were also utilized.
Research results showed that dissemination of Protestant values as the main
goal of American Colleges was put to work intensely through the religion
courses about Christianity Education that were in the curriculum and the religious
applications that were in the frame of the hidden curriculum. In this context,
as one of the most important characteristics of American colleges that were
operated in Turkey an intense Christianity education was given at these
colleges and by this way the cultural structure was tried to be converted.
Bu araştırma Türkiye’de kurulan Amerikan kolejlerinin
dini eğitim yoluyla uygulamaya çalıştığı kültürel yayılmayı incelenmeyi amaçlamaktadır.
Bu incelemenin kapsamını 1839–1922 yılları arasında faaliyet göstermiş olan
sekiz Amerikan koleji ve bu kolejlerde yürütülen dini eğitim oluşturmaktadır. Betimsel
yönteme dayalı olarak gerçekleştirilen bu araştırmada, veri toplanma aracı olarak yazılı belgelerden
yararlanma, diğer bir deyişle doküman incelemesi kullanılmıştır. Araştırma
kapsamında toplanan verilerin büyük bir kısmı American Board of Commissioner
for Foreign Mission Arşivine ait çok sayıda mikrofilmden elde edilmiştir.
Ayrıca İstanbul Rıza Paşa Yokuşu’nda bulunan ve Türkiye’de açılmış olan Robert
Kolej haricindeki diğer kolejleri kurmuş ve bu kolejlerin hamiliğini üstlenmiş
olan Amerikan Board Heyeti Arşivleri, konuyla ilgili yerli ve yabancı kaynaklar
ile Amerikan okullarını kuran ya da bu okullarda faaliyet göstermiş olan
kişilerin yayınlanmış araştırmaları ve anılarından da yararlanılmıştır. Araştırma
sonucunda Amerikan kolejlerinin temel amacı olan Protestanlaştırma faaliyetlerinin,
okulların öğretim programlarında yer alan Hıristiyanlık öğretimiyle ilgili din
dersleri ve örtük programlar çerçevesinde yürütülen dini uygulamalarla yoğun
bir şekilde işe koşulduğu tespit edilmiştir. Bu bağlamda Türkiye’de faaliyet
göstermiş olan Amerikan kolejlerinin en önemli niteliklerinden olan
Hıristiyanlık eğitiminin tüm kolejlerde yoğun bir şekilde verilerek, bu yolla
kültürel yapının dönüştürülmeye çalışıldığı görülmüştür.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Afro-Avrasya Özel Sayısı |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.