Çevre
kirliliği çevre sorunlarının en önemli boyutlarından birisidir. Çevre
kirliliğini önlemeye yönelik olarak çevre korumacı bir yaklaşımla yeni çevre
politikaları geliştirilmektedir. Çevre kirliliğini önlemede geliştirilen en
yaygın kullanılan çevre politikası araçlarından birisi de çevre vergileridir.
Piyasa mekanizması içerisinde herkesin kirlettiği kadar ödemesi ilkesine dayanan
çevre vergileri bireylerin üretim ve tüketim davranışlarında değişiklik
yaratabilmek için özellikle AB üyesi ülkelerde tercih edilmektedir. Türkiye’de
çevre koruma amacına yönelik geliştirilen mali araçlar yeterli değildir.
Bununla beraber, çevre temizlik vergisi, motorlu taşıtlar vergisi, özel tüketim
vergisi gibi vergiler çevre kirliliğini önlemeye yönelik dolaylı etkileri
yönünden çevre vergisi niteliğindedirler. Çevre vergilerinin uygulanışında
kirletenin yarattığı kirliliğin maliyetini ödemesi asıldır. Teorik olarak bu
kolay olsa da uygulamada bazı zorluklar ortaya çıkmaktadır. Çevresel zararların
maliyetinin tam olarak hesaplanamaması, kimsenin mülkiyetinde olmayan çevresel
varlıkların fiyatlandırılamaması bu zorluklardan bazılarıdır. Sözü edilen güçlükler
“negatif dışsallıklar” sorununu ortaya çıkarmaktadır. Bu çalışmada Türkiye’de
çevre vergisi niteliğinde olan vergi türleri ele alınacak ve ortaya çıkan
negatif dışsallıklar tartışılacaktır. Çevre vergilerinin “kirleten öder ilkesi”
ne uygunluğu ve çevre kirliliğini önleme de etkin bir vergi politikası aracı
olup olmadığı AB uygulamaları da dikkate alınarak incelenecektir.
Environmental
pollution is one of the most important dimensions of environmental problems and
there is a need to design a new environmental policy in order to prevent
environmental pollution. One of the most important elements of this policy
design is environmental taxation. Environmental taxation based on the principle
of payment as much as the pollution of everyone in the market mechanism is
preferred especially in the EU member countries in order to change the
production and consumption behaviors of the individuals. The financial
instruments developed for the purpose of environmental protection in Turkey is
not enough. However, taxes such as environmental cleaning tax, motor vehicle tax,
private consumption tax are environmental tax in terms of indirect effects to
prevent environmental pollution. In the implementation of environmental taxes,
it is essential to pay the cost of pollution created by the polluter. Although
this is easy theoretically, some difficulties arise in practice. Some of these
difficulties are the inability to fully calculate the cost of environmental
damages, and the non-pricing of non-proprietary environmental assets. The mentioned
difficulties lead to the problem of "negative externalities". In this
study, environmental taxes, which are the types of taxes in Turkey will be
discussed and the resulting negative externalities will be discussed. The compatibility
of environmental taxation with the "polluter pay’s principle" and the
prevention of environmental pollution will also be examined, taking into
account EU practices as an effective tax policy instrument.
Environmental Pollution Environmental Taxes Externalities Tax Policies
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 57 |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.