In parallel with nations’ developments, the need for qualifieds killed work for cearises.To obtain this qualified work force, if and only if it is required that suitable skilled people are employed in the right positions according to their skills. Therefore, beforedeciding on a career, it is essential for individuals to be aware of their own skills and qualifications, and to make rational decisions on a career with well-advised guidance. Taking in to consideration that individuals –especially born in 1995-1999, part of 14-18 age group and high school students – constituting the last period of Y generation, it is apparent that there will be change in the perceptions of carriers for these individuals. Particularly nowadays, as is evident from the conflicts in the consequence of that three (X, Y and Z) generations are working together in same environment, the generation Y has relatively different carrier choices and working habits in comparison with the other generations. Because of these reasons, at the time of high schools tudents making decisions on a carrier, carrier anchors, the factors effecting these decisions and encountered interventions are intended for research. In this study on science high schools, the factors effecting carrier decisions have been focused from the perspective of career anchors - appeared in Edgar Schein studies- which is considered as one of the most significant theory for the point of carrier decision. In this study, primarily; carrier, carrier decision and the factors effecting carrier decisions are explained with benefit from existing literature. As for research part; what factors in what levels effecting carrier decisions are determined by analyzing quantitative data obtained from using survey method
Toplumların gelişmelerine paralel olarak nitelikli işgücü ihtiyacı ortaya çıkmaktadır. Bu nitelikli iş gücünün elde edilmesi ancak uygun yetenekteki kişilerin bu yeteneklerine uygun işlerde istihdam edilmesi sonucu ortaya çıkacaktır. Bunun için de, kariyer tercihlerinde bulunmadan önce, bireylerin kendi yetenek ve yeterliliklerinin farkında olmaları ve doğru yönlendirmeler ile sağlıklı kariyer tercihleri yapmaları gerekmektedir. Özellikle 1995-1999 doğumlu, yaklaşık 14-18 yaş grubundan oluşan lise eğitimi alan bireylerin Y kuşağının son dönemini oluşturduğu göz önünde bulundurulursa, bu bireylerin iş algılarında değişiklikler olacağı açıktır. Özellikle şu an iş yaşamında üç kuşağın (Geleneksel, X ve Y kuşağı)birlikte çalışması sonucu gündeme gelen çatışmalardan da anlaşılacağı üzere, Y kuşağının diğer kuşaklarla göre oldukça farklı meslek tercihleri ve iş yapma alışkanlıkları vardır. Bu nedenlerden dolayı lise öğrencilerinin kariyer tercihinde bulunurken, kariyer değerleri, bu tercihlerini etkileyen faktörler ve karşılaştıkları müdahaleler araştırılmak istenmektedir. Fen liseleri üzerine yapılan bu araştırmada kariyer tercihleri noktasında önemli bir teori olan Edgar Schein’ın çalışmaları neticesinde ortaya çıkan kariyer değerleri (career anchors) perspektifinde kariyer tercihlerini etkileyen faktörler üzerinde durulmuştur.Bu çalışmada öncelikle; kariyer, kariyer tercihi ve kariyer tercihini etkileyen faktörler mevcut literatürden yararlanılarak açıklanmaktadır. Araştırma bölümünde ise; hangi etmenlerin hangi düzeyde öğrencilerin kariyer tercihlerine etki ettiği, anket yöntemi kullanılarak elde edilen nicel veriler analiz edilerek tespit edilmiştir
Kariyer Kariyer Değerleri Kariyer Tercihlerini Etkileyen Faktörler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Sayı: 42 |
Dergimiz EBSCOhost, ULAKBİM/Sosyal Bilimler Veri Tabanında, SOBİAD ve Türk Eğitim İndeksi'nde yer alan uluslararası hakemli bir dergidir.