Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KOZMETİK ÜRÜNLERİ İLE İLGİLİ BASILI REKLAMLARIN GÖSTERGEBİLİMSEL ÇÖZÜMLEMESİ

Yıl 2022, Sayı: 4, 1 - 23, 01.09.2022

Öz

Göstergebilim, en küçük birimi gösterge olan ve iletişim için kullanılan her şeyin incelenmesini kapsayan bir bilimdir (Yılmaz, 2020:6). Saussure’e göre, Yunanca “semion” ile “logie” kelimelerinden oluşturulan göstergebilim, ilk olarak stoacılar tarafından tartışma konusu yapılmıştır (Rifat, 2009:27). Çağdaş göstergebilim denilince, Saussure ve Pierce önde gelen isimlerdir. Birbirinden habersiz göstergebilim üzerinde çalışmalar yapmışlardır. Reklam sektörü de göstergebilimden yararlanmaktadır. Reklam, belli bir ücret karşılığında, kaynağı bilinen ve toplumsal olan bir iletişim biçimi olup alıcıları harekete geçirmek üzere ikna etmek için hazırlanmaktadır (Yılmaz, Ergüven, Sandıkçıoğlu, Onay & Nurtanış Velioğlu, 2012:4). Reklam sektörü de alıcılara ulaşmak için çeşitli iletişim araçları kullanmaktadır. Reklamcılıkta iletişim araçları, gazete, dergi, afiş, bilgisayar gibi her türlü görsel-işitsel araçlardır (Becer, 2019:221,223). Bu görsel-işitsel araçların basılı reklam mecraları arasında dergiler önemli bir yere sahiptir. Dergiler, içinde araştırma, makale gibi yazıların olduğu belli zaman aralıklarıyla çıkan içeriği belli konularla sınırlı basılı yayınlardır. Dergiler belli ilgi alanları ile sınırlı olduğu için, reklam verenler hedef kitle araştırması yapmadan ürünü ile ilgili dergiye reklam vererek tasarruf yapmıştır (Dağtaş, Yıldırım Becerikli, Birsen, Dağtaş, & Çelik, 2013:51). Psikolojik açıdan reklamlar bilinç düzeyine ve bilinçaltına yönelik iletiler aktarmışlardır. Dilsel olanlar, bilinç düzeyinde olurken, görsel öğeler ile yapılanlar bilinçaltına yönelik olmuştur (Reklamcılıkta Temel Kavramlar, 2012:45). Bu makalede göstergebilim ve reklamcılık hakkında bilgi verilecek ve kadın kozmetik ürünlerine yönelik rastgele seçilen beş reklam göstergebilimle birlikte analiz edilecektir.

Kaynakça

  • Becer, E. (2019). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Dağtaş, B., Yıldırım Becerikli, S., Birsen, Ö., Dağtaş, E., & Çelik, Y. (2013). Medya ve Reklam. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • MEB. (2012). Reklamcılıkta Temel Kavramlar [Ekitap]. Ankara. Erişim http://megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/Reklamc%C4%B1l%C4%B1kta%20Temel%20Kavramlar.pdf
  • Özgür, A. (2006). Göstergebilim [Ebook]. Erişim https://docplayer.biz.tr/186930246-Gostergebilim-ahmet-ozgur.html
  • Parsa, S., & Parsa, A. F. (2004). Göstergebilim Çözümlemeleri. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Rifat, M. (2009). Göstergebilimin ABC'si. İstanbul: Say Yayınları.
  • Rifat, M. (2013). Açıklamalı Göstergebilim Sözlüğü. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Turgut, E. (2013) Grafik Dil ve Anlatım Biçimleri Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yetkiner, B. (2020). Göstergebilim Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Ünite 5. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi.
  • Yılmaz, A. (2020). Göstergebilim Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Ünite 1. Erzurum: Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi.
  • Yılmaz, A., Ergüven, S., Sandıkçıoğlu, B., Onay, A., & Nurtanış Velioğlu, M. (2012). Reklamcılık. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Yılmaz, R., Ergüven, S., Sandıkçıoğlu, B., Onay, A., & Nurtanış Velioğlu, M. (2012). Reklamcılık [Ekitap]. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi. Erişim https://docplayer.biz.tr/63743318-T-c-anadolu-universitesi-yayini-no-2652-acikogretim-fakultesi-yayini-no-1618-reklamcilik.html
  • Yrd. Doç. Dr. Varlı Gürer, Z. (2017a). Göstergebilim Ders Notu Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo Sinema ve Televizyon Bölümü 3. Sınıf. İzmit. Erişim: 15 Haziran 2022 https://zeynepvarligurer.files.wordpress.com/2018/03/gc3b6stergebilim-ders-notu.pdf
  • Yrd. Doç. Dr. Varlı Gürer, Z. (2017b). Göstergebilim Ders Notu Anlamlandırma Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo Sinema ve Televizyon Bölümü 3. Sınıf. İzmit, Türkiye. Erişim: 15 Haziran 2022 tarihinde https://zeynepvarligurer.files.wordpress.com/2018/03/gc3b6stergebilimde-anlamlandirma-ders-notu.pdf
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Görsel Tasarım, Grafik Tasarımı
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Canan Müstecepoğlu 0000-0002-8242-7803

Yayımlanma Tarihi 1 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Müstecepoğlu, C. (2022). KOZMETİK ÜRÜNLERİ İLE İLGİLİ BASILI REKLAMLARIN GÖSTERGEBİLİMSEL ÇÖZÜMLEMESİ. D-Sanat(4), 1-23.